Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

La madurez digital de la prensa española. Estudio de caso

 

Advanced Search
 
Opened Access La madurez digital de la prensa española. Estudio de caso
Cites

Show item statistics
Icon
Export to
Título alternativo: The digital maturity of the Spanish press. A case study
Author: Álvarez Marcos, José
Capelo Hernández, Manuel
Álvarez Ortiz, José Ignacio
Department: Universidad de Sevilla. Departamento de Periodismo II
Date: 2019
Published in: Revista Latina de Comunicación Social, 74, 499-520.
Document type: Article
Abstract: Buscamos un método fiable para medir el índice de madurez digital (IMD) de la prensa española. Metodología: Utilizamos el método del caso, con un estudio del diario Abc. Nos basamos en datos cuantitativos y cualitativos. En cuanto a las técnicas hemos combinado las entrevistas, con la observación participante y la consulta a expertos. Resultados: El modelo se ha ensayado con éxito y es aplicable al estudio de cualquier medio informativo. El diario Abc registra a 31 julio 2018 un Índice de Madurez Digital, de 72,50 puntos sobre un máximo de 100. Significa que se encuentra en un estado Avanzado de madurez digital. Conclusiones: La Prensa española, representada en este caso por la cabecera nacional de Vocento, se encuentra en un proceso bastante avanzado de transformación y madurez digital, aunque aún queda camino para que la Web marque las rutinas más importantes del trabajo periodístico. This research aims to set a reliable methodology to measure the digital maturity index (IMD) of the Spanish press. Methodology: For the analysis we are using the case method, with a focus on Abc newspaper. We rely on quantitative and qualitative data. In terms of techniques, we have combined interviews, participant observation and expert consultation. Results: The model has been successfully tested and is fully applicable to any other newspaper. ABC holds at July, 31st 2018 a Digital Maturity Index of 72.50 points out of a maximum of 100. It means an advanced state of digital maturity. Conclusions: The Spanish Press, represented in this research by Abc —a brand of Vocento Group— is nowadays in an advanced process of transformation and digital maturity, although there is still a room for improvement for the website to become the backbone for the most important routines of journalism.
Cite: Álvarez Marcos, J., Capelo Hernández, M. y Álvarez Ortiz, J.I. (2019). La madurez digital de la prensa española. Estudio de caso. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 499-520.
Size: 774.5Kb
Format: PDF

URI: https://hdl.handle.net/11441/84101

DOI: 10.4185/RLCS-2019-1342

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)