NameEscalona Franco, José Luis
DepartmentIngeniería Mecánica y Fabricación
Knowledge areaIngeniería Mecánica
Professional categoryCatedrático de Universidad
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Master's Final Project
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Cálculo de la geometría de diseño de una vía ferroviaria a partir de medidas de sensores inerciales y GNSS tomadas durante el viaje en trenes de línea

Rodríguez Gómez, Miguel; Escalona Franco, José Luis; Urda Gómez, Pedro (2024)
La industria está evolucionando cada vez más hacia la digitalización y la industria ferroviaria no es una excepción. Hay ...
Dataset
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Campaña experimental de vehículo ferroviario "Bogie-2018" en vía a escala de grupo RAILDYNUS [Dataset]

Muñoz Moreno, Sergio; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (2024)
Los datos presentados se corresponden con distintas campañas experimentales llevadas a cabo por el grupo de investigación ...
Dataset
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Campaña experimental de vehículo ferroviario "Bogie-2021" en vía a escala de grupo RAILDYNUS [Dataset]

Muñoz Moreno, Sergio; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (2024)
Los datos presentados se corresponden con distintas campañas experimentales llevadas a cabo por el grupo de investigación ...
Dataset
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Medida de la geometría de vía a escala del grupo RAILDYNUS [Dataset]

Muñoz Moreno, Sergio; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (2024)
Se presenta los resultados obtenidos tras la medida geométrica de la vía a escala. Tras un procedimiento experimental que ...
Dataset
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Campaña experimental de vehículo AUSCULTADOR en vía a escala de grupo RAILDYNUS [Dataset]

Muñoz Moreno, Sergio; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (2024)
Los datos presentados se corresponden con distintas campañas experimentales llevadas a cabo por el grupo de investigación ...
Article
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Real-time explicit co-simulation of wire-rope systems for industrial mobile harbor cranes

Mohammadi, Narges; Rouvinen, Asko; Korkealaakso, Pasi; Escalona Franco, José Luis (Springer, 2024)
This paper presents an investigation into the real-time explicit co-simulation of mobile harbor cranes under hoisting ...
Article
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Real-Time Measurement of Track Irregularities Using an Instrumented Axle and Kalman Filtering Techniques

Muñoz Moreno, Sergio; Urda Gómez, Pedro; Yu, Xinxin; Mikkola, Aki; Escalona Franco, José Luis (American Society of Mechanical Engineers (ASME), 2023)
A model-based methodology for the estimation of both lateral and vertical track irregularities is presented. This methodology, ...
Article
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Estimation of the trajectory and attitude of railway vehicles using inertial sensors with application to track geometry measurement

González-Carbajal, Javier; Urda Gómez, Pedro; Muñoz Moreno, Sergio; Escalona Franco, José Luis (Taylor and Francis, 2023)
This paper describes a novel method for the estimation of the trajectory and orientation of a rigid body moving along a ...
Article
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An analytical solution of the rope-sheave contact in static conditions based on a bristle model

Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2023)
This paper presents an analytical solution for the rope-sheave contact problem in static conditions, also applicable to ...
Final Degree Project
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Modelado y simulación de escaleras mecánicas como sistemas multicuerpo

Guajardo-Fajardo Jiménez, José Ignacio; Escalona Franco, José Luis (2023)
Este trabajo de fin de grado se enfoca en la creación de un modelo de simulación cinemática y dinámica de escaleras ...
Final Degree Project
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Calibración y Control de una Plataforma de Stewart para el Análisis de Sensores de Orientación

Belderrain Domínguez, Antonio Ramón; Escalona Franco, José Luis; Urda Gómez, Pedro (2023)
En este trabajo se busca realizar la puesta en marcha de una plataforma Stewart y tratar de optimizar un filtro de Kalman ...
Master's Final Project
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Desarrollo de Sistemas Experimentales para la Medición de la Geometría de Vías

Rodríguez Gómez, Miguel; Escalona Franco, José Luis; Urda Gómez, Pedro (2023)
En la industria ferroviaria resulta indispensable tener sistemas eficientes capaces de medir la geometría de la vía para ...
Presentation
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On the combination of geometrically nonlinear models and substructuring for multibody simulation of wind turbine blades

