NombreArias Sánchez, Samuel
DepartamentoPsicología Experimental
Área de conocimientoMetodología de las Ciencias del Comportamiento
Categoría profesionalProfesor Titular de Universidad
Correo electrónicoSolicitar
         
  • Nº publicaciones

    67

  • Nº visitas

    23379

  • Nº descargas

    38854


 

Dataset
Icon

Dataset, The relationship between sociocultural factors and autobiographical memories from childhood: the role of formal schooling

Mata, Manuel de la; Santamaría Santigosa, Andrés; Trigo Sánchez, María Eva; Cubero Pérez, Mercedes; Arias Sánchez, Samuel; Antalíková, Radka; Hansen, Tia G.B.; Ruiz, Marcia L.; Hansen, Tia G.B. (2024)
Cross-cultural differences in autobiographical memory (AM) are associated with cultural variations. in models of the self ...
Dataset
Icon

Dataset Remembering the medical practices: How health workers narrate their most negative experiences

Arias Sánchez, Samuel; Saavedra Macías, Francisco Javier; Santamaría Santigosa, Andrés; Smorti, Andrea (2024)
We have focused on the analyses of the most negative memories of a particular group of doctors related to their work ...
Artículo
Icon

Psychosocial and vocational impact of an internship program for people diagnosed with severe mental illnesses

Saavedra Macías, Francisco Javier; González Álvarez, Sergio; Murvartian Carrascal, Lara; Arias Sánchez, Samuel (Taylor & Francis LTD, 2024)
Background: Unemployment is an obstacle in recovery for people with severe mental illnesses (SMI), both in reducing ...
Capítulo de Libro
Icon

Una propuesta para mejorar la empleabilidad del alumnado de reciente acceso al Grado en Psicología

Arias Sánchez, Samuel; Benítez González, Miriam; Murvartian Carrascal, Lara; García Jiménez, María; Vázquez Morejón, Raquel; Llorente Cejudo, María del Carmen; Barragán Sánchez, Raquel; Pérez Rodríguez, Noelia; Martín Párraga, Lorena (Dykinson, 2024)
Dataset
Icon

RAS, CORE-OM (Problems and Risk Subscales) and WHOQOLBREF questionnaires applied in a sample of people with serious mental illness [Dataset]

Saavedra Macías, Francisco Javier; Brzeska, Joanna; Matías García, José Antonio; Arias Sánchez, Samuel (2023)
Estos datos parten del proyecto “Desafíos del Yo: Reconstrucción de las Identidades en Situaciones de Desigualdad y Exclusión ...
Artículo
Icon

Quality of life and psychiatric distress in people with serious mental illness, the role of personal recovery

Saavedra Macías, Francisco Javier; Brzeska, Joanna; Matías García, José Antonio; Arias Sánchez, Samuel (Wiley, 2023)
Objectives: When considering the personal recovery of people with serious mental illness (SMI), it is essential to examine ...
Artículo
Icon

Social Positioning Analysis as a Qualitative Methodology to Study Identity Construction in People Diagnosed With Severe Mental Illnesses

Saavedra Macías, Francisco Javier; Arias Sánchez, Samuel; Mata Benítez, Manuel de La; Matías García, José Antonio (SAGE, 2022)
Severe mental illnesses (SMI) in general, and schizophrenia in particular, have been characterized as alterations of the ...
Artículo
Icon

“I don’t believe I’m going to recover from anything.” Understanding recovery amongst people with severe mental illness attending community health services in Spain

Saavedra Macías, Francisco Javier; Arias Sánchez, Samuel; Matías García, José Antonio; Brzeska, Joanna (Taylor and Francis, 2022)
Purpose: The concept of recovery has become the backbone of mental health services and professional practices. However, ...
Artículo
IconIcon

Remembering the medical practices: How health workers narrate their most negative experiences

Arias Sánchez, Samuel; Saavedra Macías, Francisco Javier; Santamaría Santigosa, Andrés; Smorti, Andrea (Sage, 2021)
People from different labor contexts and practices often narrate diverse memories about their past professional experiences. ...
Artículo
Icon

Las Competencias en el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en el alumnado universitario

