NombreZamora-Polo, Francisco
DepartamentoIngeniería del Diseño
Área de conocimientoProyectos de Ingeniería
Categoría profesionalProfesor Contratado Doctor
Correo electrónicoSolicitar
         
  • Nº publicaciones

    33

  • Nº visitas

    4243

  • Nº descargas

    3519


 

Ponencia
Icon

Selección de niveles para las propiedades de productos industriales en la fase de diseño mediante técnicas de aprendizaje automático

Oviedo Sifontes, Francisco Javier; Zamora-Polo, Francisco; Heras García de Vinuesa, Ana de las; Luque Sendra, Amalia (Asociación Española de Direción e Ingenería de Proyectos (AEIPRO), 2023)
En la constante carrera para alcanzar la eficiencia organizacional, las empresas se han dado a la tarea de buscar herramientas ...
Artículo
IconIcon

Determining the Importance of Physicochemical Properties in the Perceived Quality of Wines

Luque Sendra, Amalia; Mazzoleni, Mirko; Zamora-Polo, Francisco; Ferramosca, Antonio; Lama-Ruiz, Juan Ramón; Previdi, Fabio (Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2023)
Wine is a relevant part of the diet in many countries, showing significant nutritional properties, providing health benefits ...
Ponencia
Icon

Utilización de técnicas de aprendizaje automático en la fase de síntesis de ingeniería Kansei

Zamora-Polo, Francisco; Heras García de Vinuesa, Ana de las; Lama-Ruiz, Juan Ramón; Luque Sendra, Amalia (AEIPRO. Asociación Española de Dirección e Ingeniería de Proyectos, 2022)
Una de las principales metodologías para el diseño emocional de productos es la ingeniería Kansei. En esta técnica se ...
Ponencia
Icon

Características de las técnicas de recogida de datos para diseño de producto sostenible mediante Ingeniería Kansei

Zamora-Polo, Francisco; Heras García de Vinuesa, Ana de las; Córdoba-Roldán, Antonio (AEIPRO. Asociación Española de Dirección e Ingeniería de Proyectos, 2022)
La crisis actual (provocada por la pandemia COVID 19) es una oportunidad para llevar a cabo un cambio profundo y sistémico ...
Artículo
Icon

Including Sustainable Development Goals (SDGs) Transversally in Education

Zamora-Polo, Francisco; Sánchez-Martín, Jesús (MDPI, 2022)
Artículo
Icon

Educar en el interés social de las ciencias sociales: una intervención didáctica

Corrales Serrano, Mario; Sánchez-Martín, Jesús; Moreno-Losada, José; Zamora-Polo, Francisco (Fundación iS+D para la investigación Social Avanzada, 2021)
Los estudiantes Bachillerato se encuentran en un momento clave del proceso educativo, ya que deben decantarse por una ...
Artículo
Icon

A life cycle analysis of ionizing radiation shielding construction systems in healthcare buildings

Sánchez-Barroso, Gonzalo; Botejara-Antúnez, Manuel; García-Sanz-Calcedo, Justo; Zamora-Polo, Francisco (Elsevier, 2021)
Optimization of material resources, energy efficiency and reduction of environmental impact are basic aspects in selection ...
Artículo
Icon

The Role of the Social Sciences When Choosing University Studies: Motivations in Life Stories

Corrales Serrano, Mario; Sánchez-Martín, Jesús; Moreno-Losada, José; Zamora-Polo, Francisco (MDPI, 2021)
The motivations that lead students to decide on a study modality or on a university degree provide relevant information ...
Artículo
Icon

What Are University Professors’ Motivations? A Realistic Approach to Self-Perception of a Group of Spanish University Professors Belonging to the G-9 Group of Universities

Espejo Antúnez, Luis; Corrales Serrano, Mario; Zamora-Polo, Francisco; González-Velasco, Miguel; Cardero Durán, María de los Ángeles (MDPI, 2021)
Universities face challenges on a number of levels. In this scenario, university professors play an important role as ...
Ponencia
Icon

Evaluación Kansei de diversos medios de transporte por parte de los estudiantes de la Escuela Politécnica Superior (Universidad de Sevilla)

Zamora-Polo, Francisco; Heras García de Vinuesa, Ana de las; Luque Sendra, Amalia (AEIPRO. Asociación Española de Dirección e Ingeniería de Proyectos, 2021)
The management of cities is a major challenge for mankind. Kansei Engineering tries to relate the feelings and impressions ...
Artículo
IconIcon

Analysis of the evolution of the sharing economy towards sustainability. Trends and transformations of the concept

