dc.creator | Carrascal-Pérez, María F. | es |
dc.date.accessioned | 2021-08-06T11:49:48Z | |
dc.date.available | 2021-08-06T11:49:48Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Carrascal-Pérez, M.F. (2021). Art and Urban Regeneration in New York City: Doris C. Freedman’s Public Project. VLC Arquitectura, 8 (1), 97-118. | |
dc.identifier.issn | 2341-3050 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/116669 | |
dc.description.abstract | Given its positive economic, social and urban impact, even with low-cost or low-tech materialization, the
urban creativity encouraged by the arts is of great interest today. This narrative reviews one of the most prolific
careers in this regard addressing the pioneering work by Doris C. Freedman. The late 1960s and the 1970s, in the
context of two financial crises, saw a groundbreaking effort to formalize innovative artistic programs that recycled
the obsolete city and integrated local communities in the processes. Doris C. Freedman was the first director of NYC
Department of Cultural Affairs, the Public Arts Council, and leader of the organization City Walls. These institutions
promoted an unprecedented improvement of the public urban life through the cultural action. Such experiences led
Freedman to the conception of her last project, the relevant and, still, ongoing Public Art Fund of New York City. This
article focuses on her early professional years, when she began and consolidated herself in the task of legitimizing art
as an urban instrument for shaping the city. This research provides a contextualized critical analysis on Freedman’s
less-known experimental projects before the foundation of the Public Art Fund, enabling an extraordinary source of
inspiration for a current creative city-making | es |
dc.description.abstract | Debido a su positiva repercusión económica, social y urbana, incluso con una materialización de
bajo coste y escaso desarrollo tecnológico, la creatividad urbana fomentada por las artes es de gran interés
en la actualidad. Este texto revisa una de las trayectorias más prolíficas en este sentido, abordando el trabajo
pionero de Doris C. Freedman. A finales de la década de 1960 y en la de 1970, en el contexto de dos crisis
financieras, se produjo un notable esfuerzo por formalizar programas artísticos innovadores que reciclaran
la ciudad obsoleta e integraran a las comunidades locales en sus procesos. Doris C. Freedman fue la primera
directora del NYC Department of Cultural Affairs, Public Arts Council, y una de las líderes de la organización
City Walls. Estas instituciones promovieron una mejora sin precedentes de la vida pública urbana a través de
la acción cultural. Tales experiencias llevaron a Freedman a la concepción de su último proyecto, el relevante
y todavía vigente Public Art Fund en la Ciudad de Nueva York. Este artículo se centra en sus primeros años
profesionales, en los que se inició y consolidó en la tarea de legitimar el arte como instrumento urbano para
conformar la ciudad. La investigación proporciona un análisis crítico contextualizado sobre los proyectos
experimentales menos conocidos de Freedman antes de la fundación del Public Art Fund, facilitando una
singular fuente de referencias para una regeneración creativa de la ciudad actual. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 22 p. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Universidad Politécnica de Valencia | es |
dc.relation.ispartof | VLC Arquitectura, 8 (1), 97-118. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Public art | es |
dc.subject | Public space | es |
dc.subject | Urban art | es |
dc.subject | Urban regeneration | es |
dc.subject | New York City | es |
dc.title | Art and Urban Regeneration in New York City: Doris C. Freedman’s Public Project | es |
dc.title.alternative | Arte y regeneración urbana en Nueva York: el proyecto público de Doris C. Freedman | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dcterms.identifier | https://ror.org/03yxnpp24 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Urbanística y Ordenación del Territorio | es |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/vlc.2021.12709 | es |
dc.identifier.doi | 10.4995/vlc.2021.12709 | es |
dc.journaltitle | VLC Arquitectura | es |
dc.publication.volumen | 8 | es |
dc.publication.issue | 1 | es |
dc.publication.initialPage | 97 | es |
dc.publication.endPage | 118 | es |