Ordóñez Olmedo, Eva; Vázquez Cano, Esteban; Arias Sánchez, Samuel; López Meneses, Eloy (Universidad de Sevilla, 2021)
En el presente estudio se analizan las competencias básicas digitales de 759 estudiantes universitarios de la Universidad ...
Libro
Icon

Relatos y poemas para tiempos inciertos

Arias Sánchez, Samuel; Garrido Muñoz de Arenillas, Rocío; López-Cepero Borrego, Javier; Saavedra Macías, Francisco Javier (Editorial Universidad de Sevilla, 2021)
La obra que se presenta es producto de la celebración de dos certámenes ("II Concurso Narrativa y Psicología" y "I Concurso ...
Artículo
Icon

Efecto de la responsabilidad social corporativa en la reputación de las organizaciones: una revisión sistemática

Castaño Ramírez, Anggy Daniela; Arias Sánchez, Samuel (Universidad del Rosario, 2021)
La Responsabilidad Social Corporativa se entiende como la forma de actuar responsable de una organización para con sus ...
Artículo
Icon

Alumnado con necesidades educativas especiales en el aula, ¿qué pueden esperar los futuros docentes?

Arias Sánchez, Samuel; Diez-Toscano, Patricia; Cubero Pérez, Rosario (Universidad Pablo de Olavide, 2020)
Actualmente, en el sistema educativo español la integración e inclusión educativa es un asunto que genera ...
Artículo
Icon

COVID-19 y estigma por asociación en profesionales socio-sanitarios

Saavedra Macías, Francisco Javier; Arias Sánchez, Samuel; Rangel Alcudia, Francisco José; Murvartian Carrascal, Lara (Colegio Oficial de Psicología de Andalucía Occidental, 2020)
El estigma conlleva el riesgo de sufrir marginación junto con consecuencias negativas para la salud. El estigma por ...
Artículo
Icon

Concepciones del aprendizaje de estudiantes en proceso de formación como docentes

Cubero Pérez, Mercedes; Santamaría Santigosa, Andrés; Prados Gallardo, María del Mar; Arias Sánchez, Samuel (2019)
El objetivo de este trabajo es analizar las concepciones de los universitarios, en proceso de formación como docentes, ...
Trabajo Fin de Grado
Icon

Creencia en mitos sobre ciencias de la salud en estudiantes de Medicina, Farmacia y Psicología

Arenzana Rodríguez, Ana; Santamaría Santigosa, Andrés; Arias Sánchez, Samuel (2019)
Las TIC juegan un papel esencial en el aprendizaje y debido a su creciente accesibilidad, el conocimiento formal ya no es ...
Artículo
Icon

The relationship between sociocultural factors and autobiographical memoriesfrom childhood: the role of formal schooling

Mata Benítez, Manuel de La; Santamaría Santigosa, Andrés; Trigo Sánchez, María Eva; Cubero Pérez, Mercedes; Arias Sánchez, Samuel; Antalíková, Radka; Hansen, Tia G.B.; Ruiz, Marcia L. (Taylor & Francis, 2019)
Cross-cultural differences in autobiographical memory (AM) are associated with cultural variations. In models of the self ...
Artículo
Icon

Una revisión teórica y metodológica sobre el estudio de la cultura en las organizaciones laborales

Arias Sánchez, Samuel (Universidad del Rosario, 2019)
Nos planteamos analizar cómo la cultura organizacional se ha conceptualizado desde un punto de vista teórico, en qué medida ...
Trabajo Fin de Grado
Icon

Origen del consumo de alcohol y cannabis: ¿cómo afecta el policonsumo a la aparición de conductas catalogables dentro del espectro psicótico?

Durán Rico, Luz Marina; Casado Cañero, Francisco Dionisio; Arias Sánchez, Samuel (2018)
El consumo de drogas cada vez es más frecuente entre jóvenes adultos, siendo numerosos los factores que incrementan el ...
Capítulo de Libro
Icon

Tenemos que hablar de Kevin: Una lectura desde la psicoterapia sistémica y la teoría del apego

Galván Vega, Blanca; Murvartian Carrascal, Lara; Saavedra Macías, Francisco Javier; Arias Sánchez, Samuel; Galván Vega, Blanca; Marqués Núñez, Elena (Universidad de Sevilla, 2018)
Capítulo de Libro
Icon

