Article
Boomers versus Millennials y Generación Z: Alfabetización digital y redes sociales
Alternative title | Boomers versus Millennials and Gen Z: Digital literacy and social media |
Author/s | Mori Cureses, Marta |
Publication Date | 2023 |
Deposit Date | 2023-07-31 |
Published in |
|
Abstract | La brecha digital que separa la generación de los Boomers –nacidos entre 1946 y 1964– de los nativos digitales
–Millennials y Generación Z, nacidos entre 1994 y 2012– es, actualmente, una de las desigualdades que ... La brecha digital que separa la generación de los Boomers –nacidos entre 1946 y 1964– de los nativos digitales –Millennials y Generación Z, nacidos entre 1994 y 2012– es, actualmente, una de las desigualdades que más mediatizan el proceso comunicativo. La falta de alfabetización digital ha desencadenado la necesidad de desarrollar competencias digitales en usuarios más vulnerables: los Boomers. En este artículo se establece un balance entre ambos grupos etarios (n=227) desde una perspectiva de uso de redes sociales con respecto al consumo de información de actualidad. Por un lado, se ha aplicado una metodología cuantitativa en formato de pretest a estudiantes del Programa Interuniversitario de la Experiencia de la USAL, con vistas a futuras investigaciones que aborden el uso de redes sociales en Boomers enfocado al consumo de contenidos de actualidad. Por otra parte, se ha desarrollado una encuesta a Millennials y Generación Z en torno a su percepción acerca de cómo es el tratamiento informativo de los contenidos informativos en televisión y redes sociales. Este estudio de caso aporta resultados que rompen con estereotipos sociales acuñados respecto a la afirmación de que los Boomers no utilizan las redes sociales ni están lo suficientemente alfabetizados para ello, o bien ni siquiera se encuentran interesados en aprender cómo se utilizan estas nuevas herramientas para consumir información de actualidad. Digital gap which separates the Boomer generation –born between 1946 and 1964– from digital natives –Millennials and Generation Z, born between 1994 and 2012– it’s nowadays, one of the most influential inequities in the ... Digital gap which separates the Boomer generation –born between 1946 and 1964– from digital natives –Millennials and Generation Z, born between 1994 and 2012– it’s nowadays, one of the most influential inequities in the current communication process. The lack of digital literacy has triggered the need to develop digital skills in more vulnerable users: the Boomers. This article established a balance between both age groups (n=227) from a perspective of the use of social network with regards to the consumption of current information. On the one hand, we applied a quantitative mythology un pretest format, to students of the Interuniversity Experience Program of University of Salamanca, with a view to future research that deals with the use of social media in Boomers, focused on the consumption of content and current news. On the other hand, we developed a survey to Millennials and Gen Z around their perception of the informative treatment of informative content on television and social networks. This study case provides results that break with social stereotypes that Boomers don’t use social networks and are not educated enough to do so, or that they are not even interest in learning how to use these new tools to consume current information. |
Citation | Mori Cureses, M. (2023). Boomers versus Millennials y Generación Z: Alfabetización digital y redes sociales. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 61, 116-131. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2023.i61.07. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
Boomers versus Millennials y ... | 696.2Kb | [PDF] | View/ | |
This item appears in the following collection(s)
Except where otherwise noted, this item's license is described as: Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Article
Digital ascetism for everyday life
Valeeva, Elvira; Penner, Regina; Sosnovskhih, Elena (Universidad de Sevilla, 2023)A new technological paradigm integrating information and communication technologies radically and ...
-
Article
El aprendizaje de las mujeres de las redes sociales y su incidencia en la competencia digital
Rebollo Catalán, María Ángeles; Vico Bosch, Alba; García Pérez, Rafael (IS+D Fundación para la Investigación Social Avanzada, 2015)La web 2.0 y, en especial, las redes sociales han cambiado la ecología del aprendizaje, ampliando y diversificando las ...
-
Article
The problem of discourse in the context of digital routine
Artur Dydrov; Regina Penner (2022)Digital routine, associated with the total spread of communication technologies, challenges the existing discursive ...