Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

Margine e metodo. Riflessioni su di una pedagogia della marginalità

 

Advanced Search
 
Opened Access Margine e metodo. Riflessioni su di una pedagogia della marginalità
Cites
Show item statistics
Icon
Export to
Título alternativo: Margins and method. Reflections on a Pedagogy of marginality
Author: Gramigna, Anita
Date: 2006
Published in: Cuestiones Pedagógicas, 18, 229-238
Document type: Article
Abstract: Una acción educativa en situaciones de marginalidad no puede dejar de hacer referencia a la calle. Al mismo tiempo que tampoco el pensamiento científico en pedagogía puede quedarse fuera de ella. La calle es el lugar privilegiado para la observación del fenómeno y también, inevitablemente, para la construcción de las distintas dimensiones o manifestaciones de lo marginal. La calle es, además, un espacio conceptual. Metáfora y síntesis de todos los márgenes posibles e imposibles: aquellos que vagan en los meandros de los terrores, más deseados y negados entre los fantasmas de las personas normales, de quienes observan desde el centro y desplazan la mirada lejos, aún más lejos, hasta aquel agujero negro que es una especie de nada. De terrible y tranquilizadora falta de significado. An educational action in situations of marginality can not be left without attributing to the street. Likewise, neither the scientific thought in Pedagogy can stay independent of it. The street is the ideal place for the observation of the phenomenon and inevitably it is also the ideal place for the construction of the various manifestations of the marginal. The street is also a conceptual space. The metaphor and synthesis of all the possible and impossible margins: those who wander in the meanders of terror, most desired and denied among the ghosts of ordinary people, of those who observe from the center and look with distant eyes, further and further until the black hole turns into nothing. The terrible and reassuring lack of meaning.
Size: 131.1Kb
Format: PDF

URI: http://hdl.handle.net/11441/29998

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España

This item appears in the following Collection(s)