Retratos de la infancia escolarizada

Cubero Pérez, Rosario; Saavedra Macías, Francisco Javier; Arias Sánchez, Samuel; Galván Vega, Blanca; Marqués Núñez, Elena (Universidad de Sevilla, Facultad de Psicología, Seminario Arte y Psicología, 2018)
Libro
Icon

Recorriendo los Caminos de la Mente: Narrativa y Psicología

Santamaría Santigosa, Andrés; Zaptsi, Anna; Galván Vega, Blanca; Marqués Núñez, Elena; Talego Vázquez, Félix; Avilés Carvajal, Isabel; López-Cepero Borrego, Javier; Saavedra Macías, Francisco Javier; Ramírez Garrido, Juan Daniel; Murvartian Carrascal, Lara; Mata Benítez, Manuel de La; Garrido Muñoz de Arenillas, Rocío; Cubero Pérez, Rosario; Arias Sánchez, Samuel; Manzano Arrondo, Vicente; Sancha Conde, Carmen; Burgos Moreno, Virginia; Navas Villar, Alejandro; Aragón Marchena, Norberto; Anta Carmona, María del Valme; Badía Carrillo, Ana; Villar Toribio, Cristina del; Muñoz Sosa, Concepción; Salcedo Vázquez, Rubén; Reyes Suárez, Isis Diana de los; Villar Martín, Blanca; Martínez Cuevas, Irene; Saavedra Macías, Francisco Javier; Arias Sánchez, Samuel; Galván Vega, Blanca; Marqués Núñez, Elena (Universidad de Sevilla, Facultad de Psicología, Seminario Arte y Psicología, 2018)
Ponencia
Icon

Experiencia de innovación docente en Metodología de investigación y Evaluación organizacional

Arias Sánchez, Samuel; Rivera de los Santos, Francisco José; Rodríguez Ramos, Asunción; Castro Abancens, Ignacio; Foronda Robles, Concepción (Facultad de Ciencias del Trabajo, 2018)
En este trabajo se presenta una experiencia de innovación docente en la asignatura “Metodologías de Investigación y ...
Artículo
IconIcon

Recovery and creative practices in people with severe mental illness: evaluating well-being and social inclusion

Saavedra Macías, Francisco Javier; Pérez, Elvira; Crawford, Paul; Arias Sánchez, Samuel (Taylor & Francis, 2018)
Purpose: This mixed (quantitative–qualitative) study evaluates the impact of an artistic workshop on a group of people ...
Artículo
Icon

Yo soy lo que tú no eres: la alteridad en la definición de la identidad andaluza

Macías Gómez-Estern, Beatriz; Arias Sánchez, Samuel (Universidad del Rosario, 2018)
En este artículo presentamos los resultados de una investigación empírica en la que exploramos el impacto de la emigración ...
Ponencia
Icon

Medicine and the muse: Opportunities for connection through education, research and shared experience

Shafer, Audrey; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
Introduction: The Stanford Medicine and the Muse: Medical Humanities and the Arts Program is based at a research intensive ...
Ponencia
Icon

The body, the creative arts, and inclusion: A certified program experience “Find your own voice”

Avellaneda Ramírez, Paulina; Buitrago Echeverri, María Teresa; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
The exploration and construction of creative spaces are essential for human beings, and allow for flexible individual and ...
Ponencia
Icon

Feeling alive! : Participatory visual arts programme and vitality in a nursing home – A Singapore case study

Tan, Michael Koon Boon; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
The priorities many nursing homes give to physical care often supersede consideration for leisure arrangement and resources ...
Ponencia
Icon

Birth professionals make art: Using participatory arts to think about being a birthing professional

Hogan, Susan; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
In The Birth Project we are exploring women‘s experience of childbirth and the transition to motherhood using the arts and ...
Ponencia
Icon

Intercorporeality: Connectedness and creative collaboration in the embodied practice of dance

Purser, Aimie; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
Dance plays a role in healing rituals across a number of cultures and is also recognised to promote social bonding. This, ...
Artículo
Icon

Recuperación mutua en la práctica médica: Un estudio narrativo en profesionales de la salud

Arias Sánchez, Samuel; Santamaría Santigosa, Andrés; Mata Benítez, Manuel de La; López Jiménez, Ana María; Saavedra Macías, Francisco Javier (Universitat de Girona, 2017)
When we think of wellbeing and medicine is not often considered that in the health sector is not only the health of patients ...
Ponencia
Icon

