Article
El retablo jerezano en el último cuarto del siglo XVII: Fernando Delgado y Bernardo Martín de la Guardia
Alternative title | The Altarpiece in Jerez de la Frontera during the last Quarter of the 17thCentury: Fernando Delgado and Bernardo Martín de la Guardia |
Author/s | Moreno Arana, José Manuel |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Historia del Arte |
Publication Date | 2015 |
Deposit Date | 2021-04-29 |
Published in |
|
Abstract | Este artículo es una aproximación a la vida y la obra de los hermanos Fernando Delgado y Bernardo Martín de la Guardia, artistas activos en Jerez de la Frontera durante el último cuarto del siglo XVII, ... Este artículo es una aproximación a la vida y la obra de los hermanos Fernando Delgado y Bernardo Martín de la Guardia, artistas activos en Jerez de la Frontera durante el último cuarto del siglo XVII, que dirigieron uno de los talleres de retablos más importantes de la ciudad en esa época. Tras estudiar el contexto artístico en el que trabajan, se aportan múltiples datos inéditos que permiten reconstruir sus biografías. Asimismo se hace un repaso completo de su producción, identificando los escasos retablos documentados que han llegado hasta nosotros, como los tres que realizaron para la iglesia del convento del Espíritu Santo de Jerez, de los que se aportan fotografías del estado que presentaban antes de ser desmontados con motivo del reciente cierre que ha sufrido este cenobio. This paper is an approach to the life and work of the Fernando Delgado and Bernardo Martin de la Guardia brothers, artists working in Jerez de la Frontera during the last quarter of the 17th century. They directed one of ... This paper is an approach to the life and work of the Fernando Delgado and Bernardo Martin de la Guardia brothers, artists working in Jerez de la Frontera during the last quarter of the 17th century. They directed one of the most important workshops of altarpiece in the city at that time. After studying the artistic context in which they work, we publish new data which allow to reconstruct their biographies. Moreover, a complete review of their production is done, identifying the few documented altarpieces which have survived, such as the three made for the Convent of the Holy Spirit in Jerez. We make public photographs taken before the recent closure of this monastery. |
Citation | Moreno Arana, J.M. (2015). El retablo jerezano en el último cuarto del siglo XVII: Fernando Delgado y Bernardo Martín de la Guardia. Boletín de Arte, 36, 125-135. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
Moreno_Arana_retablojerezano.pdf | 4.339Mb | [PDF] | View/ | |
This item appears in the following collection(s)
This document is protected by intellectual and industrial property rights. Without prejudice to existing legal exemptions, its reproduction, distribution, public communication or transformation is prohibited without the authorization of the rights holder, unless otherwise indicated.