dc.creator | Bernal Agudo, José Luis | es |
dc.creator | Vera Báez, Carlos | es |
dc.date.accessioned | 2020-03-03T11:29:12Z | |
dc.date.available | 2020-03-03T11:29:12Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Bernal Agudo, J.L. y Vera Báez, C. (2019). La elección de centro como mecanismo de segregación social. Revista Fuentes, 21 (2), 189-200. | |
dc.identifier.issn | 1575-7072 | es |
dc.identifier.issn | 2172-7775 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/93803 | |
dc.description.abstract | The aim of this article is to provide more evidence regarding the effects of the free choice of school on equal
opportunities, and, thus, on the equity of the educational system, based on the experiences and statements of families
themselves. This work is part of a much broader empirical study carried out in Zaragoza in 2013–2015, entitled
“Choosing a school in Aragon: parental reasoning and strategies in choosing a school”). The interviews (43 done in
depth) and questionnaires (covering 1 837 families) raised three factors that determine parental participation in the
selection process: scope, diversity, and quality of the educational offer. Two variables are highlighted that strongly
affect family participation in the choice of school: the level of parental education, and family income, which determine
the fact that, although there are eligible schools, they are not always accessible to all families. All have the opportunity
to choose, but those opportunities are fewer for those who have less. That direct relationship has a name: inequality,
functioning as a silent but effective mechanism for social segregation. The conclusion is that freedom of choice per
se does not guarantee equal opportunities, and that, if it does not go hand-in-hand with policies aimed at reducing
the initial inequalities that exist between families, freedom of choice becomes a subliminal form of social segregation
that exists between families, freedom of choice becomes a subliminal form of social segregation. | es |
dc.description.abstract | El presente artículo pretende aportar más evidencias acerca de los efectos de la libre elección de centro escolar en la
igualdad de oportunidades y, por tanto, en la equidad del sistema educativo, a partir de las experiencias y discurso de
las propias familias. Este trabajo es parte de un estudio empírico mucho más amplio realizado en Zaragoza durante
los años 2013-2015, titulado La elección de centro escolar en Aragón: Razonamientos y estrategias de los padres en la elección de
centro escolar. De las entrevistas (43 en profundidad) y cuestionarios (1837 familias) se plantean tres factores que
determinan la participación de los padres en el proceso de elección: amplitud, diversidad y calidad de la oferta
educativa. Se resaltan dos variables que condicionan fuertemente la participación de las familias en la elección de
centro: el nivel de formación de los padres y la renta familiar, que determinan que, aunque haya colegios elegibles, no
siempre son accesibles a todas las familias. Todos tienen oportunidades para elegir, pero estas se reducen para los
que tienen menos. Esta relación positiva tiene un nombre: desigualdad, funcionando como un mecanismo silencioso
pero eficaz de segregación social. Se concluye que la libertad de elección per se no garantiza una igualdad de
oportunidades y que, si no va acompañada de políticas que busquen reducir las desigualdades de partida que hay entre
las familias, la libertad de elección se convierte en una forma subliminal de segregación social. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | spa | es |
dc.publisher | Universidad de Sevilla | es |
dc.relation.ispartof | Revista Fuentes, 21 (2), 189-200. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Social inequality | es |
dc.subject | Choice of school | es |
dc.subject | School segregation | es |
dc.subject | Equal opportunity | es |
dc.subject | Social mobility | es |
dc.subject | Desigualdad social | es |
dc.subject | Elección de la escuela | es |
dc.subject | Segregación escolar | es |
dc.subject | Igualdad de oportunidades | es |
dc.subject | Movilidad social | es |
dc.title | La elección de centro como mecanismo de segregación social | es |
dc.title.alternative | The choice of school as a mechanism for social segregation | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.publisherversion | http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2019.v21.i2.04 | es |
dc.identifier.doi | 10.12795/revistafuentes.2019.v21.i2.04 | es |
idus.format.extent | 12 p. | es |
dc.journaltitle | Revista Fuentes | es |
dc.publication.volumen | 21 | es |
dc.publication.issue | 2 | es |
dc.publication.initialPage | 189 | es |
dc.publication.endPage | 200 | es |