Creating doorways: Finding existential meaning and growth through the creative arts in the face of life-threatening illness

Reilly, Rosemary C.; Lee, Virginia; Laux, Kate; Robitaille, Andréanne; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
Life-threatening illness can be sufficiently traumatic to shatter one‘s beliefs about self, others, and the world. This ...
Ponencia
Icon

Mindfulness and design: Creating spaces for well being

Porter, Nicole; Bramham, Johanna; Thomas, Martin; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
What is the relationship between mindfulness therapy and the physical settings in which it is practiced? Mindfulness is ...
Ponencia
Icon

ProVACAT: Practising or viewing art cognitive ability trial: A collaboration between the Ben Uri Gallery and Museum and Hammerson House Care Home (2015/16)

Hollamby, Emma; Baum, Michael; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
Art Engagement to Slow Cognitive Impairment and Improve Wellbeing. As the UK National Health Service strives to support ...
Artículo
Icon

El cuidado, una actividad de riesgo en tiempos de crisis: Una revisión de la investigación con cuidadoras españolas

Arias Sánchez, Samuel; Saavedra Macías, Francisco Javier; Avilés Carvajal, Isabel (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, 2017)
Cuidar a un familiar dependiente es una actividad cada vez más necesaria debido al aumento de la esperanza de vida. Pero ...
Ponencia
Icon

The use of group vocal improvisation as a music therapy technique in a mental health setting

Pujol Torras, Irene; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
Although group work and the use of voice and of improvisation techniques are three common features in music therapy ...
Ponencia
Icon

Tenemos cita con el arte: a pilot project of visits and workshops with people affected by Alzheimer's disease in the Prado Museum, the Centro de Arte Reina Sofía Museum and the Faculty of Fine Arts at the Complutense University of Madrid

Ávila, Noemí; Belver, Manuel H.; Ullán, Ana M.; Moreno, María del Carmen; Torres Vega, Sara; Hernández Ullán, Clara; Tejedor Bonhome, Laura; Gutiérrez, María Teresa; Antúnez, Noelia; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
GIMUPAI is a research group comprising teachers and researchers from the Faculty of Fine Arts (University Complutense of ...
Ponencia
Icon

Tenemos cita con el arte: Visiting art museums with people living with Alzheimer's disease and their caregivers

Torres Vega, Sara; Hernández Ullán, Clara; Tejedor Bonhome, Laura; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
GIMUPAI is a research group constituted by teachers and researchers of the Faculty of Fine Arts (Complutense University ...
Ponencia
Icon

Cyanotype: Workshops for people with early dementia

Moreno Sáez, María del Carmen; Gutiérrez-Párraga, Teresa; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación., 2017)
The workshop "Cyanotype: Workshops for people with early dementia", carried out at the 5th International Conference on ...
Ponencia
Icon

Introduction: Art cares for us: contributions from Health Humanities

Saavedra Macías, Francisco Javier; Pérez-Vallejo, Elvira; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina; Cabillas Romero, María; Crawford, Paul; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
Libro
Icon

Creative practices for improving health and social inclusion. 5th International Health Humanities Conference

Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
Over the last five years the International Health Humanities Network has explored several themes related to Health Humanities, ...
Ponencia
Icon

Under the microscope

Hall, Susannah; Layton, Sofie; Biglino, Giovanni; Ledgard, Anna; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
Under the Microscope is an arts research project conceived and led by artist Sofie Layton in partnership with GOSH Arts ...
Ponencia
Icon

Experiencing wellbeing at La Ruche d'Art: Methods and materials of an art hive

Timm-Bottos, Janis; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
Involvement in the creative arts has a sustained and positive impact on mental and social wellbeing. Adding a third space ...
Ponencia
Icon

Patchwork Stories: An arts project that celebrates and weaves our connections together

Macbeth, Fiona; Ripley, Carina; Alrutz, Megan; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
Patchwork Stories is inspired by the tradition of using story as a response to people asking for advice and guidance. Our ...
Ponencia
Icon

Community projects based on Art & Health: A collaboration between the Faculty of Fine Arts at the Complutense University of Madrid and Madrid city council's Madrid Salud Service

