Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

Mapping media accountability instruments in sports journalism

 

Advanced Search
 

Show simple item record

dc.creator Rojas-Torrijos, José Luis es
dc.creator Ramon Vegas, Xavier es
dc.date.accessioned 2018-01-09T09:00:54Z
dc.date.available 2018-01-09T09:00:54Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Rojas-Torrijos, J.L. y Ramon-Vegas, X. (2016). Mapping media accountability instruments in sports journalism. El profesional de la información, 26 (2), 159-171.
dc.identifier.issn 1386-6710 es
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11441/68447
dc.description.abstract Sports journalism has been characterized by a series of ethical deficiencies that have challenged the normative standards of the profession. Media accountability instruments can play an invaluable role in addressing these shortcomings. With this in mind, this article identifies and examines the most relevant accountability instruments in the field of sports journalism, including those produced within media organizations and those created outside of them. The researchers have scrutinized the specialized codes in this area and the stylebooks promoted by major sports media, as well as the recommendations proposed by news agencies, general information outlets and key stakeholders worldwide. Innovative practices such as chats, social media, online ombudsmen, observatories and blogs have also been identified as positive examples of the cultivation of a two-way conversation about the standards for and quality of sports content. es
dc.description.abstract El periodismo deportivo se ha caracterizado por una serie de deficiencias éticas que han soslayado los estándares normativos de la profesión. Los instrumentos de rendición de cuentas pueden jugar un papel valioso para superar estas disfunciones. Teniendo esto en mente, el artículo identifica y examina los mecanismos de rendición de cuentas más relevantes en el ámbito del periodismo deportivo, incluidos aquellos producidos de forma interna y externa a los medios. Los investigadores han inspeccionado los códigos éticos en esta área, los libros de estilo promovidos por los principales medios deportivos y las prescripciones formuladas por las agencias informativas, medios de información generalistas y organismos clave a nivel internacional. Prácticas innovadoras como los chats, redes sociales, defensores del lector en línea, observatorios y blogs también se han identificado como ejemplos positivos del cultivo de una conversación bidireccional sobre los estándares y la calidad de los contenidos deportivos. es
dc.format application/pdf es
dc.language.iso eng es
dc.publisher Universidad de Sevilla es
dc.relation.ispartof El profesional de la información, 26 (2), 159-171.
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ *
dc.subject Accountability es
dc.subject Sports journalism es
dc.subject News quality es
dc.subject Ethics es
dc.subject Instruments es
dc.subject Systems es
dc.subject Rendición de cuentas es
dc.subject Periodismo deportivo es
dc.subject Calidad informativa es
dc.subject Ética es
dc.subject Instrumentos es
dc.subject Sistemas es
dc.title Mapping media accountability instruments in sports journalism es
dc.title.alternative Mapeo de los instrumentos de rendición de cuentas en el periodismo deportivo es
dc.type info:eu-repo/semantics/article es
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es
dc.rights.accessrights info:eu-repo/semantics/openAccess es
dc.contributor.affiliation Universidad de Sevilla. Departamento de Periodismo II es
dc.identifier.doi https://doi.org/10.3145/epi.2017.mar.02 es
idus.format.extent 13 p. es
dc.journaltitle El profesional de la información es
dc.publication.volumen 26 es
dc.publication.issue 2 es
dc.publication.initialPage 159 es
dc.publication.endPage 171 es
Size: 2.636Mb
Format: PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record