Heras García de Vinuesa, Ana de las; Relinque-Medina, Fernando; Zamora-Polo, Francisco; Luque Sendra, Amalia (Elsevier, 2021)
The Sharing Economy has been emerged in recent years as a trend with high growth potential by showing itself to be an ...
Ponencia
Icon

Impacto ambiental de la semipresencialidad en la universidad provocado por la enfermedad de COVID 19

Zamora-Polo, Francisco; Heras García de Vinuesa, Ana de las; Luque Sendra, Amalia; Cruz-Rodríguez, Javier (AEIPRO. Asociación Española de Dirección e Ingeniería de Proyectos, 2021)
Las universidades han mostrado un creciente interés por evaluar el impacto ambiental de su actividad. Uno de los aspectos ...
Artículo
Icon

Analysis of Interurban Mobility in University Students: Motivation and Ecological Impact

Cruz-Rodríguez, Javier; Luque Sendra, Amalia; Heras García de Vinuesa, Ana de las; Zamora-Polo, Francisco (MDPI, 2020)
The management of mobility in large cities is a complex issue of great interest due to its economic, social, and environmental ...
Artículo
Icon

Machine Learning Technologies for Sustainability in Smart Cities in the Post-COVID Era

Heras García de Vinuesa, Ana de las; Luque Sendra, Amalia; Zamora-Polo, Francisco (MDPI, 2020)
The unprecedented urban growth of recent years requires improved urban planning and management to make urban spaces more ...
Artículo
Icon

Exit for success. Gamifying science and technology for university students using escape-room. A preliminary approach

Sánchez-Martín, Jesús; Corrales Serrano, Mario; Luque Sendra, Amalia; Zamora-Polo, Francisco (Elsevier, 2020)
There is a growing tendency to incorporate gamification activities with the aim of improving student's motivation in ...
Artículo
Icon

Analysis of learning motivation in industrial engineering teaching in university of Extremadura

Sánchez-Barroso, Gonzalo; González-Domínguez, Jaime; García-Sanz-Calcedo, Justo; Zamora-Polo, Francisco (MDPI, 2020)
Motivational orientations predispose and condition behaviour, and determine the degree of assimilation of concepts by ...
Artículo
Icon

Application of Circular Economy Techniques for Design and Development of Products through Collaborative Project-Based Learning for Industrial Engineer Teaching

González-Domínguez, Jaime; Sánchez-Barroso, Gonzalo; Zamora-Polo, Francisco; García-Sanz-Calcedo, Justo (MDPI, 2020)
Collaborative project-based learning aims to get students to take responsibility for their knowledge processes. The objective ...
Artículo
Icon

ADAPTS: An Intelligent Sustainable Conceptual Framework for Engineering Projects

Luque Sendra, Amalia; Heras García de Vinuesa, Ana de las; Ávila-Gutiérrez, María Jesús; Zamora-Polo, Francisco (MDPI, 2020)
This paper presents a conceptual framework for the optimization of environmental sustainability in engineering projects, ...
Artículo
Icon

Virtual Visits as a Learning Tool for Historical Heritage in Two Specific Examples: Évora and Mérida

Corrales-Serrano, Mario; Sánchez-Martín, Jesús; Moreno-Losada, José; Zamora-Polo, Francisco (MDPI, 2019)
This paper presents an educational experience in the area of learning about Art History, in particular, about the Greco-Roman ...
Artículo
Icon

Nonscientific University Students Training in General Science Using an Active-Learning Merged Pedagogy: Gamification in a Flipped Classroom

Zamora-Polo, Francisco; Corrales-Serrano, Mario; Sánchez-Martín, Jesús; Espejo-Antúnez, Luis (MDPI, 2019)
Innovative teaching strategies are designing a new and promising landscape in education. They fill lessons with creativity ...
Ponencia
Icon

Contribuciones de la Ingeniería y Dirección de Proyectos a los objetivos de Desarrollo Sostenible

Zamora-Polo, Francisco; Aguayo-González, Francisco; Lama-Ruiz, Juan Ramón; Luque Sendra, Amalia (AEIPRO/IPMA. Asociación Española de Dirección e Ingeniería de Proyectos, 2019)
Tras el relativo éxito de los Objetivos del Milenio, las Naciones Unidas han propuesto una agenda de trabajo, en el horizonte ...
Artículo
Icon

Conceptual Framework for the Use of Building Information Modeling in Engineering Education

Zamora-Polo, Francisco; Luque Sendra, Amalia; Aguayo-González, Francisco; Sánchez-Martín, Jesús (Tempus Publications, 2019)
The objective of this paper is to present a critical literature review of the Building Information Modelling (BIM) ...
Artículo
Icon

What Do University Students Know about Sustainable Development Goals? A Realistic Approach to the Reception of this UN Program Amongst the Youth Population

