NombreUrda Gómez, Pedro
DepartamentoIngeniería Mecánica y Fabricación
Área de conocimientoIngeniería Mecánica
Categoría profesionalProfesor Permanente Laboral - Mod. PCD
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Trabajo Fin de Máster
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Cálculo de la geometría de diseño de una vía ferroviaria a partir de medidas de sensores inerciales y GNSS tomadas durante el viaje en trenes de línea

Rodríguez Gómez, Miguel; Escalona Franco, José Luis; Urda Gómez, Pedro (2024)
La industria está evolucionando cada vez más hacia la digitalización y la industria ferroviaria no es una excepción. Hay ...
Dataset
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Campaña experimental de vehículo ferroviario "Bogie-2018" en vía a escala de grupo RAILDYNUS [Dataset]

Muñoz Moreno, Sergio; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (2024)
Los datos presentados se corresponden con distintas campañas experimentales llevadas a cabo por el grupo de investigación ...
Dataset
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Campaña experimental de vehículo ferroviario "Bogie-2021" en vía a escala de grupo RAILDYNUS [Dataset]

Muñoz Moreno, Sergio; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (2024)
Los datos presentados se corresponden con distintas campañas experimentales llevadas a cabo por el grupo de investigación ...
Dataset
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Medida de la geometría de vía a escala del grupo RAILDYNUS [Dataset]

Muñoz Moreno, Sergio; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (2024)
Se presenta los resultados obtenidos tras la medida geométrica de la vía a escala. Tras un procedimiento experimental que ...
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Campaña experimental de vehículo AUSCULTADOR en vía a escala de grupo RAILDYNUS [Dataset]

Muñoz Moreno, Sergio; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (2024)
Los datos presentados se corresponden con distintas campañas experimentales llevadas a cabo por el grupo de investigación ...
Artículo
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Real-Time Measurement of Track Irregularities Using an Instrumented Axle and Kalman Filtering Techniques

Muñoz Moreno, Sergio; Urda Gómez, Pedro; Yu, Xinxin; Mikkola, Aki; Escalona Franco, José Luis (American Society of Mechanical Engineers (ASME), 2023)
A model-based methodology for the estimation of both lateral and vertical track irregularities is presented. This methodology, ...
Artículo
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Estimation of the trajectory and attitude of railway vehicles using inertial sensors with application to track geometry measurement

González-Carbajal, Javier; Urda Gómez, Pedro; Muñoz Moreno, Sergio; Escalona Franco, José Luis (Taylor and Francis, 2023)
This paper describes a novel method for the estimation of the trajectory and orientation of a rigid body moving along a ...
Trabajo Fin de Grado
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Calibración y Control de una Plataforma de Stewart para el Análisis de Sensores de Orientación

Belderrain Domínguez, Antonio Ramón; Escalona Franco, José Luis; Urda Gómez, Pedro (2023)
En este trabajo se busca realizar la puesta en marcha de una plataforma Stewart y tratar de optimizar un filtro de Kalman ...
Trabajo Fin de Máster
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Desarrollo de Sistemas Experimentales para la Medición de la Geometría de Vías

Rodríguez Gómez, Miguel; Escalona Franco, José Luis; Urda Gómez, Pedro (2023)
En la industria ferroviaria resulta indispensable tener sistemas eficientes capaces de medir la geometría de la vía para ...
Patente. Invención
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Sistema y método de medida de geometría de vías

Escalona Franco, José Luis; Muñoz Moreno, Sergio; Chamorro Moreno, Rosario; Urda Gómez, Pedro (Oficina Española de Patentes y Marcas (OEPM), 2022)
Sistema y método de medida de geometría de vías (SMGV), para identificar y cuantificar irregularidades en una vía (1), ...
Artículo
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Design and manufacture of a scaled railway track with mechanically variable geometry

Chamorro Moreno, Rosario; Fernández Aceituno, Javier; Urda Gómez, Pedro; Pozo, Enrique del; Escalona Franco, José Luis (Nature, 2022)
The objective of this article is to present the design and manufacture of a scaled railroad track to be used as a laboratory ...
Artículo
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Experimental measurement of track irregularities using a scaled track recording vehicle and Kalman filtering techniques

Muñoz Moreno, Sergio; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (Academic Press, 2022)
The actual trend of railway industry on track surveying is heading up the development of fast automated methods for ...
Artículo
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Design and testing of a steering damper for motorcycles based on a shear-thickening fluid

Urda Gómez, Pedro; Pérez Fernández, Javier; Carabias Acosta, Enrique; Cabrera Carrillo, Juan Antonio; Castillo Aguilar, Juan Jesús (IOP Science, 2022)
This work is intended to show the feasibility of the utilisation of a shear-thickening fluid as working fluid in a steering ...
Artículo
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Measurement of railroad track irregularities using an automated recording vehicle

Urda Gómez, Pedro; Fernández Aceituno, Javier; Muñoz Moreno, Sergio; Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2021)
This paper presents the design, construction and experimental validation of a scaled railway vehicle for the automated and ...
Artículo
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Track frame approach for heading and attitude estimation in operating railways using on-board MEMS sensor and encoder

Briales Palacios, Eduardo; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2021)
In this work, the orientation of a railway is estimated with a novel methodology based on multibody system kinematics using ...
Artículo
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Estimation of lateral track irregularity using a Kalman filter. Experimental validation

Muñoz Moreno, Sergio; Ros, Javier; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2021)
The aim of this work is the development of a model-based methodology for the estimation of lateral track irregularities ...
Artículo
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Estimation of Lateral Track Irregularity through Kalman Filtering Techniques

Muñoz Moreno, Sergio; Ros, J.; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (2021)
The aim of this work is to develop a model-based methodology for monitoring lateral track irregularities based on the use ...
Artículo
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Artificial neural networks applied to the measurement of lateral wheel-rail contact force: A comparison with a harmonic cancellation method

Urda Gómez, Pedro; Fernández Aceituno, Javier; Muñoz Moreno, Sergio; Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2020)
This paper presents a method for the experimental measurement of the lateral wheel-rail contact force based on Artificial ...
Artículo
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Analysis of the two-point wheel-rail contact scenario using the knife-edge-equivalent contact constraint method

Fernández Aceituno, Javier; Urda Gómez, Pedro; Briales Palacios, Eduardo; Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2020)
This paper presents a rigid contact approach to analyse the two-point wheel-rail contact scenario using the simplified ...
Artículo
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Railway multibody simulation with the knife-edge-equivalent wheel-rail constraint equations

Escalona Franco, José Luis; Fernández Aceituno, Javier; Urda Gómez, Pedro; Balling, Ole (Springer, 2020)
This paper describes a new numerical procedure for the modelling and simulation of the wheel–rail contact in railway dynamic ...
Artículo
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Wheel-rail contact force measurement using strain gauges and distance lasers on a scaled railway vehicle

Urda Gómez, Pedro; Muñoz Moreno, Sergio; Fernández Aceituno, Javier; Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2020)
In this paper, a 1 : 10 scaled dynamometric wheelset is presented. It has been equipped with two different technologies: ...
Artículo
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A Track Geometry Measuring System Based on Multibody Kinematics, Inertial Sensors and Computer Vision

Escalona Franco, José Luis; Urda Gómez, Pedro; Muñoz Moreno, Sergio (MDPI, 2020)
This paper describes the kinematics used for the calculation of track geometric irregularities of a new Track Geometry ...
Artículo
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Application and Experimental Validation of a Multibody Model with Weakly Coupled Lateral and Vertical Dynamics to a Scaled Railway Vehicle

Urda Gómez, Pedro; Muñoz Moreno, Sergio; Aceituno, Francisco J.; Escalona Franco, José Luis (MDPI, 2020)
In this paper, a multibody dynamic model of a railway vehicle that assumes that vertical and lateral dynamics are weakly ...
Tesis Doctoral
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Wheel-rail contact force measurement. A comparison between distance laser and strain gauges measuring technology

Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis; Muñoz Moreno, Sergio (2019)
The development of this PhD thesis is focus on the wheel/rail contact force measurement on a 1 : 10 scaled railway vehicle. ...
Artículo
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Multibody model of railway vehicles with weakly coupled vertical and lateral dynamics

Muñoz Moreno, Sergio; Fernández Aceituno, Javier; Urda Gómez, Pedro; Escalona Franco, José Luis (Elsevier, 2019)
In the field of railroad dynamics, multibody models used for on-board state observation, parameter identification and track ...
Trabajo Fin de Máster
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Observación de estados de un vehículo a control remoto mediante modelo de sistema multicuerpo, medidas inerciales y visión artificial

Urda Gómez, Pedro; Muñoz Moreno, Sergio (2018)
En este Trabajo Fin de Máster se ha llevado a cabo la construcción de un modelo de sistema multicuerpo de un vehículo ...