Show simple item record

Article

dc.creatorSuárez Villegas, Juan Carloses
dc.creatorRodríguez Martínez, Ruthes
dc.creatorMauri de los Ríos, Marceles
dc.creatorLópez Meri, Amparoes
dc.date.accessioned2017-08-17T10:06:53Z
dc.date.available2017-08-17T10:06:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSuárez Villegas, J.C., Rodríguez Martínez, R., Mauri de los Ríos, M. y López Meri, A. (2017). Accountability y culturas periodísticas en España. Impacto y propuesta de buenas prácticas en los medios de comunicación españoles (MediaACES). Revista Latina de Comunicacion Social, 72 (3), 321-330.
dc.identifier.issn1138-5820es
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11441/63832
dc.description.abstractLa responsabilidad de los medios de comunicación y de los profesionales de la información ha de expresarse a través de mecanismos de rendición de cuentas (media accountability) que permitan conocer el grado de cumplimiento de valores como el pluralismo, la transparencia y la veracidad informativa. Este proyecto busca detectar las culturas periodísticas existentes en distintas comunidades autónomas de España, y examinar el impacto de los instrumentos de rendición de cuentas o media accountability systems en cada territorio. El trabajo parte de la hipótesis de que la cultura periodística en España no responde a un único modelo de sistema de medios (modelo mediterráneo o pluralista polarizado), como señalan Hallin y Mancini en Comparing Media Systems, sino que la diversidad de culturas periodísticas requiere matizar esta clasificación. La metodología combina la técnica de la encuesta online a diferentes actores mediáticos y diversos focus group con expertos, responsable de medios y ciudadanos. Los resultados permitirán diseñar y proporcionar a los medios modelos de evaluación de rendición de cuentas que integren valores como la transparencia y la pluralidad.es
dc.description.abstractMedia accountability must be performed through mechanisms that allow the public to measure the commitment of journalists and information professionals to such values as pluralism, transparency and accuracy. This article seeks to identify the journalistic cultures existing in the several Spanish autonomous communities and to measure the impact of the media accountability systems implemented in each one of these communitites. The study is based on the hypothesis that journalistic culture in Spain does not respond to a unique media system or model (like the mediterranean or polarised pluralist models), as argued by Hallin and Mancini in Comparing Media Systems. Conversely, researchers believe that a wide range of journalistic cultures coexist in Spain, and that this fact demands the review of such classification. The research design combines an online survey among different media actors and focus groups of citizens, media experts, and media professionals. The results will allow the design and assessment of media accountability models in which values such as transparency and plurality are integrated.es
dc.description.sponsorshipMinisterio de Economía y Competitividad CSO2015-66404-Pes
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad de La Lagunaes
dc.relation.ispartofRevista Latina de Comunicacion Social, 72 (3), 321-330.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectRendición de cuentases
dc.subjectCulturas periodísticases
dc.subjectAutorregulaciónes
dc.subjectTransparenciaes
dc.subjectÉtica periodísticaes
dc.subjectEspañaes
dc.subjectMedia accountability systemses
dc.subjectJournalistic cultureses
dc.subjectSelf-regulationes
dc.subjectTransparencyes
dc.subjectJournalism ethicses
dc.subjectSpaines
dc.titleAccountability y culturas periodísticas en España. Impacto y propuesta de buenas prácticas en los medios de comunicación españoles (MediaACES)es
dc.title.alternativeAccountability and media systems in Spain: Real impact and good practices in Spanish mediaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dcterms.identifierhttps://ror.org/03yxnpp24
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.contributor.affiliationUniversidad de Sevilla. Departamento de Metafísica y Corrientes Actuales de la Filosofía, Ética y Filosofía Políticaes
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/MINECO/CSO2015-66404-Pes
dc.relation.publisherversionhttps://www.ull.es/publicaciones/latina/072paper/1167/17es.htmles
dc.relation.publisherversionhttp://www.revistalatinacs.org/072paper/1167/17en.htmles
dc.identifier.doi10.4185/RLCS-2017-1167es
idus.format.extent10 p.es
dc.journaltitleRevista Latina de Comunicacion Sociales
dc.publication.volumen72es
dc.publication.issue3es
dc.publication.initialPage321es
dc.publication.endPage330es
dc.contributor.funderMinisterio de Economía y Competitividad (MINECO). España

FilesSizeFormatViewDescription
Accountability y culturas.pdf361.2KbIcon   [PDF] View/Open  

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional