Article
El método Pilates en la educación física. Programa de intervención en la salud escolar: calidad de vida, estado físico y actitud postural de estudiantes de ESO en Cantabria [Reseña]
Alternative title | The Pilates Method in Physical Education. School Health Intervention Programme: Quality of Life, Physical Fitness and Postural Attitude of Secondary School Students in Cantabria [Reseña] |
Author/s | Blanco Martínez, Rosa
Aznar Laín, Susana Castro Lemus, Nuria |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Motricidad Humana y Rendimiento Deportivo |
Publication Date | 2018 |
Deposit Date | 2024-09-16 |
Published in |
|
Abstract | This study sought to determine the effects of an intervention based
on the Pilates method in secondary school students in Cantabria,
and more specifically: a) to analyze the effects of the Pilates method
(PM) programme ... This study sought to determine the effects of an intervention based on the Pilates method in secondary school students in Cantabria, and more specifically: a) to analyze the effects of the Pilates method (PM) programme on the health and quality of life of the students; b) to analyze these effects on their physical fitness; and c) to analyze these effects on their postural attitude. The research had two phases: 1) a quasi-experimental pilot study in which the PM programme (teaching unit, TU, of Pilates for 8 ses sions) was applied to a group of 57 European secondary school stu dents, and 2) another quasi-experimental study in which a school intervention with a PM programme (TU of Pilates for 6 sessions) was held with a sample of 476 secondary school students from Canta bria. In both phases, there was an experimental group (EG) and a control group (CG). The PM programme was led by PE teachers, so a previous theoretical-practical training course on the PM specific to the school Pilates TU was offered to the teachers who participated in the study. The main results were significant differences found according to sex, as girls showed a lower percentage of practicing physical activity (PA) (p = 0.001), and there were also differences in the number of hours spent practicing PA per week (p = 0.006). After the PM pro gramme, the EG showed significantly higher results compared to the CG in the evaluation of their physical fitness, on the test of abdomi nal strength (f = 6.329 and p < 0.01) which measures the strength resistance of the abdominal flexor muscles (AFM), as well as better scores on the front lunge, which measures the flexibility of the iliop soas, gluteus and ischiosural muscles (FMS). In the assessment of postural attitude (PA), the EG showed better results in the half-leg lift tests, side elevation tests, the Hundred and the Roll-Up (p < 0.01). Regarding the EG, 62% perceived benefits after practicing the PM, with the most highly valued benefits being improved posture, im proved flexibility, better relaxation and feeling more physically fit. In conclusion, the PM intervention led to significant improvements in the physical fitness (AFM and FMS) of the students in the EG, as well as in the postural attitude of the EG. These benefits matched those perceived by the EG after the intervention with the PM. Sig nificant differences were found by gender according to the variable analyzed. No significant improvements were found in the health and quality of life after the PM El presente trabajo plantea determinar los efectos de una inter vención basada en el método Pilates en el alumnado de educación secundaria de Cantabria, y de manera específica: a) analizar los efec tos del programa de ... El presente trabajo plantea determinar los efectos de una inter vención basada en el método Pilates en el alumnado de educación secundaria de Cantabria, y de manera específica: a) analizar los efec tos del programa de método Pilates (MP) sobre la salud y calidad de vida del alumnado; b) analizar dichos efectos sobre su estado físico, y c) analizarlos sobre su actitud postural. La investigación tiene dos fases: 1) un estudio cuasi-experimetal piloto donde se aplica un programa de MP (unidad didáctica, UD, de Pilates de 8 sesiones) a un grupo de 57 estudiantes europeos de educación secundaria, y 2) otro estudio cuasi-experimental donde se realiza una intervención escolar con un programa de MP (UD de Pila tes de 6 sesiones) sobre una muestra de 476 estudiantes de educa ción secundaria de Cantabria. En ambas fases se contó con un grupo experimental (GE) y un grupo de control (GC). El programa de MP fue dirigido por el profesorado de EF, por lo que se llevó a cabo un curso previo de formación teórico-práctico de MP, específico de la UD de Pi lates escolar, para el profesorado que participaba en la investigación. Como principales resultados se hallaron diferencias significativas en función del sexo, siendo las chicas las que mostraron un porcen taje de práctica de AF más bajo (p = 0.001) y existiendo diferencias también en cuanto al número de horas de práctica de AF por sema na (p = 0.006). Tras el programa con MP, el GE obtuvo significativa mente mejores resultados en la valoración del estado físico, en el test de fuerza abdominal (f = 6.329 y p < 0.01) que mide la fuerza resistencia de la musculatura flexora abdominal (FFT) y también se obtuvieron mejores resultados en el test de zancada frontal, que mide la flexibilidad de psoas-ilíaco, glúteo y musculatura isquiosural (FMS) respecto al GC. En la valoración de la actitud postural (AP), el GE ob tuvo mejores resultados en las pruebas de media flexión de piernas, elevación lateral, cien y giro hacia arriba (p < 0.01). En cuanto al GE, un 62% percibieron beneficios tras la práctica de MP siendo los más valorados: la mejora de la postura, la mejora de la flexibilidad, mayor relajación y encontrarse mejor físicamente. En conclusión, la intervención con MP comportó mejoras signifi cativas en el estado físico (FFT y FMS) de los estudiantes del GE, así como sobre la AP del GE. Estos beneficios coinciden con los percibi dos por el GE tras la intervención con MP. Se encontraron diferencias significativas por cuestión de género según la variable analizada. No se encontraron mejoras significativas en la salud y en la calidad de vida tras la aplicación del MP |
Citation | Blanco Martínez, R., Aznar Laín, S. y Castro Lemus, N. (2018). El método Pilates en la educación física. Programa de intervención en la salud escolar: calidad de vida, estado físico y actitud postural de estudiantes de ESO en Cantabria [Reseña]. Apunts. Educación Física y Deportes, 131, 108-108. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2018/1).131.08. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
el metodo pilates.pdf | 77.19Kb | [PDF] | View/ | |