Artículo
La imagen de la bicicleta en la comunicación publicitaria: movilidad sostenible y cambio climático
Título alternativo | Advertising image of the bicycle: sustainable mobility and climate change |
Autor/es | Pedrós-Pérez, Gerardo
Martínez Jiménez, Pilar Aparicio Martínez, Pilar |
Fecha de publicación | 2020 |
Fecha de depósito | 2021-09-03 |
Publicado en |
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Resumen | Active mobility has been described as a healthy action,
it also contributes to diminish climate change and improvethe
air quality. Research the advertisements in
the roles of mobility from anenvironmental and energy
point ... Active mobility has been described as a healthy action, it also contributes to diminish climate change and improvethe air quality. Research the advertisements in the roles of mobility from anenvironmental and energy point of view is highly relevant. In this analysis the bicycle appears as an added element, from company campaigns to institutional advertising, and also of specific advertisements where bicycles are directly marketed. This study had as objective to provide a novel analysis of adverting regarding bicycle and mobility. A quantitative and qualitative analysis has been carried out based on diverse publicizing documents spread during the last twenty years. Based on the analysis, the results showed how the role of the bicycle presented in publicity not related about mobility seems to be equal better communication between people, transport, fun and healthy element good and bad practices identified and analyzed in both corporate and institutional campaigns. Also, some bicycle advertisements reuse the slogans for automobiles, focusing on gadgets or design. Based on the analysis, it would be wise to insist on the development of communication guides that focus on the bicycle as an element of the smart city, electric mobility, zero emissions vehicle and healthy transport, both from individual and collectivebeneficial perspective La movilidad activa es saludable, contribuye a mitigar el cambio climático y a mejorar la calidad del aire. La investigación sobre los contenidos medioambientales y energéticos de la publicidad de la movilidad es de ... La movilidad activa es saludable, contribuye a mitigar el cambio climático y a mejorar la calidad del aire. La investigación sobre los contenidos medioambientales y energéticos de la publicidad de la movilidad es de gran trascendencia. La gran novedad que aporta este estudio es el análisis de la publicidad donde aparece la bicicleta. Este artículo incluye campañas de empresas, publicidad institucional, y anuncios específicos en los que se comercializan directamente bicicletas. Se ha realizado un análisis tanto cuantitativo como cualitativo basado en el material recopilado por los autores en más de veinte años. El papel de la bicicleta en productos no relacionados con la movilidad suele ser sinónimo de mejor comunicación entre las personas, transporte, diversión y elemento saludable. Se detectan y analizan buenas y malas prácticas tanto en campañas de empresas como institucionales. Algunos anuncios de bicicletas recurren a los mismos eslóganes que los de los automóviles: gadgets, diseño, tecnología, etc. Se recomienda el desarrollo de guías de comunicación que insistan en la bicicleta como elemento de la Smart City, movilidad eléctrica, vehículo cero emisiones y transporte saludable tanto con beneficios individuales como colectivos |
Cita | Pedrós-Pérez, G., Martínez Jiménez, P. y Aparicio Martínez, P. (2020). La imagen de la bicicleta en la comunicación publicitaria: movilidad sostenible y cambio climático. Hábitat y Sociedad, 13, 125-149. |
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