Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

La fotografía de moda y el surrealismo fotográfico. Una relación sin fin

 

Advanced Search
 
Opened Access La fotografía de moda y el surrealismo fotográfico. Una relación sin fin
Cites

Show item statistics
Icon
Export to
Título alternativo: Fashion photography and surreal photography. A never ending relationship.
Author: Guerrero González-Valerio, Beatriz
Barreiro Gordillo, Cristina
Date: 2018
Published in: RIHC : revista internacional de Historia de la Comunicación, 10, 79-98.
Document type: Article
Abstract: Este artículo propone un estudio de la fotografía de moda como cruce entre el elemento comercial y el arte, y dónde la influencia de la corriente surrealista se presenta continua. El análisis de algunos fotógrafos de moda que se inspiran en el surrealismo, y una interpretación de éste a nivel fotográfico nos lleva -siguiendo una estructura deductiva-a demostrar la idea del encuentro entre lo mercantil y el arte surrealista. Ejemplos tempranos de fotógrafos de moda que apuestan por el surrealismo los encontramos en el polifacético Man Ray, introductor de la experimentación en la fotografía de moda, en los años 40 en Erwin Blumenfeld, y ya en los años 70 destacó el francés Guy Bourdin This article, following a deductive structure, aims to demonstrate how fashion photography, despite belonging to the fashion industry, is a crossover between the commercial aspect and art, moreover, the influence of the surrealistic aspect has had a continuous trend. The analysis of some fashion photographers inspired by surrealism and the thorough study of surrealism from a photographic stand point will give us the opportunity to demonstrate the idea of the encounter between mercantilism and surrealistic art. Some examples of photographers that introduced surrealism can be quoted, Man Ray as an example of early surrealism introduced experimenting in fashion photography, in the 40 ́s we can distinguish Erwin Blumenfeld, and later on, in the 70 ́s French photographer, Guy Bourdin stands out.
Cite: Guerrero González-Valerio, B. y Barreiro Gordillo, C. (2018). La fotografía de moda y el surrealismo fotográfico. Una relación sin fin. RIHC : revista internacional de Historia de la Comunicación, 10, 79-98.
Size: 1.117Mb
Format: PDF

URI: https://hdl.handle.net/11441/78854

DOI: 10.12795/RiHC.2018.i10.05

This work is under a Creative Commons License: 
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)