Zamora-Polo, Francisco; Sánchez-Martín, Jesús; Corrales-Serrano, Mario; Espejo-Antúnez, Luis (MDPI, 2019)
The Sustainable Development Goals (SDGs) constitute a working agenda for the international community with the aim of ...
Ponencia
Icon

Utilización de la gamificación para el desarrollo de competencias transversales en el grado de Ingeniería Mecánica

Zamora-Polo, Francisco; Sánchez-Martín, Jesús; Hipólito-Ojalvo, Francisco de Asís; Luque Sendra, Amalia (AEIPRO. Asociación Española de Dirección e Ingeniería de Proyectos, 2019)
El uso de actividades con metodología activa como pueden ser el Aprendizaje Basado en Proyectos o la Gamificación puede ...
Artículo
Icon

Teaching for a Better World. Sustainability and Sustainable Development Goals in the Construction of a Change-Maker University

Zamora-Polo, Francisco; Sánchez-Martín, Jesús (MDPI, 2019)
Sustainability, as a key concept in the education field, has submitted a relevant change during the last years. Thus, there ...
Artículo
Icon

Developing Project Managers’ Transversal Competences Using Building Information Modeling

Zamora-Polo, Francisco; Martínez Sánchez-Cortés, Mercedes; Reyes-Rodríguez, Antonio Manuel; García Sanz-Calcedo, Justo (MDPI, 2019)
The emergence of building information modeling (BIM) methodology requires the training of professionals with both specific ...
Ponencia
Icon

Contribuciones de la Ingeniería y Dirección de Proyectos a los objetivos de Desarrollo Sostenible 

Zamora-Polo, Francisco; Aguayo-González, Francisco; Lama-Ruiz, Juan Ramón; Luque Sendra, Amalia (AEIPRO. Asociación Española de Dirección e Ingeniería de Proyectos, 2019)
Tras el relativo éxito de los Objetivos del Milenio, las Naciones Unidas han propuesto una agenda de trabajo, en el horizonte ...
Artículo
Icon

Evaluación de las propiedades del subsuelo de Badajoz (España) con fines constructivos mediante Sistemas de Información Geográfica

Hipólito-Ojalvo, Francisco de Asís; Zamora-Polo, Francisco; Luque Sendra, Amalia; Naharro-Sequeda, Ismael (Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CSIC: Instituto Eduardo Torroja, 2019)
El estudio de las propiedades del subsuelo resulta fundamental para el diseño de las cimentaciones y para prevenir futuras ...
Ponencia
Icon

Promoción de la sostenibilidad en la asignatura Plantas e Instalaciones Industriales

Zamora-Polo, Francisco; Sánchez-Martín, Jesús; Luque Sendra, Amalia; Reyes-Rodríguez, Antonio Manuel (AEIPRO. Asociación Española de Dirección e Ingeniería de Proyectos, 2018)
La educación universitaria en el contexto del Espacio Europeo de Educación Superior debe estar centrada en el estudiante. ...
Ponencia
Icon

Modelado paramétrico de una estructura plegable. Estudio de caso

Zamora-Polo, Francisco; Zambrano Vivar, Carlos; Luque Sendra, Amalia; Hipólito-Ojalvo, Francisco de Asís (AEIPRO. Asociación Española de Dirección e Ingeniería de Proyectos, 2018)
Las estructuras plegables son utilizadas para su aplicación en instalaciones temporales o bien aquellas que deben trasladarse ...
Artículo
Icon

Las motivaciones de los jóvenes para el estudio: raíces y consecuencias

Corrales-Serrano, Mario; Sánchez-Martín, Jesús; Moreno-Losada, José; Zamora-Polo, Francisco (Consejo de la Juventud de Extremadura, 2018)
Una de las decisiones más importantes que un estudiante toma en su itinerario de estudio es la elección entre las diversas ...
Artículo
Icon

Innovative education tools for developing ethical skills inuniversity science lessons. The case of the moral cross dilema

Sánchez-Martín, Jesús; Zamora-Polo, Francisco; Moreno-Losada, José; Pareja-Ayuso, Juan P. (Universitat Ramon Llull, 2017)
This article presents the feasibility of teaching generic competences (such as those related to moral reasoning aspects) ...
Artículo
Icon

Los Trabajos Fin de Grado: una herramienta para el desarrollo de competencias transversales en la Educación Superior

Zamora-Polo, Francisco; Sánchez-Martín, Jesús (Red Estatal de Docencia Universitaria. Universitat Politècnica de València, 2015)
Este artículo profundiza en la singularidad de los Trabajos Fin de Grado (TFG) como espacio formativo para desarrollar competencias ...