Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

Los grupos de discusión como estrategia de formación del profesorado implicado en programas de educación para la participación ciudadana. Análisis de un caso en Sevilla

 

Advanced Search
 
Opened Access Los grupos de discusión como estrategia de formación del profesorado implicado en programas de educación para la participación ciudadana. Análisis de un caso en Sevilla
Cites
Show item statistics
Icon
Export to
Título alternativo: Focus groups as a strategy for training of teachers involved in education for citizenship participation programs. Analysis of a case in Seville.
Author: Alba Fernández, Nicolás de
García Pérez, Francisco F.
Department: Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales
Date: 2012
Published in: Actas del III Congreso Internacional “Nuevas Tendencias en la Formación Permanente del Profesorado” (pp. 1462-1470)
Document type: Presentation
Abstract: La participación es una de las dimensiones básicas de la educación para la ciudadanía, como se recoge en las finalidades y objetivos del currículum en las diversas etapas educativas. Sin embargo, la función de educar para la participación no ha teni...
[See more]
Participation is one of the basic dimensions of citizenship education, as reflected in the aims and objectives of the curriculum in the various stages of education. However, the role of educating for participation has not had an explicit presence in the professional culture of teachers. In fact, teachers often encounter serious difficulties when they participate in education for participation programs. It is therefore increasingly necessary to specifically address teacher training in this field. In a research carried out in Seville we have analyzed the role of the teachers who worked in an education project for the participation of secondary school students, -called ‘The Parliament of the Youngs’ - and we have found that the development of the activities of ‘focus groups’ with the teachers, have provided relevant information to evaluate the progress of the program and it has been an interesting strategy for training of teachers involved.
Cite: Alba Fernández, N.d. y García Pérez, F.F. (2012). Los grupos de discusión como estrategia de formación del profesorado implicado en programas de educación para la participación ciudadana. Análisis de un caso en Sevilla. Universitat de Barcelona.
Size: 207.6Kb
Format: PDF

URI: http://hdl.handle.net/11441/25529

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)