dc.creator | Pfeilstetter, Richard | es |
dc.date.accessioned | 2020-11-06T13:29:24Z | |
dc.date.available | 2020-11-06T13:29:24Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Pfeilstetter, R. (2020). Gamifying Anthropological Theory Teaching. Critique, Learning and the Video Game Civilization. Disparidades. Revista de Antropología, 2 (75) | |
dc.identifier.issn | 2659-6881 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/102518 | |
dc.description.abstract | Civilization is frequently considered among the all-time most influential video game series. In this paper, I contribute
an exhaustive updated discussion of academic literature on Civilization, written mainly by US historians, teachers, political and
educational scientists. Empirically, I add an unpublished anthropology classroom report from Europe to the debate, discussing
methodological problems in using Civilization as a teaching tool in social theory courses, and analysing essays written by Spanish
undergraduate students. Comparing scholarly literature with student essays, I make the case for a more balanced view on Civilization,
between cultural critique and its learning potentials. In the domain of teaching anthropology, I argue that considering
computer games for training theoretical sensibilities could complement the current focus on virtual worlds and roleplay on the
one hand, and on traditional text and film formats on the other. | es |
dc.description.abstract | Civilization es considerado a menudo entre las más influyentes series de videojuegos de todos los tiempos. Este trabajo
contribuye a una revisión exhaustiva y actualizada de la literatura académica en torno a Civilization, escrita principalmente por
historiadores, maestros y desde las ciencias políticas y educativas en EE. UU. Empíricamente, añado al debate una experiencia
inédita en un seminario de antropología en Europa, discuto los problemas metodológicos en cuanto al uso de Civilization como
una herramienta educativa en cursos de teoría social y analizo ensayos escritos por estudiantes de Grado en España. Comparando
la literatura académica con los ensayos de los estudiantes, defiendo una lectura más equilibrada de Civilization, entre la crítica
cultural y sus potenciales educativos. En el ámbito de la enseñanza antropológica, considero que el uso de videojuegos para entrenar
sensibilidades socio-teóricas podría complementar el énfasis actual en los mundos virtuales y los juegos de rol por un lado,
y los tradicionales textos y películas por el otro. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 13 p. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Consejo Superior de Investigaciones Científicas | es |
dc.relation.ispartof | Disparidades. Revista de Antropología, 2 (75) | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Sid Meier’s Civilization | es |
dc.subject | Anthropological Theory | es |
dc.subject | Video Games | es |
dc.subject | Spain | es |
dc.subject | Serious Games | es |
dc.subject | Games and Learning | es |
dc.subject | Anthropology Teaching | es |
dc.subject | Teoría antropológica | es |
dc.subject | Videojuegos | es |
dc.subject | España | es |
dc.subject | Juegos serios | es |
dc.subject | Juegos y aprendizaje | es |
dc.subject | Enseñanza antropológica | es |
dc.title | Gamifying Anthropological Theory Teaching. Critique, Learning and the Video Game Civilization | es |
dc.title.alternative | Gamificación en la enseñanza de teorías antropológicas. Crítica, aprendizaje y el videojuego civilization | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dcterms.identifier | https://ror.org/03yxnpp24 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Antropología Social | es |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.3989/dra.2020.016 | es |
dc.identifier.doi | 10.3989/dra.2020.016 | es |
dc.journaltitle | Disparidades. Revista de Antropología | es |
dc.publication.volumen | 2 | es |
dc.publication.issue | 75 | es |