Jensen, Christian Sigurd L.; Pedersen, Rasmus B. E.; Blanco, Blas; Escalona Franco, José Luis; Balling, Ole (ASME, 2022)
This study develops a geometrically nonlinear model of a wind turbine blade utilizing finite strain theory for the calculation ...
Article
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The explanation of two semi-recursive multibody methods for educational purpose

Yu, Xinxin; Mikkola, Aki M.; Pan, Yongjun; Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2022)
In this paper, two often-employed alternatives to the semi-recursive method are described and compared in terms of velocity ...
Patent. Invention
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Sistema y método de medida de geometría de vías

Escalona Franco, José Luis; Muñoz Moreno, Sergio; Chamorro Moreno, Rosario; Urda Gómez, Pedro (Oficina Española de Patentes y Marcas (OEPM), 2022)
Sistema y método de medida de geometría de vías (SMGV), para identificar y cuantificar irregularidades en una vía (1), ...
Article
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Comparison of numerical and computational aspects between two constraint-based contact methods in the description of wheel/rail contacts

Yu, Xinxin; Aceituno, Javier F.; Kurvinen, Emil; Rouvinen, Asko; Matikainen, Marko K.; Korkealaakso, Pasi; Jiang, Dezhi; Escalona Franco, José Luis; Mikkola, Aki M. (Springer Science and Business Media B.V., 2022)
The numerical and computation aspects of the Knife-edge Equivalent Contact (KEC) constraint and lookup table (LUT) methods ...
Article
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Design and manufacture of a scaled railway track with mechanically variable geometry

Chamorro Moreno, Rosario; Fernández Aceituno, Javier; Urda Gómez, Pedro; Pozo, Enrique del; Escalona Franco, José Luis (Nature, 2022)
The objective of this article is to present the design and manufacture of a scaled railroad track to be used as a laboratory ...
Article
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Experimental measurement of track irregularities using a scaled track recording vehicle and Kalman filtering techniques

Muñoz Moreno, Sergio; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (Academic Press, 2022)
The actual trend of railway industry on track surveying is heading up the development of fast automated methods for ...
Article
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Advances in the modeling and dynamic simulation of reeving systems using the arbitrary Lagrangian–Eulerian modal method

Escalona Franco, José Luis; Mohammadi, Narges (Springer, 2022)
This paper presents new advances in the arbitrary Lagrangian–Eulerian modal method (ALEM) recently developed for the ...
Article
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Modeling viscous damping for transverse oscillations in reeving systems using the Arbitrary Lagrangian–Eulerian Modal approach

Orzechowski, Grzegorz; Escalona Franco, José Luis; Dmitrochenko, Oleg; Mohammadi, Narges; Mikkola, Aki M. (Elsevier, 2022)
This paper contributes to a recently proposed Arbitrary Lagrangian–Eulerian Modal (ALEM) approach that makes it possible ...
Final Degree Project
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Seguimiento de trayectoria y reparto del par motor en un vehículo autónomo de cuatro motores en rueda

Sánchez-Palencia Olmedo, Javier; Escalona Franco, José Luis; Bordons Alba, Carlos (2022)
Article
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Measurement of railroad track irregularities using an automated recording vehicle

Urda Gómez, Pedro; Fernández Aceituno, Javier; Muñoz Moreno, Sergio; Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2021)
This paper presents the design, construction and experimental validation of a scaled railway vehicle for the automated and ...
Article
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Track frame approach for heading and attitude estimation in operating railways using on-board MEMS sensor and encoder

Briales Palacios, Eduardo; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2021)
In this work, the orientation of a railway is estimated with a novel methodology based on multibody system kinematics using ...
Article
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Estimation of lateral track irregularity using a Kalman filter. Experimental validation

Muñoz Moreno, Sergio; Ros, Javier; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2021)
The aim of this work is the development of a model-based methodology for the estimation of lateral track irregularities ...
PhD Thesis
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Nuevo método de medición de geometría de la vía con un sistema embarcado en un vehículo comercial

Briales Palacios, Eduardo; Escalona Franco, José Luis; Valverde García, Juan Sebastián (2021)
Esta Tesis presenta la utilización de un conjunto de sensores inerciales, sistemas de visión artificial y un sistema de ...
Master's Final Project
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Modelado y simulación de un vehículo auscultador para una vía ferroviaria a escala

