Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

Concepciones de Estudiantes sobre Enseñanza Socialmente Justa. Un Estudio Fenomenográfico

 

Advanced Search
 
Opened Access Concepciones de Estudiantes sobre Enseñanza Socialmente Justa. Un Estudio Fenomenográfico
Cites

Show item statistics
Icon
Export to
Título alternativo: Students Conceptions on Socially Just Teaching. A Phenomenographic Study
Author: Murillo, F. Javier
Hidalgo, Nina
Date: 2018
Published in: Revista Fuentes, 20 (2), 75-89.
Document type: Article
Abstract: School has a fundamental role in the fight against social injustices. In particular, instruction practice and how they develop teaching is a determining element in the achievement of a more just society. The present investigation focuses on knowing the conceptions of students about what a socially just teaching is like. To achieve this, a phenomenological study was carried out with 32 students of Primary Education and Secondary Education of the Community of Madrid. The results show that the students consider that socially just teaching is one that: a) favors the integral development of students, b) works content sensitive to social injustices, c) promotes the participation of students in the process of learning, d) poses a useful and autonomous learning and e) teaches students to think and be critical La escuela tiene un papel fundamental en la lucha contra las injusticias sociales. En concreto, la práctica docente y cómo desarrollen la enseñanza los y las profesores es un elemento determinante en la consecución de una sociedad más justa. El presente estudio se centra en conocer las concepciones de estudiantes acerca de cómo es una enseñanza socialmente justa. Para lograrlo, se ha llevado a cabo un estudio fenomenográfico con 32 estudiantes de Educación Primaria y de Educación Secundaria de la Comunidad de Madrid. Los resultados muestran que los y las estudiantes consideran que enseñanza socialmente justa es aquella que: a) favorece el desarrollo integral del alumnado, b) trabaja contenidos sensibles a las injusticias sociales, c) promueve la participación de los y las estudiantes en el proceso de aprendizaje, d) plantea un aprendizaje útil y autónomo y e) enseña al alumnado a pensar y a ser críticos
Cite: Murillo, F.J. y Hidalgo, N. (2018). Concepciones de Estudiantes sobre Enseñanza Socialmente Justa. Un Estudio Fenomenográfico. Revista Fuentes, 20 (2), 75-89.
Size: 639.8Kb
Format: PDF

URI: https://hdl.handle.net/11441/81921

DOI: 10.12795/revistafuentes.2018.v20.i2.05

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)