Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

A pragmatic guideline for evaluation of social intervention

 

Advanced Search
 

Show simple item record

dc.creator Herrera Sánchez, Isabel María es
dc.creator León Rubio, José María es
dc.creator Medina Anzano, Silvia es
dc.date.accessioned 2018-01-24T11:06:49Z
dc.date.available 2018-01-24T11:06:49Z
dc.date.issued 2005
dc.identifier.citation Herrera Sánchez, I.M., León Rubio, J.M. y Medina Anzano, S. (2005). A pragmatic guideline for evaluation of social intervention. The Spanish Journal of Psychology, 8 (1), 21-29.
dc.identifier.issn 1138-7416 (impreso) es
dc.identifier.issn 1988-2904 (electrónico) es
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11441/69468
dc.description.abstract Considering the many theoretical and methodological viewpoints in the field of evaluation, a guideline was established to facilitate the evaluation of social intervention programs. For this purpose, the goals of the evaluation were taken into account: (a) planning interventions, (b) learning and continuous improvement of interventions, (c) programming policies, and (d) transformation of society. These goals will determine the perspective of the analysis selected (focusing on the evaluand or the context) and the strategies for change employed (focusing on processes or results). The elements that, according to Shadish, Cook, and Levinton (1991), constitute the theory of evaluation (evaluand, value, building of knowledge, and uses) have also been considered. The analysis of all these components led to the elaboration of a guideline to orient the practice of evaluation from a pragmatic perspective, in accordance with the demands and needs of a certain social context. es
dc.description.abstract Considerando la multiplicidad de perspectivas teóricas y metodológicas existentes en el campo de la evaluación, se ha elaborado una pauta que permita conducir la evaluación de programas de intervención social. Para ello se han tenido en cuenta los propósitos u objetivos que puede perseguir la evaluación: (a) planificación de intervenciones, (b) aprendizaje y mejora continua de las intervenciones, (c) programación de políticas, y (d) transformación de la sociedad. Estos objetivos determinarán la perspectiva de análisis adoptada (centrada en el evaluando o en su contexto) y las estrategias de cambio utilizadas (orientadas a los procesos o a los resultados). Se han considerado también los elementos que para Shadish, Cook y Levinton (1991) constituyen la teoría de la evaluación (evaluando, valor, construcción del conocimiento y usos). El análisis de todos estos componentes ha permitido elaborar una guía que oriente la práctica de la evaluación desde una perspectiva pragmática acorde a las demandas y necesidades que se planteen en un contexto social determinado. es
dc.format application/pdf es
dc.language.iso eng es
dc.publisher Cambridge University Press es
dc.relation.ispartof The Spanish Journal of Psychology, 8 (1), 21-29.
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ *
dc.subject Program evaluation es
dc.subject Social intervention es
dc.subject Evaluation theory es
dc.subject Evaluation practice es
dc.subject Evaluación de programas es
dc.subject Intervención social es
dc.subject Teoría de la evaluación es
dc.subject Práctica de la evaluación es
dc.title A pragmatic guideline for evaluation of social intervention es
dc.type info:eu-repo/semantics/article es
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es
dc.rights.accessrights info:eu-repo/semantics/openAccess es
dc.contributor.affiliation Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Social es
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.1017/S1138741600004923 es
dc.identifier.doi 10.1017/S1138741600004923 es
idus.format.extent 9 p. es
dc.journaltitle The Spanish Journal of Psychology es
dc.publication.volumen 8 es
dc.publication.issue 1 es
dc.publication.initialPage 21 es
dc.publication.endPage 29 es
dc.identifier.sisius 6616512 es
Size: 42.09Kb
Format: PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record