Article
Investigación-acción en la formación del profesorado universitario novel a través de la propuesta de una rúbrica
Alternative title | Action research on beginners university teachers training program through a rubric |
Author/s | Guerra Martín, María Dolores
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lima Serrano, Marta ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Porcel Gálvez, Ana María ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() León Larios, Fátima ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() González López, José Rafael ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Enfermería |
Publication Date | 2015 |
Deposit Date | 2024-03-04 |
Published in |
|
Abstract | Objetivo: desarrollar un instrumento de evaluación o rúbrica centrada en la
presentación oral, para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje en el Grado
en Enfermería de la Universidad de Sevilla.
Métodos: durante ... Objetivo: desarrollar un instrumento de evaluación o rúbrica centrada en la presentación oral, para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje en el Grado en Enfermería de la Universidad de Sevilla. Métodos: durante los cursos 2009 al 2012 el equipo docente realizó ciclos de investigación-acción, siguiendo las siguientes fases: búsqueda bibliográfica en bases de datos, selección de instrumentos, diseño y validación de contenido mediante consenso de expertos y difusión del instrumento previamente diseñado y validado. Resultados: se encontraron 16 artículos que presentaban rúbricas, pero tras su valoración, se consideró que no se adaptaban a las características del plan de estudio del Grado en Enfermería, por lo que se decidió diseñar y validar el contenido de un nuevo modelo de rúbrica. Conclusiones: la difusión de la rúbrica elaborada para las presentaciones en el Grado de Enfermería puede aumentar la coherencia en las evaluaciones de las competencias del alumnado, fomentando el desarrollo profesional. Objective: developing an assessment tool or rubric focused on oral presentation to improve the process of teaching and learning in the Degree in Nursing at the University of Seville. Methods: during the courses 2009 to ... Objective: developing an assessment tool or rubric focused on oral presentation to improve the process of teaching and learning in the Degree in Nursing at the University of Seville. Methods: during the courses 2009 to 2012, the team conducted action-research cycles to design and content validation of a rubric for oral presentations following these steps: bibliographic searches on databases, instruments selection, design and content validation by expert consensus and diffusion of the instrument previously designed and validated. Results: we found 16 articles which rubrics were presented. After assessed the rubrics, we considered that those didn´t fit with characteristics of nursing curriculum. So we decided to design and validate the content of a new rubric. Conclusions: the rubric diffusion for oral presentations in the Degree in Nursing may improve the coherence of student competence evaluation, encouraging professional development. |
Citation | Guerra Martín, M.D., Lima Serrano, M., Porcel Gálvez, A.M., León Larios, F. y González López, J.R. (2015). Investigación-acción en la formación del profesorado universitario novel a través de la propuesta de una rúbrica. Educación Médica Superior, 29 (2), 351-368. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
Action research...pdf | 247.9Kb | ![]() | View/ | |
This item appears in the following collection(s)
This document is protected by intellectual and industrial property rights. Without prejudice to existing legal exemptions, its reproduction, distribution, public communication or transformation is prohibited without the authorization of the rights holder, unless otherwise indicated.