Presentation
Los coleccionistas al “Musée Rétrospectif” de 1865: entre iniciativa privada y función pública
Alternative title | Collectors at “Musée Rétrospectif”, Paris 1865: between private initiative and public service |
Author/s | Segreto, Nora |
Publication Date | 2018 |
Deposit Date | 2019-12-03 |
Published in |
|
ISBN/ISSN | 978-84-17337-24-7 |
Abstract | En 1865, la Union centrale des beaux-arts appliqués à l’industrie organiza el “Musée Rétrospectif”. Cerca de 250 coleccionistas están invitados a prestar sus obras. En el momento de las exposiciones universales y del proceso ... En 1865, la Union centrale des beaux-arts appliqués à l’industrie organiza el “Musée Rétrospectif”. Cerca de 250 coleccionistas están invitados a prestar sus obras. En el momento de las exposiciones universales y del proceso de desarrollo económico-comercial, industrial y social, el gobierno francés había comprendido la necesidad de apoyarse en el arte para garantizar el mayor éxito internacional. El propósito de los coleccionistas era instruir a los industriales franceses que tenían que inspirarse en el arte. Pero, puesto que la exposición era pública, el objetivo era también educar al público, era canalizar las tendencias de los visitantes, que también eran consumidores de la gama superior y que hubieran podido comprar los objetos industriales inspirados en las obras que habían admirado In 1865, the Union centrale des beaux-arts appliqués à l'industrie organizes the "Musée Rétrospectif". About 250 collectors are invited to lend their works. During the universal exhibitions period, the French government ... In 1865, the Union centrale des beaux-arts appliqués à l'industrie organizes the "Musée Rétrospectif". About 250 collectors are invited to lend their works. During the universal exhibitions period, the French government understood the need to rely on art to ensure the greatest national development and international economic success. The collectors’ purpose was to instruct French industrialists who had to draw inspiration from art to realize their products. Since the exhibition was public, the aim was also to educate the general public and to channel the tendencies of the visitors, who were also consumers of the high range products and could therefore buy the industrial objects inspired from the works they had admired |
Citation | Segreto, N. (2018). Los coleccionistas al “Musée Rétrospectif” de 1865: entre iniciativa privada y función pública. En Coleccionismo, mecenazgo y mercado artístico: su proyección en Europa y América. II Congreso Internacional (264-276), Sevilla: Universidad de Sevilla, Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
18- Segreto, Nora- LOS COLECCI ... | 1.142Mb | [PDF] | View/ | |
This item appears in the following collection(s)
This document is protected by intellectual and industrial property rights. Without prejudice to existing legal exemptions, its reproduction, distribution, public communication or transformation is prohibited without the authorization of the rights holder, unless otherwise indicated.