Ponencia
Man-made landscapes: from pictures to the american territory
Título alternativo | Paisajes construídos: de la imagen al territorio americano |
Autor/es | Santamarina Macho, Carlos |
Coordinador/Director | Tejedor Cabrera, Antonio
Molina Huelva, Marta |
Fecha de publicación | 2017 |
Fecha de depósito | 2018-02-01 |
Publicado en |
|
ISBN/ISSN | 987-84-16784-99-8 |
Resumen | The land is an essential element when it comes to understanding culture and society in the U.S. The doctoral thesis studied how the concept of North American landscape evolved, since it became a distinctive cultural feature ... The land is an essential element when it comes to understanding culture and society in the U.S. The doctoral thesis studied how the concept of North American landscape evolved, since it became a distinctive cultural feature during the mid 19th century until the last decades of the 20th. It outlines its relationship with the material transformation processes and with the development of certain ways of reflecting and representing it. With that aim, three significant moments of its history have been studied, which coincidentally represent the most influential periods within a sea of landscape-related ideas: wild nature and its clash with mankind in the 19th century; the American countryside as an example of mankind’s integration with the environment during the Great Depression; and land overexploitation during the postwar period. This research shows visual imaginaries of the territories associated with each time period, connecting them to their historical and cultural background, as well as some ideas to aid in understanding the reality they represent. Through this analysis a concept arises: man-made landscape, an American interpretation of the built environment, capable of unifying these heterogeneous visions within the American space. El territorio es un elemento fundamental para la comprensión de la cultura y sociedad de los Estados Unidos. La tesis explora la evolución del concepto de paisaje norteamericano desde su aparición como rasgo cultural ... El territorio es un elemento fundamental para la comprensión de la cultura y sociedad de los Estados Unidos. La tesis explora la evolución del concepto de paisaje norteamericano desde su aparición como rasgo cultural diferencial a mediados del siglo XIX hasta las décadas finales del siglo XX, trazando las relaciones que establece con los procesos de transformación material del territorio y con el desarrollo de determinados modos de reflexión y representación del mismo. Para ello, se estudian tres momentos significativos de su historia, coincidentes con los periodos de mayor influencia de otras tantas ideas de paisaje: la naturaleza salvaje y su confrontación con el hombre en el siglo XIX; el campo americano como ejemplo de integración entre el hombre y su entorno durante la Gran Depresión, y los territorios sobreexplotados durante el periodo de posguerra. La investigación muestra los imaginarios visuales del territorio asociados a cada época, poniendo los mismos en relación tanto con su contexto histórico y cultural como con algunas ideas que ayudan a hacer comprensible la realidad que estos representan. En este análisis emerge un concepto, el de man-made landscape, la interpretación americana del paisaje construido, capaz de dotar de unidad a estas visiones heterogéneas del espacio americano. |
Cita | Santamarina Macho, C. (2017). Man-made landscapes: from pictures to the american territory. En IDA: Advanced Doctoral Research in Architecture (1º. 2017. Sevilla) (277-294), Sevilla: Universidad de Sevilla. |
Ficheros | Tamaño | Formato | Ver | Descripción |
---|---|---|---|---|
art 277-285.pdf | 1.162Mb | [PDF] | Ver/ | |
art 286-294.pdf | 1.119Mb | [PDF] | Ver/ | |