Rodríguez Gómez, Miguel; Escalona Franco, José Luis (2021)
Es de vital importancia poder monitorizar las irregularidades de las vías, para evitar accidentes y aumentar la comodidad ...
Article
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Estimation of Lateral Track Irregularity through Kalman Filtering Techniques

Muñoz Moreno, Sergio; Ros, J.; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (2021)
The aim of this work is to develop a model-based methodology for monitoring lateral track irregularities based on the use ...
Presentation
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Dynamic simulation of reeving systems with the extension of the modal approach in the axial direction

Mohammadi, Narges; Escalona Franco, José Luis (American Society of Mechanical Engineers, ASME Digital Collection, 2021)
In this work, the simulation of reeving systems has been studied by including axial modes using the Arbitrary Lagrangian-Eulerian ...
Master's Final Project
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Modelado de las acciones de control de un ciclista sobre la bicicleta

Hanne, Victor; Escalona Franco, José Luis; Ojeda Granja, Joaquín (2021)
La bicicleta es un vehículo de transporte que existe desde el siglo XIX y que hoy en día es tan popular que hay miles de ...
Article
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Artificial neural networks applied to the measurement of lateral wheel-rail contact force: A comparison with a harmonic cancellation method

Urda Gómez, Pedro; Fernández Aceituno, Javier; Muñoz Moreno, Sergio; Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2020)
This paper presents a method for the experimental measurement of the lateral wheel-rail contact force based on Artificial ...
Article
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Analysis of the two-point wheel-rail contact scenario using the knife-edge-equivalent contact constraint method

Fernández Aceituno, Javier; Urda Gómez, Pedro; Briales Palacios, Eduardo; Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2020)
This paper presents a rigid contact approach to analyse the two-point wheel-rail contact scenario using the simplified ...
Article
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Railway multibody simulation with the knife-edge-equivalent wheel-rail constraint equations

Escalona Franco, José Luis; Fernández Aceituno, Javier; Urda Gómez, Pedro; Balling, Ole (Springer, 2020)
This paper describes a new numerical procedure for the modelling and simulation of the wheel–rail contact in railway dynamic ...
Article
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A Track Geometry Measuring System Based on Multibody Kinematics, Inertial Sensors and Computer Vision

Escalona Franco, José Luis; Urda Gómez, Pedro; Muñoz Moreno, Sergio (MDPI, 2020)
This paper describes the kinematics used for the calculation of track geometric irregularities of a new Track Geometry ...
Article
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Application and Experimental Validation of a Multibody Model with Weakly Coupled Lateral and Vertical Dynamics to a Scaled Railway Vehicle

Urda Gómez, Pedro; Muñoz Moreno, Sergio; Aceituno, Francisco J.; Escalona Franco, José Luis (MDPI, 2020)
In this paper, a multibody dynamic model of a railway vehicle that assumes that vertical and lateral dynamics are weakly ...
Final Degree Project
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Modelado y simulación de la cadena de tracción de una escalera mecánica como sistema multicuerpo

Cuevas López, Alejandro; Escalona Franco, José Luis (2020)
La utilización de un modelo de simulación dinámica para el estudio de vibraciones en cualquier sistema mecánico, es de ...
PhD Thesis
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Wheel-rail contact force measurement. A comparison between distance laser and strain gauges measuring technology

Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis; Muñoz Moreno, Sergio (2019)
The development of this PhD thesis is focus on the wheel/rail contact force measurement on a 1 : 10 scaled railway vehicle. ...
Article
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An alternative procedure to measure railroad track irregularities. Application to a scaled track

Fernández Aceituno, Javier; Chamorro Moreno, Rosario; Muñoz Moreno, Sergio; Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2019)
In this paper an alternative procedure to accurately measure static railroad track irregularities is proposed and applied ...
Final Degree Project
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Diseño, fabricación, montaje y puesta a punto de un vehículo autónomo para la auscultación geométrica de una vía ferroviaria a escala

Álvarez Pariente, Rafael; Escalona Franco, José Luis (2019)
El alcance de este Trabajo comprende la realización del diseño y la fabricación de un vehículo autónomo que servirá para ...
Article
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Multibody model of railway vehicles with weakly coupled vertical and lateral dynamics

Muñoz Moreno, Sergio; Fernández Aceituno, Javier; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2019)
In the field of railroad dynamics, multibody models used for on-board state observation, parameter identification and track ...
Final Degree Project
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Diseño del mecanismo de suspensión de una motocicleta de competición utilizando modelado y simulación computacional

Fernández Cortés, Vicente; Escalona Franco, José Luis (2017)
El proyecto que este documento detalla consiste en el diseño y construcción de un mecanismo de suspensión trasera para una ...
PhD Thesis
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Multibody modeling of railway vehicles and experimental validation

Fernández Aceituno, Javier; Escalona Franco, José Luis (2016)
La tesis titulada “Multibody modeling of railway vehicles and experimental validation”, y realizada por Javier Fernández ...
Final Degree Project
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Descripción, actualización y ensayo de un vehículo radiocontrolado para la medida de irregularidades del terreno mediante sensores inerciales

Cabello del Río, José; Escalona Franco, José Luis; Francisco Hidalgo, Andrés (2015)
Este Trabajo de Fin de Grado persigue el desarrollo de tecnologías de auscultación de menos coste que las usadas por las ...
Final Degree Project
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Instrumentación de un vehículo ferroviario para la auscultación dinámica con sistemas de visión artificial

Amador Olivares, Juan Manuel; Escalona Franco, José Luis (2015)
En este trabajo final de grado se presenta un sistema de adquisición de datos embarcado en un vehículo ferroviario para ...
Final Degree Project
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Diseño Asistido por Ordenador de la Aeronave Autónoma AirWhale y Cálculo Estructural de sus Alas

Mancebo Sánchez, Juan Carlos; Escalona Franco, José Luis (2015)
De nada sirve un buen trabajo si este no va precedido de una mejor presentación. El AirWhale es una aeronave no tripulada ...
PhD Thesis
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Simulación dinámica del movimiento de vehículos ferroviarios en vías deformables

Chamorro Moreno, Rosario; Escalona Franco, José Luis (2011)
Las técnicas de dinámica multicuerpo permiten modelar la interacción rueda-carril de forma muy sofisticada, pudiendo ...
Patent. Invention
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Dispositivo para medir diferencia de espesores de chapas.

Dominguez Abascal, Jaime; Mateo Rodriguez, Esther; Gonzalez Lopez, Mercedes; Escalona Franco, José Luis (Oficina Española de Patentes y Marcas , 2007)
Dispositivo para medir diferencia de espesores de chapas.La presente invención tiene por objeto un equipo de precisión ...
PhD Thesis
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Análisis dinámico de estructuras tether giroestabilizadas

Valverde García, Juan Sebastián; Domínguez Abascal, Jaime; Escalona Franco, José Luis (2006)
En este trabajo se ha estudiado la dinámica de estructuras tether en el espacio. Estas estructuras tether son cables de ...
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A New Algorithm for the Evaluation of the Elastic Forces in the Absolute Nodal Coordinate Formulation

García Vallejo, Daniel; Mayo Núñez, Juana María; Escalona Franco, José Luis; Domínguez Abascal, Jaime (Eccomas Proceedia, 2004)
The use of the Absolute Nodal Coordinate Formulation (ANCF) to model flexible multibody systems leads to a system of ...
Article
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Formualción espacial de sistemas multicuerpo con sólidos rígidos y flexibles mediante coordenadas absolutas

García Vallejo, Daniel; Mayo Núñez, Juana María; Escalona Franco, José Luis; Domínguez Abascal, Jaime (Asociación española de ingeniería mecánica, 2004)
El uso de matrices de masa constante en mecanismos rígidos-flexibles de barras da lugar a ecuaciones en las que no aparecen ...
PhD Thesis
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Análisis dinámico de impactos en barras flexibles

Escalona Franco, José Luis; Mayo Núñez, Juana María; Domínguez Abascal, Jaime (2001)
En esta Tesis se analizan diversas técnicas para el análisis de impactos en sólidos y se discuten los fenómenos físicos ...
Article
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Formulación dinámica de mecanismos flexibles en coordenadas nodales absolutas

Escalona Franco, José Luis; Mayo Núñez, Juana María; Domínguez Abascal, Jaime (Asociación española de ingeniería mecánica, 1998)
En esta investigación se presenta una nueva formulación de elementos finitos que puede ser utilizada para análisis de ...