Article
The politics of abstract art: Forma 1 and the Italian Communist Party, 1947-1951
Author/s | Gómez Gutiérrez, Juan José |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Estética e Historia de la Filosofía |
Publication Date | 2012 |
Deposit Date | 2023-11-14 |
Published in |
|
Abstract | This paper discusses the role of the Forma 1 group of abstract artists within the cultural politics of the Italian Communist Party during the Post-war period, as an example of the attempts carried out in Italy to overcome ... This paper discusses the role of the Forma 1 group of abstract artists within the cultural politics of the Italian Communist Party during the Post-war period, as an example of the attempts carried out in Italy to overcome the established dichotomy between abstract and socialist realist art, and produce an alternative to conflicting post-war aesthetic discourses. Socialist realist artists stressed the need for unambiguous political contents and easy readability. In turn, the Forma 1 artists argued that abstract art meant a critique of pictorial representation that could contribute to a critique of bourgeois ideology, harmonising Marxism with advanced technical developments in the field of art. The PCI, for its part, pursued a policy of wide alliances of anti-fascist artists and intellectuals, which was increasingly difficult to hold in the climate of growing political and cultural confrontation in Italy that followed the War. Este artículo examina el papel del grupo de artistas abstractos Forma 1 en relación con la política cultural del Partido Comunista Italiano durante la posguerra, como ejemplo de los intentos ... Este artículo examina el papel del grupo de artistas abstractos Forma 1 en relación con la política cultural del Partido Comunista Italiano durante la posguerra, como ejemplo de los intentos de superar la dicotomía establecida en Italia entre arte abstracto y realismo socialista y producir una alternativa a la confrontación entre ambos discursos estéticos. Mientras los artistas realistas socialistas subrayaban la necesidad de expresar contenidos políticos explícitos con un estilo que asegurase su máxima legibilidad para una audiencia de masas, los artistas de Forma 1 argumentaban que la abstracción significaba una crítica de la representación pictórica que podía contribuir a la crítica de la ideología burguesa, armonizando de este modo el marxismo con los desarrollos artísticos más avanzados. El PCI, por su parte, basaba su política artística en amplias alianzas de artistas e intelectuales antifascistas, que cada vez eran más difíciles de mantener en el clima de creciente confrontación política y cultural que siguió a la II Guerra Mundial. |
Citation | Gómez Gutiérrez, J.J. (2012). The politics of abstract art: Forma 1 and the Italian Communist Party, 1947-1951. Cercles: revista d’història cultural, 15, 111-135. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
The politics of abstract art.pdf | 497.8Kb | [PDF] | View/ | |