Ávila, Noemí; Orellana, Ana M.; Claver, María Dolores; Borrego Hernando, Olga; Antúnez, Noelia; García Cano, Marta; Segura del Pozo, Javier; Belver, Manuel H.; Martínez Cortés, Mercedes; Martínez, Catalina; Jambers, Brigitte; Cortés, Fátima; Yeves, Laura; Soto, María del Carmen; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
In 2011 the Faculty of Fine Arts at the Complutense University of Madrid, and Madrid City Council's Health Promotion and ...
Ponencia
Icon

Home and mental ill-health: Twenty dimensions

Jäntti, Saara; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
In the context of psychiatric rehabilitation and care, home is often associated with health. In the context of ...
Ponencia
Icon

Professional interpreters and their critical role in ensuring communication with other-language speaking patients

Lázaro Gutiérrez, Raquel; Vigier Moreno, Francisco; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación., 2017)
In our current societies, people from different backgrounds and cultures who speak different languages live together. This ...
Ponencia
Icon

Take a photo a day and call me in the morning: Exploring photography projects and well-being

Brewster, Liz; Cox, Andrew; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación., 2017)
The practice of taking a photo every day and sharing it online has increased in popularity across social media and ...
Artículo
Icon

La fábrica del emprendedor, trabajo y política en la empresa-mundo [Reseña]

Arias Sánchez, Samuel (Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS), 2017)
Ponencia
Icon

Brain fever in Gaskell's Cousin Phillis: Reading and hiding love in the body of Victorian heroines

Rodríguez Pastor, Cristina; Saavedra Macías, Francisco Javier; Español Nogueiro, Alicia; Arias Sánchez, Samuel; Calderón García, Marina (Universidad de Sevilla, Vicerrectorado de Investigación, 2017)
When we consider Victorian literature, it is striking to note the high number of novels that participated in the growing ...
Artículo
Icon

Photovoice as a research-intervention tool for youth neighborhood activism in societally vulnerable contexts

Guariso, Giulia; Paloma, Virginia; Arias Sánchez, Samuel; Garrido Muñoz de Arenillas, Rocío; García Ramírez, Manuel (Global Journal of Community Psychology Practice Editorial Board, 2016)
Teenagers who live in vulnerable neighborhoods have a higher probability of entering into a vicious circle where they ...
Artículo
Icon

La construcción de las identidades del profesorado: una propuesta teórica y metodológica para su estudio.

Cubero Pérez, Mercedes; Santamaría Santigosa, Andrés; Prados Gallardo, María del Mar; Arias Sánchez, Samuel (Universitat de Girona, 2016)
Este trabajo se organiza en torno a la consideración de una serie de cuestiones de naturaleza teórica, metodológica y ...
Artículo
Icon

La competencia cultural como dimensión de identidad profesional: Un estudio cualitativo en profesionales de la salud y profesores de primaria

Saavedra Macías, Francisco Javier; Bascón Díaz, Miguel Jesús; Arias Sánchez, Samuel; Español Nogueiro, Alicia (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, 2016)
Las competencias culturales (CC) son habilidades profesionales esenciales en comunidades diversas, especialmente en el ...
Artículo
Icon

La recuperación mutua en personas con trastornos psicológicos o diversidad funcional a través de la práctica creativa

Saavedra Macías, Francisco Javier; Arias Sánchez, Samuel; Cruz, Eylin de la; Galán, María Luisa; Galván Vega, Blanca; Murvartian Carrascal, Lara; Vallecillo Chaves, Natividad (Universidad Complutense de Madrid, 2016)
En el presente artículo introducimos el concepto de “recuperación mutua” y proponemos las prácticas creativas como ...
Ponencia
Icon

La expresión emocional de eventos positivos y negativos en la experiencia docente

Arias Sánchez, Samuel; Clares López, José; Ángel Benavides, Wilmer Ismael (2015)
El estudio de los recuerdos autobiográficos como reflejo de la construcción de la identidad es un campo de estudio que en ...
Ponencia
Icon

Análisis de los recuerdos más negativos de la experiencia profesional de docentes de diferente género y grado de experiencia

Arias Sánchez, Samuel; Clares López, José; Ángel Benavides, Wilmer Ismael (2015)
Si hay un tipo de comunicación que entre los docentes presente un alto grado de emotividad es aquella derivada de la ...
Tesis Doctoral
Icon

La construcción del yo laboral en los escenarios culturales

Arias Sánchez, Samuel; Santamaría Santigosa, Andrés; López Jiménez, Ana María; Mata Benítez, Manuel de La (2015)
En este trabajo hemos partido de una perspectiva cultural para analizar cómo se construye la identidad profesional. Por ...
Artículo
Icon

El proceso de convertirse en profesor/a. Posiciones del yo y voces como herramientas analíticas en la construcción del yo docente

Prados Gallardo, María del Mar; Cubero Pérez, Mercedes; Santamaría Santigosa, Andrés; Arias Sánchez, Samuel (Universidad Autónoma de Madrid, 2015)
En el estudio de la identidad del profesorado manejamos una noción de identidad como proceso continuo y dinámico que supone ...
Artículo
Icon

Análisis de la relación entre la cultura percibida en el centro educativo y el choque, la satisfacción y la identificación con el mismo en una muestra de docentes sevillanos

Arias Sánchez, Samuel; Santamaría Santigosa, Andrés (Universidad Autónoma de Madrid, 2015)
En este trabajo se analiza cómo la percepción de la cultura de una organización educativa se relaciona con la vivencia de ...
Ponencia
Icon

Las concepciones de los alumnos universitarios en proceso de formación como docentes sobre qué significa aprender

Cubero Pérez, Mercedes; Santamaría Santigosa, Andrés; Arias Sánchez, Samuel (Asociación Interdisciplinar de Investigación Educativa (AMIE), 2014)
Artículo
Icon

Cuidadoras de familiares dependientes y salud: influencia de la participación en un taller de control de estrés

Saavedra Macías, Francisco Javier; Bascón Díaz, Miguel Jesús; Arias Sánchez, Samuel; García Calderón, Marina; Mora Moreno, Daniel (Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid, 2013)
Las tareas de cuidado a dependientes merecen ser objeto de estudio y atención por representar un factor de riesgo para la ...
Artículo
Icon

El yo docente en la universidad. Posiciones del yo y voces en la construcción narrativa de las identidades del profesorado universitario

Prados Gallardo, María del Mar; Cubero Pérez, Mercedes; Santamaría Santigosa, Andrés; Arias Sánchez, Samuel (Fundación Infancia y Aprendizaje, 2013)
En el presente artículo se proponen las nociones de posiciones del yo y de voces como herramientas analíticas para estudiar ...
Ponencia
Icon

¿Qué profesor/a quiero llegar a ser? La construcción de la identidad del profesorado

Prados Gallardo, María del Mar; Arias Sánchez, Samuel (Copiarte, 2013)
Hasta hace unos diez años eran pocos los estudios centrados en el análisis de los procesos por los cuales los profesores/a ...
Artículo
Icon

Contenidos y modos conversacionales en adolescentes: Debatiendo sobre conflictos grupales y violencia de pareja

Bascón Díaz, Miguel Jesús; Arias Sánchez, Samuel; Mata Benítez, Manuel de La (Taylor & Francis, 2013)
La adolescencia es un periodo de expansión de las relaciones y redes sociales, e inherentemente, de aumento de las situaciones ...
Ponencia
Icon

Identidad del profesorado: evolución durante el periodo de formación

Arias Sánchez, Samuel; Prados Gallardo, María del Mar (Copiarte, 2013)
Los estudios, cada vez más numerosos, respecto a la formación de la identidad del profesorado muestran la importancia que ...
Artículo
Icon

Conflictos y violencia de género en la adolescencia. Análisis de estrategias discursivas y recursos para la coeducación

Bascón Díaz, Miguel Jesús; Saavedra Macías, Francisco Javier; Arias Sánchez, Samuel (Universidad de Granada, 2013)
La conflictividad y violencia en adolescentes son manifestaciones cuya tendencia ha aumentado en los últimos años. Fenómenos ...
Ponencia
Icon

Trabajo y prescripciones sexistas. La brecha de género en escenarios laborales

Arias Sánchez, Samuel; Bascón Díaz, Miguel Jesús (Universidad de Sevilla, 2012)
La brecha de género en determinadas profesiones es una realidad constatada. Así, en los escenarios laborales, las creencias ...