Article
Aplicación de Gamificación en toxicología forense, llevando la ciencia a las letras
Author/s | Cascajosa Lira, Antonio
Prieto Ortega, Ana Isabel |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Nutrición y Bromatología, Toxicología y Medicina Legal |
Publication Date | 2023 |
Deposit Date | 2024-05-02 |
Published in |
|
Abstract | Se ha implementado un Ciclo de Mejora en el Aula (CIMA) en la asignatura Policía
científica y Toxicología Forense para el curso 2022/23. El objetivo principal de este CIMA es introducir
un nuevo modelo metodológico en ... Se ha implementado un Ciclo de Mejora en el Aula (CIMA) en la asignatura Policía científica y Toxicología Forense para el curso 2022/23. El objetivo principal de este CIMA es introducir un nuevo modelo metodológico en el que se implementaran casos reales a resolver guiados y pautados por el profesor, como manera de reforzar el conocimiento teórico de los alumnos, además se ha mejorado el contenido de la asignatura añadiendo preguntas para captar la atención del estudiante y aportar un enfoque adecuado al contenido. El CIMA se ha aplicado correctamente en la gran mayoría de las sesiones, exceptuando 2 en la que el principal problema fue la falta de tiempo. En cuanto a las 3 ramas del contenido, se ha podido notar una gran diferencia de dificultades, en especial con el último bloque temático (los medicamentos). El feedback con el alumnado ha sido muy bueno, y en las escaleras de aprendizaje se ha podido comprobar que han avanzado correctamente demostrando una buena evaluación. En conclusión, seguiremos intentando mejorar esta asignatura en futuros CIMAs aplicando modelos docentes mejor ajustados. Abstract: Improvement Cycles in the Classroom (ICIC) has been implemented in the subject of scientific police and forensic toxicology for the 2022/23 academic year. The main objective of this ICIC is to introduce a new ... Abstract: Improvement Cycles in the Classroom (ICIC) has been implemented in the subject of scientific police and forensic toxicology for the 2022/23 academic year. The main objective of this ICIC is to introduce a new methodological model in which real cases are implemented to be solved guided and scheduled by the teacher as a way of reinforcing the theoretical knowledge of the students, in addition the content of the subject has been improved. Asking questions to capture the student's attention and provide an appropriate approach to the content. The ICIC has been applied correctly in the vast majority of the sessions, except for 2 sessions in which the main problem was the lack of time. Regarding the 3 branches of the content, it has been possible to notice a great difference in difficulties, especially with the last thematic block (medications). Feedback from the students has been very good, and in the learning stairs it has been possible to verify that they have progressed correctly, demonstrating a good evaluation of their learning. In conclusion, I will continue trying to improve these subjects in future ICICs by applying better adjusted teaching models. |
Citation | Cascajosa Lira, A. y Prieto Ortega, A.I. (2023). Aplicación de Gamificación en toxicología forense, llevando la ciencia a las letras. RESCIFAR. Revista Española de Ciencias Farmacéuticas, 4 (1), 107. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
AplicacionDeGamificacionEnToxi ... | 449.4Kb | [PDF] | View/ | |
This item appears in the following collection(s)
This document is protected by intellectual and industrial property rights. Without prejudice to existing legal exemptions, its reproduction, distribution, public communication or transformation is prohibited without the authorization of the rights holder, unless otherwise indicated.