Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

La mirada de Paulo Freire ante los retos que la diversidad cultural plantea al currículo de ESO en Asturias: principios de educación intercultural

 

Advanced Search
 
Opened Access La mirada de Paulo Freire ante los retos que la diversidad cultural plantea al currículo de ESO en Asturias: principios de educación intercultural
Cites
Show item statistics
Icon
Export to
Título alternativo: The challenges that cultural diversity raises for the compulsory Secondary Education curriculum in A sturias: Paulo Freire’s contributions to the development of intercultural educational principles
Le regard de Paulo Freire sur les défis de la diversite culturelle dans le programme d'enseignement Secondaire Obligatoire des Asturies: les principes de l'enseignement interculturel
Author: Verdeja Muñiz, María
González Riaño, Xosé Antón
Date: 2017-09-07
Published in: Investigación en la Escuela, 92, 32-45.
Document type: Article
Abstract: Realizamos una reflexión teórica en una parte de la obra escrita de Paulo Freire para establecer un marco teórico de referencia centrado en su sensibilidad intercultural. Con la intención de poner de manifiesto posibles retos educativos que plantea la educación en contextos multiculturales, realizamos una revisión del currículo asturiano en la etapa de Educación Secundaria Obligatoria. La educación en contextos multiculturales plantea, entre otros, los siguientes retos: reconocer la diversidad cultural y lingüística de los estudiantes, valorar la diversidad cultural o multiculturalidad en las escuelas, clarificar el enfoque de educación a adoptar y desarrollar un enfoque coherente con determinados planteamientos, apostar por un modelo de enseñanza comprensiva frente al modelo actual –que es memorístico–. Las aportaciones de la pedagogía de Freire nos han permitido establecer unos principios coherentes de educación intercultural. In the present research we carry out a study and analysis of some of Paulo Freire ́s writings to establish a theoretical framework based on aspects such as intercultural awareness. On a different analysis stage, we identify potential challenges that cultural diversity raises for the compulsory secondary Asturian curriculum. Education in multicultural contexts raises the following challenges: recognizing the cultural and linguistic diversity of students, valuing cultural diversity or multiculturalism in schools, clarifying the approach education to be adopted and develop a comprehensive teaching model unlike the current model focused on the memorization of contents. The Asturian curriculum analysis and Freire ́s contributions have helped to establish consistent intercultural education principles adjusted to this field of study. Nous avons, pour le présent travail de recherche, étudié une partie de l'œuvre écrite de Paulo Freire afin de bâtir un cadre théorique deréférence autour de certains aspects spécifiques tels que sa sensibilité interculturelle et l’actualité de ses a...
[See more]
Cite: Verdeja Muñiz, M. y González Riaño, X.A. (2017). La mirada de Paulo Freire ante los retos que la diversidad cultural plantea al currículo de ESO en Asturias: principios de educación intercultural. Investigación en la Escuela, 92, 32-45.
Size: 710.0Kb
Format: PDF

URI: https://hdl.handle.net/11441/71985

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 

This item appears in the following Collection(s)