Article
Buying local food is not a question of attitude: an analysis of benefits and limitations
Alternative title | La compra de productos locales de alimentación no es una cuestión de actitud. Un análisis de beneficios y limitaciones |
Author/s | Peral Peral, Begoña
Arenas Gaitán, Jorge Reina Arroyo, Jesús |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Administración de Empresas y Comercialización e Investigación de Mercados (Marketing) |
Publication Date | 2022 |
Deposit Date | 2022-08-17 |
Published in |
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Abstract | Purpose – This paper aims to explore the shopping intention of local products. Using the theory of planned
behavior model, the authors study the effect of egoistic and altruistic benefits and the influence of contextual ... Purpose – This paper aims to explore the shopping intention of local products. Using the theory of planned behavior model, the authors study the effect of egoistic and altruistic benefits and the influence of contextual limitations and people’s own limitations on the intention to buy local fresh fruits and vegetables. Methodology – This paper uses a sample of 1,200 consumers of a south European city to test the model using a structural equation modeling technique with partial least squares. Findings – Although egoistic benefits have a direct effect on the shopping intention, altruistic benefits have a much higher total effect. Surprisingly, attitude does not influence shopping intention. This paper provides elements that favor the consumption of local products froma more global, social and sustainable perspective. Value – This paper provides new empirical evidence on the influence of perceived benefits and personal limitations on local food consumption. Propósito – Este trabajo explora la intención de compra de los productos locales. Partiendo del modelo de la Teoría del Comportamiento Planificado, estudiamos el efecto que los beneficios egoístas y altruistas y la ... Propósito – Este trabajo explora la intención de compra de los productos locales. Partiendo del modelo de la Teoría del Comportamiento Planificado, estudiamos el efecto que los beneficios egoístas y altruistas y la influencia de las limitaciones contextuales y las propias limitaciones de las personas tienen en la intención de compra de frutas y verduras frescas locales. Metodología – Utilizamos una muestra de 1.200 consumidores de una ciudad del sur de Europa para probar el modelo, utilizando modelos de ecuaciones estructurales con mínimos cuadrados parciales. Hallazgos – Aunque los beneficios egoístas tienen un efecto directo en la intención de compra, los beneficios altruistas tienen un efecto total mucho mayor. Sorprendentemente, la actitud no influye en la intención de compra. Originalidad – Este artículo proporciona nueva evidencia empírica de la influencia de los beneficios percibidos y las limitaciones personales en el consumo de alimentos locales. |
Funding agencies | Universidad de Sevilla |
Project ID. | 3551/0981 |
Citation | Peral Peral, B., Arenas Gaitán, J. y Reina Arroyo, J. (2022). Buying local food is not a question of attitude: an analysis of benefits and limitations. Spanish Journal of Marketing - ESIC, 26 (1), 80-97. |
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Buying_local_food_is_not_a_que ... | 706.0Kb | [PDF] | View/ | |