Mostrar el registro sencillo del ítem

Artículo

dc.creatorManuel, Carmees
dc.date.accessioned2018-06-15T07:16:05Z
dc.date.available2018-06-15T07:16:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationManuel, C. (2017). Pauline E. Hopkins's intertextual aesthetics in Contending Forces. Revista de estudios norteamericanos, 21, 13-66.
dc.identifier.issn1133-309-Xes
dc.identifier.issn2253-8410es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/76234
dc.description.abstractPauline E. Hopkins‘s attitude towards fiction as a terrain where political and social truths could be uttered, helped her establish a new hybrid writing paradigm in Contending Forces, her historical romance. The extraordinary intertextual load of references, verbatim borrowings and changed citations, her Emersonian ―noble borrowing,‖ is in fact both an audacious maneuvering of popular literature, and a systematic and subversive redrafting of preceding canonical texts from the Anglo-American literary traditions and of contemporary historical political testimonies. Hopkins‘s palimpsestic aesthetics recreate a sense of African American literary interventions aimed at recomposing a new black archival imaginary redeemed of racist detritus. Hopkins does not emerge in this novel as a plagiarist, as happens in some of her novels, but as an alluder, a narrative voice that always signals readers towards the racial burden of the past hidden in a corpus of intertextual debts to anchor her African American historical romance in a world of textually independent dependence.es
dc.description.abstractLa actitud de Pauline E. Hopkins hacia la ficción como campo para la expresión de verdades políticas y sociales hizo posible que estableciera un nuevo paradigma narrativo en su novela histórica Contending Forces. La extraordinaria cantidad de referencias intertextuales, préstamos literales y citas transformadas, su emersoniano ―tomar prestado con nobleza,‖ es en realidad una maniobra audaz propia de la literatura popular, pero también una reconstrucción sistemática y atrevida de textos canónicos anteriores con el fin de recomponer un nuevo archivo creativo afroamericano libre de detritos racistas. En esta novela, Hopkins no plagia, como así ocurre en otras de sus obras, sino que alude a otros títulos con una voz narrativa que siempre indica a los lectores cuál es la carga racial existente del pasado oculto dentro de un corpus de deudas intertextuales, que sitúan su novela histórica en un mundo de dependencia intertextual independiente.es
dc.description.sponsorshipMinisterio de Economía y Competitividad (España) FFI2013-44747-Pes
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad de Sevillaes
dc.relation.ispartofRevista de estudios norteamericanos, 21, 13-66.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectHopkinses
dc.subjectContending Forceses
dc.subjectIntertextualityes
dc.subjectPalimpsestes
dc.subjectPlagiarismes
dc.subjectLiterary borrowinges
dc.subjectAnglo-American literaturees
dc.subjectIntertextualidades
dc.subjectPalimpsestoes
dc.subjectPlagioes
dc.subjectPréstamo literarioes
dc.subjectLiteratura angloamericanaes
dc.titlePauline E. Hopkins's intertextual aesthetics in Contending Forceses
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.projectIDFFI2013-44747-Pes
idus.format.extent54 p.es
dc.journaltitleRevista de estudios norteamericanoses
dc.publication.issue21es
dc.publication.initialPage13es
dc.publication.endPage66es

FicherosTamañoFormatoVerDescripción
1.MANUEL.pdf695.5KbIcon   [PDF] Ver/Abrir  

Este registro aparece en las siguientes colecciones

Mostrar el registro sencillo del ítem

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional