Artículos (Psicología Evolutiva y de la Educación)

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  • EmbargoPremio Trimestral Publicación Científica Destacada de la US. Facultad de PsicologíaArtículo
    Laziness and competence: The discursive social construction of resilient learner identity
    (PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD, 2025) Matías García, José Antonio; Cubero Pérez, Mercedes; Cubero Pérez, Rosario; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
    Students from marginalised and impoverished areas face significant challenges that increase the likelihood of school dropout and social exclusion. However, some students exhibit a resilient trajectory, completing compulsory studies and pursuing education beyond that level. To do so, these students must construct a learner identity that is coherent with school continuation while navigating the difficulties present in their context. The objective of this article is to examine the social construction of the learner identity of students who present such a resilient trajectory. The sample consisted of four focus groups of post-compulsory education students from Spain. Their discourse was studied qualitatively through an I-position and voices analysis, examining their view of themselves, the voices of their parents, teachers, peers and people from their neighbourhood, and the student’s view of others. The results indicated that the students developed a ‘lazy but capable’ view of themselves, in line with the social discourses present in the voices of their parents, teachers, and peers. Their voices served as resources for identity construction in interaction, which allowed the students’ confrontation and navigation of several risk factors from their context. Additionally, the view of others (i.e. enriched neighbourhoods) impacted the students’ construction of themselves. Lastly, the transformation of negative past self-views as positive ones in the present was frequent. The implications for psychosocial interventions in vulnerable neighbourhoods are discussed.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Víctimas de ciberviolencia: formas, prevalencia y diferencias de género
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC), 2022) Barrera-Mesa, Carmen Emilce; Caro-Caro, Edgar Orlando; Rey Alamillo, Rosario del; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
    Esta investigación tiene como objetivo analizar la cibervictimización en adolescentes escolarizados, por medio de un estudio descriptivo en una muestra de 656 estudiantes de básica secundaria y media de una institución educativa colombiana, a quienes se les aplicó el Cuestionario de Cibervictimización en Estudiantes de Secundaria. Los resultados evidencian que el 63,41% de los estudiantes manifiestan haber sufrido de cibervictimización, presentándose en mayor medida en quienes no se identifican con ninguno de los dos géneros, seguido de los géneros masculino y femenino, respectivamente. En cuanto a los tipos de cibervictimización, se presenta en mayor medida la relacional sexual, sufrida principalmente por niñas, seguida de la exclusión online, presente mayormente en los niños, y la cibervictimización verbal-escrita, la cual se presenta en la misma medida en los dos géneros. Se concluye que es necesario establecer estrategias que contribuyan a mejorar la convivencia en espacios virtuales frecuentados por los escolares colombianos.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Young Councilwomen in Spain: Evolution of Political Engagement and Political Identity Construction
    (Hipatia Press, 2025) Pinheiro e Silva, Ana Beatriz; Parra Jiménez, Águeda; Sánchez Queija, María Inmaculada; Mata Benítez, Manuel de La; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Junta de Andalucía
    La participación de las mujeres en los órganos legislativos ha aumentado en las últimas décadas. Sin embargo, a pesar de esto, las mujeres todavía están subrepresentadas en todos los niveles políticos. El objetivo de este artículo es estudiar el compromiso y la construcción de la identidad política de mujeres jóvenes en España, analizando la trayectoria de mujeres concejalas del partido político español Podemos. Para ello se realizó un estudio cualitativo, utilizando el método biográfico, mediante entrevistas semiestructuradas sobre la trayectoria de mujeres concejalas de ese grupo político de izquierda. Los resultados fueron analizados a partir de la teoría ecológica del desarrollo humano de Bronfenbrener. Los resultados evidenciaron que el compromiso político de las participantes se desarrolló como un proceso que ha tenido influencias de factores que corresponden, tanto al nivel del microsistema, como del macrosistema. La investigación ha pretendido contribuir al campo de estudio de los temas de género, juventud, identidad y compromiso político con el objetivo de comprender las trayectorias vitales de las mujeres jóvenes que buscan más representatividad en la política municipal, teniendo en cuenta la diversidad de esas trayectorias y experiencias.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Los valores como componente terapéutico desde una perspectiva contextual. Una mirada hacia la adolescencia: Revisión sistemática
    (Universidad Miguel Hernández, 2025) Escoz Rodríguez, Isabel; Flujas Contreras, Juan Miguel; Gómez Becerra, Inmaculada; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; European Commission (EC). Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER)
    Los valores son un constructo ampliamente abordado en la psicología. Entendemos como valor la “dirección vital global, elegida, deseada y construida verbalmente”, alcanzable pero no obtenible, que se encuentra presente como horizonte proveyendo una guía o significado personal en nuestras acciones. En la etapa de la adolescencia, los valores se han abordado teniendo presente el proceso de construcción en el que se encuentran. En la intervención psicológica se han abordado desde diversas aproximaciones, con especial relevancia en la perspectiva contextual. El objetivo de la presente revisión sistemática es analizar y evaluar los valores desde una perspectiva contextual, especialmente en la intervención psicológica. Se han incluido un total de 29 artículos, obtenidos en dos bases de datos (“PubMed” y “Scopus”). Los resultados muestran un reducido número de instrumentos de evaluación de valores y una falta de consenso y uso explícito de definiciones para este constructo; si bien, se ha estudiado la relación entre valores y diversos constructos psicológicos. Por otro lado, no se encuentran instrumentos formales y validados para medir valores en la adolescencia, poniendo de manifiesto la escasa existencia de instrumentos adaptados a la adolescencia para evaluar valores y su necesidad.
  • Acceso AbiertoArtículo
    The Role of Dosage and Family Profiles in a Child Welfare Home Visiting Program
    (Springer, 2025) Hidalgo García, María Victoria; Pérez Padilla, Javier; Camacho Martínez Vara de Rey, Carlos; Jiménez García, Lucía; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
    Background: Among the different modalities of family support, home visiting programs have proved to be one of the most effective secondary prevention models for families involved in child welfare services. Despite the promising outcomes and the extensive available literature, further research is needed to investigate target population characteristics and implementation factors that may explain the heterogeneity in the outcomes of these programs for families receiving child welfare services. Objective: This longitudinal study explored the role of dosage and family characteristics related to the effectiveness of the Family Intervention Program (FIP), which is a homebased Spanish child welfare service for supporting families at psychosocial risk. Method: To this end, a quasi-experimental design was followed, including a time-series evaluation of the 289 families receiving the FIP. In order to examine the impact of the FIP, the evolution of child well-being (CWB) was evaluated with Child Well-Being Scales every 6 months. Results: The results showed that the highest average CWB score was observed after 39 months of intervention, observing no improvements in CWB from that point. Similarly, the results showed that the FIP was more effective for single parent families at higher socioeconomic levels. Conclusions: This article provides new knowledge for the understanding of home visiting programs success, concluding that the programs are not equally effective for all family profiles, and that it is necessary to adjust each program to the specific characteristics of the target population.
  • Acceso AbiertoArtículo
    La gamificación en Educación Superior: una comparativa entre escenarios de aprendizaje presencial y virtual
    (Universidad Oviedo, 2023) López Verdugo, Isabel; Ridao Ramírez, Pilar; Reina Flores, María del Carmen; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Universidad de Sevilla. SEJ705: Parentalidad y Bienestar Familiar; Universidad de Sevilla. SEJ547: Procesos de Desarrollo y Educación en Contextos Familiares y Escolares
    La gamificación en la Educación Superior está ganando protagonismo por su beneficio en el desarrollo de competencias profesionales y por su adecuación a las nuevas realida- des sociales. En este estudio se analiza la influencia de la gamificación en la motivación y el compromiso con el aprendizaje en dos escenarios distintos. Se combina el análisis cualitativo y cuantitativo de la información, a partir de un cuestionario elaborado ad hoc y aplicado a 447 estudiantes de los Grados de Infantil y Primaria durante el escenario prepandemia (presencial) y durante la pandemia COVID-19 (virtual). Los resultados muestran que esta actividad es especialmente útil para facilitar la motivación y el com- promiso con el aprendizaje, así como para estudiar los contenidos y mejorar la calidad de las interacciones. Los aspectos relacionados con las interacciones personales fueron valo- rados más positivamente en la docencia desarrollada durante la pandemia. El alumnado muestra una buena valoración de la actividad diseñada, tanto en el escenario presencial como en el virtual
  • Acceso AbiertoArtículo
    Las ideas parentales sobre educación y desarrollo un estudio longitudinal
    (Parental beliefs about education and development: a longitudinal study, 2021) Ridao Ramírez, Pilar; López Verdugo, Isabel; Moreno Rodríguez, María del Carmen; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Universidad de Sevilla. SEJ705: Parentalidad y Bienestar Familiar; Universidad de Sevilla. SEJ547: Procesos de Desarrollo y Educación en Contextos Familiares y Escolares
    El presente estudio tiene como objetivo conocer las ideas parentales a lo largo de las principales etapas de desarrollo de los hijos y las hijas. Du-rante dieciséis años se realiza un seguimiento longitudinal a 102 progeni-tores (55 madres y 47 padres). Se les administra el CIP (cuestionario de ideas de padres) en las distintas etapas del desarrollo infantil: nacimiento (tiempo 1), 22 meses (tiempo 2), 7 años (tiempo 3) y 16 años (tiempo 4). Aunque, en líneas generales, el contenido de las ideas de los padres y de las madres tiende a mantenerse estable a lo largo del tiempo, existen patrones de configuración específicos asociados al momento evolutivo de los hijos y las hijas, encontrándose más semejanzas entre el tiempo 1y el tiempo 4, por un lado, y entre el tiempo 2 y el tiempo 3, por otro. Se discuten estos resultados argumentando que los grandes momentos de cambio o de inseguridad en el ejercicio de la paternidad contribuyen a subrayar los planteamientos de la ideología tradicional, y se plantea la utilidad de conocer las ideas evolutivo-educativas de los progenitores de cara al desarrollo de programas psicoeducativos para padres y madres
  • Acceso AbiertoArtículo
    Evaluación de cobertura del Programa NAYFA en Andalucía para familias en situación de conflictividad en el ámbito familiar
    (Col·legi Oficial de Psicòlegs de la Comunitat Valenciana, 2024) Lorence Lara, Bárbara; Hidalgo García, María Victoria; Maya, Jesús; Rodriguez Carrasco, Carmen Rocío; Arias Rivera, Shirley; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Universidad de Sevilla. SEJ705: Parentalidad y Bienestar Familiar
    Se presenta la evaluación de cobertura del Programa NAYFA, una intervención de prevención secundaria para familias en situación de conflictividad que se aplica en la Comunidad de Andalucía desde 2019. Con el objeto de prevenir la VFP, este programa se plantea la promoción de competencias parentales, de competencias socioemocionales en niños, niñas y adolescentes y la mejora del funcionamiento familiar de las participantes. Los datos de cobertura 2022-2023 muestran un índice de participación de 323 familias, distribuidas equitativamente por toda Andalucía, y de las cuales 383 figuras parentales completaron la evaluación inicial del programa e iniciaron la intervención. Los resultados mostraron un perfil de familias que vivían en situación de conflictividad familiar (en torno al 50% con conductas de VFP graves), cuyas figuras parentales presentaban inadecuadas competencias parentales para el ejercicio positivo de la parentalidad, y en el que existían bastantes hijos/as con problemas emocionales y conductuales. Esta evaluación de cobertura refuta la pertinencia de los objetivos del Programa NAYFA, así como el enfoque metodológico psicoeducativo y psicoterapéutico que propone la intervención
  • Acceso AbiertoArtículo
    Constitución de la Mesa intersectorial de buen trato a la infancia y adolescencia en el municipio de Cabra (Córdoba)
    (Universidad Complutense de Madrid, 2023) López Verdugo, Isabel; Ridao Ramírez, Pilar; Hidalgo García, María Victoria; López Chica , María Belén; Moreno González, Rosario; Roldán Juez, Rocío; Sánchez Hidalgo, José; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Universidad de Sevilla. SEJ705: Parentalidad y Bienestar Familiar
    Desde un enfoque de derechos de atención a la infancia y la adolescencia se presenta un proyecto interdisciplinar para asesorar a los agentes locales en el municipio de Cabra. El asesoramiento se centra en la constitución de una Mesa intersectorial de buen trato, facilitando la consolidación de un modelo de trabajo en red. Se ha utilizado una metodología de investigación acción participativa (IAP). Se ha recogido información sobre: las principales necesidades de la población, los recursos disponibles y el grado de coordinación entre ellos. Intervinieron un total de 70 participantes de diferentes ámbitos profesionales y comunitarios. También se le ha dado voz a la infancia y adolescencia y a sus familias. La elaboración de un mapa de activos ha permitido sistematizar la gran variedad de recursos disponibles. Este mapa incluye a los diferentes sectores de intervención públicos y privados del municipio. Además, se ha evidenciado la necesidad de potenciar y facilitar la coordinación entre ellos. La constitución y puesta en marcha de una Mesa intersectorial se propone como una buena herramienta facilitadora del trabajo en red en la localidad de Cabra.Palabras clave:infancia; adolescencia; derechos del niño; investigación participativa; políticas sociales
  • EmbargoArtículo
    Gender differences in adolescent school stress: A mixed-method study
    (Wiley, 2025) García Moya, Irene; Paniagua Infantes, Carmen Elisa; Jiménez Iglesias, Antonia María; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España; Agencia Estatal de Investigación. España
    Previous research has consistently found higher school stress among girls. However, scientific understanding of the underlying factors that may explain those gender differences is limited. This study adopts a mixed-method approach (QUANT → QUAL) to address this gap. In Study 1 (quantitative), we used survey data from 4768 adolescents (52.1% girls). In Study 2 (qualitative), focus groups were conducted with 80 boys and 82 girls from high- and low-stress schools. Findings confirmed higher school stress in girls, which were not explained by differences in perceived school demands, academic self-efficacy, and homework time. Identified underlying factors for gender differences included differing priorities and school involvement, girls' greater school workload, emotional factors, gender stereotypes and social expectations, and differential teacher treatment.
  • Acceso AbiertoArtículo
    'That's just the Way it is': The Experiences of Co-habiting Spanish Siblings of Individuals with Autism Spectrum Disorder
    (Springer, 2025) Baena Medina, Magdalena Sofía; Hidalgo García, María Victoria; Jiménez García, Lucía; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Ministerio de Educación, Cultura y Deportes
    Although the literature has provided a large body of evidence about the impact of having a child with Autism Spectrum Disorder (ASD), studies on how this influences typically-developing (TD) siblings are scarcer and less consistent in their findings. Moreover, fewer studies have included TD siblings from non-English speaking countries as informants from a qualitative perspective. Semi-structured interviews were conducted to explore the experiences of adolescents and adults with a sibling with ASD. The sample comprised 14 TD people from Spain aged between 12 and 29, currently living with a sibling with ASD. The thematic analysis revealed that participants identified seven domains of impact, grouped into three different levels: personal, dyadic, and family. The findings of the present study highlight the complexity and heterogeneity of TD sibling experiences and relationships among family members. This study presents topics that are of particular relevance to the Spanish context while identifying commonalities with other studies. These results highlight the importance of cultural factors in some family processes. In addition, results shed light on how TD siblings appraise differential parental treatment and potential protective factors for adjustment, incorporating the relevance of the individual parent-child relationship and certain parenting components as potential protective factors for TD siblings. Such information is important to develop more accurate and effective interventions and adjust the necessary resources to assist TD siblings.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Cross-Cultural Validation of the Sexting Behaviors and Motives Questionnaire (SBM-Q)
    (Colegio Oficial de Psicólogos de Asturias, 2024) Ojeda Pérez, Mónica; Dodaj, Arta; Casas Bolaños, José Antonio; Rey Alamillo, Rosario del; Sesar, Kristina; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Croatian Science Foundation; Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España; Agencia Estatal de Investigación. España
    Antecedentes: La proliferación del sexting entre los adolescentes que crecen actualmente alrededor del mundo ha tejido un complejo entramado de expresión y exploración sexual. Sin embargo, sus implicaciones van más allá de la participación consentida, manifestándose en ocasiones como una forma de ciberviolencia. Las diferencias en la prevalencia dificultan aún más la comprensión del sexting juvenil a nivel mundial. Por ello, este estudio pretende proporcionar una herramienta para medir el sexting en jóvenes de diferentes países, validando el SBM-Q, un instrumento exhaustivo que recoge la diversidad de comportamientos y motivos de sexting, con y sin consentimiento, en diferentes países. Método: Participaron 4739 estudiantes, de 15 a 25 años, de España (1563), Croacia (1598) y Bosnia y Herzegovina (1578). Se realizaron análisis factoriales confirmatorio y análisis multigrupo. Resultados: se confirmó la validez del instrumento, respaldando su estructura de seis factores, que abarca las dimensiones de envío, razones para enviar, víctimización de reenvío sin consentimiento, recepción, reenvío y razones para reenviar. La consistencia interna en los tres países subraya la solidez del SBM-Q. Conclusiones: Este cuestionario proporciona una medida fiable para comprender los comportamientos y motivaciones de los jóvenes para realizar sexting en diferentes países. Se discuten los matices culturales.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Emotion understanding in internationally adopted children and children in residential care: Developmental periods and mediation by language
    (Sage, 2025) Román Rodríguez, Maite; Carrera, Pablo; Palacios González, Jesús; Moreno Rodríguez, María del Carmen; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España; European Commission (EC). Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER); Agencia Estatal de Investigación. España
    Emotion understanding (EU) is a socio-cognitive skill that enables us to understand the expression of emotions in ourselves and others. Exposure to early adversity hinders its development, since quality social interactions are essential for its growth. Language is a critical component of EU, and therefore, it may be a mediator between early adversity exposure and EU. In this study, we analyzed EU development and the mediating role of language in the relation between early adversity and EU in internationally adopted children, maltreated children in residential care, and a community comparison group. Children (N = 145) were between 4 and 8 years old at assessment. A total of 39 internationally adopted children, 48 maltreated children living in residential care, and a community comparison group of 58 children with no contact with child-protective services participated. We assessed EU using the Test of Emotional Comprehension and language using a receptive syntax language assessment. Both internationally adopted and maltreated children in residential care lagged behind community children in EU, with internationally adopted children showing a higher EU than children living in residential care in some areas. The effect of being in the adopted or residential care group on EU was mediated through receptive language, partially in the case of children in residential care. Results are discussed considering the potential for catch-up in socio-emotional development and the importance of adequate statistical modeling of mediator variables.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Families at Psychosocial Risk. Analysis of the Relation Between Parenting Competencies and Externalizing Problems in Children and Adolescents
    (Sage, 2024) Herrera Collado, Ester; Lanzarote Fernández, María Dolores; Jiménez García, Lucía; Hidalgo García, María Victoria; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICINN). España
    It is well known that children who grow up in at-risk families tend to have more behavioral problems; however, few studies have addressed this issue from a parenting competencies framework. This investigation analyzed the relation between parenting competencies and children’s externalizing problems. A total of 562 caregivers from at-risk families were assessed through the Interview for the Assessment of Parenting Competencies and the Strengths and Difficulties Questionnaire. The three competencies in which the families presented more difficulties were parental co-responsibility, child stimulation and family life structuring, and emotional self-regulation. According to the hierarchical regression, the capacity to offer warmth and to establish a healthy communication could explain children’s behavioral difficulties. Family interventions should focus on those competencies where families tend to have more difficulties. Furthermore, to prevent and/or reduce externalizing problems, it is convenient to foster, particularly, communication and warmth among their members.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Perpetration of non-consensual sharing of sexual content among adolescents: socio-moral and emotional competencies, gender-based attitudes, and sexual behavior correlates
    (Springer, 2025) Durán Guerrero, Estrella; Sánchez Jiménez, Virginia; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICINN). España; Agencia Estatal de Investigación. España
    Social networks allow adolescents new ways to interact and explore their sexuality, facilitating the development of sexual and personal identity. However, the online context also can contribute to the development of new forms of online sexual aggressions, such as non-consensual sharing of sexual content (NCS). NCS consists in the forwarding sexually explicit media of a person without their consent, violating the victim’s integrity and privacy. There is little knowledge about NCS in Spanish adolescents, so the present study aimed to explore the prevalence of this new form of online sexual violence and possible socio-moral, emotional and behavioral correlates, considering dating experiences and gender differences. A cross-sectional study was conducted with 1027 adolescents (47.3% girls) from Seville and Huelva (Spain). Prevalence results indicated that 14.4% of adolescents were engaged in NCS perpetration. Dating experience was not associated with the involvement in NCS. Boys reported higher prevalences of forwarding pictures (5.9% and 1.6%) and videos (3.1% and 0.6%) of other peers without their consent than girls. Linear regression analyses showed that moral identity was associated with less NCS perpetration. Moral disengagement, sexism, exploratory behaviors and anger regulation were associated with higher levels of NCS. These results describe NCS as an aggressive behavior with relevant moral and ethical implications but also sustained by sexism and inequality. Future prevention programs should incorporate moral development content and provide adolescents with the competencies to explore their sexuality in a healthy and safe way, respecting their own and other people’s boundaries.
  • Acceso AbiertoArtículo
    El reconocimiento emocional en niños, niñas y adolescentes con callo emocional: una revisión sistemática de estudios de seguimiento ocular
    (Universidad de Córdoba, 2025) Moreno Albalat, María Isabel; Sánchez Jiménez, Virginia; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICINN). España; Agencia Estatal de Investigación. España
    El callo emocional o insensibilidad emocional es un rasgo individual caracterizado por falta de culpabilidad y remordimiento, ausencia de empatía y falta de preocupación por los sentimientos de los demás, entre otras características. La investigación ha demostrado que la población infantil y adolescente presenta dificultades en el reconocimiento emocional, si bien no todos los trabajos concluyen si esta dificultad es generalizada a todas las emociones o se restringe a emociones específicas. El uso de metodologías como el seguimiento ocular está ayudando a avanzar en esta línea de investigación, permitiendo determinar qué procesos atencionales están implicados en estas dificultades y en qué emociones concretas se presentan. Sin embargo, esta línea de investigación es incipiente, por lo que el objetivo de esta revisión sistemática ha sido analizar y organizar la información existente sobre las dificultades en reconocimiento emocional que presentan los niños, niñas y adolescentes con altos niveles de callo emocional en los artículos publicados sobre esta temática que emplean el seguimiento ocular. Siguiendo la Declaración PRISMA, se revisaron cuatro bases de datos (ProQuest, ERIC, Scopus y Web of Science), obteniendo 140 resultados, de los cuales solo 15 fueron incluidos y analizados. El análisis obtuvo como resultado una confirmación y caracterización de este déficit, encontrando dificultades para reconocer emociones negativas, fundamentalmente las de miedo, ira y tristeza, con un alto porcentaje de estudios señalando en la base de esto las dificultades de focalización atencional encontradas en estas emociones, aunque sin descartar la existencia otros procesos que podrían explicar estas dificultades.
  • Acceso AbiertoArtículo
    "I lock myself in my room and cry in frustration”: an analysis of adolescent behaviors of child-to-parent violence
    (Frontiers Media, 2025) Arias Rivera, Shirley; Lorence Lara, Bárbara; Maya Segura, Jesús Manuel; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICINN). España; Agencia Estatal de Investigación. España; European Commission (EC). Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER)
    Child-to-parent violence (CPV) encompasses behaviors such as hitting, insulting, or threatening parents. Over the past decade, the number of CPV cases has increased significantly. While previous research has largely focused on classifying CPV behaviors and exa mining their causes, there is limited investigation into what happens immediately after CPV episodes. This study aims to describe the behaviors of adolescents following violent actions in both mild and severe cases of CPV. A randomized sample of 1,067 Spanish adolescents, participating in a national CPV project, was studied using the Child-to-Parent Aggression Questionnaire. Among them, 410 adolescents (41.91% boys and 57.84% girls) reported engaging in some form of CPV behavior in the past year, and 47 adolescents met the criteria for severe and repeated CPV. Specifically, 26 adolescents exhibited psychological and 27 exhibited physical CPV toward their mother, while 21 adolescents exhibited psychological and 15 physical CPV toward their father. Adolescents were asked, “What do you do after?” Following thematic analysis, adolescents’ responses were categorized into 6 themes and 17 sub-themes in mild cases. A possible sequence in adolescents’ responses was identified, divided into three phases. In the first phase, adolescents felt bad after their violent behavior, expressed remorse, reflected on it, and sought a safe place. In the second phase, apologizing to parents was the most common response, reported by 70.52% of adolescents. Finally, in the third phase, in addition to apologizing, adolescents attempted to talk with their parents, gave them a hug, or committed to not repeating the behavior. In contrast, 8% of adolescents normalized their behavior, joked about it, or justified their actions. In severe cases, most subthemes were consistent with those observed in mild CPV cases. However, in contrast to milder cases, severe cases showed a lower percentage of adolescents who felt bad or apologized and a higher proportion who normalized, avoided talking about, or justified their violent actions (23.4% of adolescents with severe CPV). This study highlights practical implications for interventions, such as the importance of helping them express their emotions, recognize the harm caused, identify safe spaces, people, or activities, and support them in the process of apologizing.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Culture, temperament, and the "difficult child": A study in seven western cultures
    (IOS Press, 2008) Super, Charles M; Axia, Giovanna; Harkness, Sara; Welles-Nyström, Barbara; Zylicz, Piotr Olaf; Parmar, Parminder; Bonichini, Sabrina; Ríos Bermúdez, Moisés; Moscardino, Ughetta; Kolar, Violet; Palacios González, Jesús; Eliasz, Andrzej; McGurk, Harry; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Universidad de Sevilla. SEJ-547: Procesos de Desarrollo y Educación en Contextos Familiares y Escolares.
    This study explores parental ethnotheories of children's temperament through mothers' responses to McDevitt and Carey's Behavioral Style Questionnaire (1978) for 299 children aged 3 to 8 years and interviews with their parents, in Australia, Italy, the Netherlands, Poland, Spain, Sweden, and the United States. We first established a standardized, “derived etic” version of the questionnaire with adequate reliability for 8 of the original 9 scales. Cross-cultural comparisons of the scales' means showed generally similar perceptions of children's behavior. However, intercorrelations of the mean ratings with each other and with global “difficulty,” as presented through multidimensional scaling, showed both general tendencies and culture-specific patterns, which are further illustrated by parental discourse about “difficult” children in each sample. The findings underline the importance of parental ethnotheories for shaping the expression of temperament in development
  • Acceso AbiertoArtículo
    Effectiveness of Scene-Based Psychodramatic Family Therapy (SB-PFT) in adolescents with behavioural problems
    (Wiley, 2020) Maya Segura, Jesús Manuel; Hidalgo García, María Victoria; Jiménez García, Lucía; Lorence Lara, Bárbara; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
    Scene-Based Psychodramatic Family Therapy (SB-PFT) is a multiple-family intervention for adolescents with behavioural problems implemented by Child Welfare Services in Spain. This intervention is aimed at promoting adolescent well-being. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of SB-PFT in 17 trials, measuring its impact on the emotional intelligence, parental attachment, peer attachment and antisocial behaviour of 216 adolescents (109 participating in the intervention and 107 in the control group). Repeated measures ANOVAs for pretest/posttest differences and long-term growth models were estimated. In the short term, the intervention had a positive impact on emotional intelligence and had a stabilising effect on parental attachment, whereas the long-term results showed significant logarithmic growth in emotional intelligence and exponential growth in parental attachment and a decrease in antisocial behaviour. However, no changes in peer attachment were shown. This study demonstrates SB-PFT to be a potentially effective intervention for adolescents with behavioural problems and emphasises the importance of fostering emotional intelligence.
  • Acceso AbiertoLibro
    Los adolescentes españoles: estilos de vida, salud, ajuste psicológico y relaciones en sus contextos de desarrollo. Resultados del Estudio HBSC-2014 en España
    (Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad, 2016) Moreno Rodríguez, María del Carmen; Ramos Valverde, Pilar; Rivera de los Santos, Francisco José; Jiménez Iglesias, Antonia María; García Moya, Irene; Sánchez Queija, María Inmaculada; Moreno Maldonado, Concepción; Paniagua Infantes, Carmen Elisa; Villafuerte Díaz, Ana María; Morgan, Antony; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. España