dc.creator | García-Cano Torrico, María | es |
dc.creator | Márquez Lepe, Esther | es |
dc.date.accessioned | 2020-02-11T11:45:29Z | |
dc.date.available | 2020-02-11T11:45:29Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | García-Cano Torrico, M. y Márquez Lepe, E. (2019). Estrategias de docentes en centros educativos que se transforman a favor de la equidad. Revista Fuentes, 21 (2), 217-227. | |
dc.identifier.issn | 1575-7072 | es |
dc.identifier.issn | 2172-7775 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/92890 | |
dc.description.abstract | This paper analyses the strategies developed by teachers working in schools that are pursuing school change projects
geared towards equity and social justice. These teaching projects have emerged in schools with a view to improving
school life, reducing absenteeism and academic failure among pupils. The purpose of this paper is to identify the
strategies used by teachers to project pedagogical change and interpret the certainties and uncertainties generated by
this change. The research is exploratory and qualitative and was conducted in two Early Years and Primary Schools
selected intentionally, located in two towns in Andalusia (Spain) and in contexts of socio-economic inequality. Data
were generated through semi-structured interviews conducted with teachers and the school management teams over
the course of four months in each school. The findings highlight school change strategies such as: shared work, team
training, teachers’ personal commitment, and dialogue with families and social organisations. Differences are
observed between the two contexts, which are used to interpret the certainties and uncertainties generated throughout
the entire development of the school change project, and which are linked to two elements: the different stages of
each of the teaching projects (in transition or consolidated) and the different ownership structures of the schools
(state-owned or private/grant-maintained). | es |
dc.description.abstract | En este trabajo se analizan las estrategias desarrolladas por el profesorado en centros educativos con proyectos de
cambio escolar orientados a la equidad y justicia social. Estos proyectos pedagógicos surgen en escuelas con las
finalidades de mejorar la convivencia, reducir el absentismo y el fracaso escolar del alumnado. El objetivo del trabajo
es identificar las estrategias en las que el profesorado proyecta el cambio pedagógico e interpretar las certezas e
incertidumbres que se generan ante el mismo. La investigación es de naturaleza exploratoria y cualitativa y se ha
realizado en dos escuelas de educación Infantil y Primaria seleccionadas de forma intencional, localizadas en dos
localidades de Andalucía (España) y en contextos de desigualdad socio-económica. Los datos se han producido a
través de entrevistas semi-estructuradas realizadas al profesorado y al equipo directivo durante cuatro meses en cada
centro. Los resultados destacan estrategias de cambio escolar como: el trabajo compartido, la formación en equipo,
el compromiso personal del profesorado y el diálogo con familias y organizaciones sociales. Por su parte,
encontramos diferencias entre ambos contextos que sirven para interpretar las certezas e incertidumbres generadas
durante todo el proceso de desarrollo del proyecto de cambio escolar vinculados a dos elementos: los distintos
momentos en los que se encuentra cada uno de los proyectos pedagógicos (en transición o consolidado) y la diferente
titularidad de las escuelas (pública o privada-concertada). | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | spa | es |
dc.publisher | Universidad de Sevilla | es |
dc.relation.ispartof | Revista Fuentes, 21 (2), 217-227. | |
dc.rights | An error occurred on the license name. | * |
dc.rights.uri | An error occurred getting the license - uri. | * |
dc.subject | Organizational change | es |
dc.subject | Primary school teachers | es |
dc.subject | Social justice | es |
dc.subject | Cultural diversity | es |
dc.subject | Social inequality | es |
dc.subject | Disadvantaged schools | es |
dc.subject | Primary schools | es |
dc.subject | Interviews | es |
dc.subject | Cambio organizacional | es |
dc.subject | Docente | es |
dc.subject | Justicia social | es |
dc.subject | Diversidad cultural | es |
dc.subject | Desigualdad social | es |
dc.subject | Escuela desfavorecida | es |
dc.subject | Escuela primaria | es |
dc.subject | Entrevista | es |
dc.title | Estrategias de docentes en centros educativos que se transforman a favor de la equidad | es |
dc.title.alternative | Teachers’ strategies in schools that are changing towards equity | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Sociología | es |
dc.relation.publisherversion | http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2019.v21.i2.06 | es |
dc.identifier.doi | 10.12795/revistafuentes.2019.v21.i2.06 | es |
idus.format.extent | 11 p. | es |
dc.journaltitle | Revista Fuentes | es |
dc.publication.volumen | 21 | es |
dc.publication.issue | 2 | es |
dc.publication.initialPage | 217 | es |
dc.publication.endPage | 227 | es |