Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

El cine de animación visto en casa: dibujos animados y TV

 

Advanced Search
 
Opened Access El cine de animación visto en casa: dibujos animados y TV
Cites
Show item statistics
Icon
Export to
Título alternativo: Cartoon movies at home: animation films and TV
Author: Núñez Domínguez, Trinidad
Loscertales Abril, Felicidad
Department: Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Social
Date: 2008
Published in: Comunicar: revista científica de comunicación y educación, 16(31), 757-763.
Document type: Article
Abstract: El cine es objeto de estudio para la Psicología Social porque no sólo es arte o industria; es socialización. Porque muestra modelos de comportamiento, valores sociales y normas, produce reacciones: es persuasivo. Este aspecto es el que mejor justifica el análisis psicosocial. También en muchas ocasiones, el cine presenta unos contenidos con prejuicios negativos poco explícitos, muy sutiles y, por tanto, bastantes peligrosos. Analizamos diez conocidas películas Disney desde la perspectiva de género: ¿Cómo se presentan hombres y mujeres? ¿Qué roles representan? Explicitar contenidos y valorar estereotipos con prejuicios sutiles ayuda a las familias a ver con otra mirada. Movies are one of the objects of study for Social Psychology because they are not only art or industry; they are a way of socialization. Therefore, movies show behaviour models, social values and norms, and make people react: movies are persuasive. A psycho-social analysis of films is necessary because movies can sometimes display prejudiced negative contents, which could be both explicit or very subtle, and therefore quite dangerous. The authors analyse ten well-known Disney films from the gender perspective: How are men and women shown? What roles do they impersonate? Specifying contents and valuing subtle prejudiced stereotypes will help families to watch them from a different point of view.
Cite: Núñez Domínguez, T. y Loscertales Abril, F. (2008). El cine de animación visto en casa: dibujos animados y TV. Comunicar: revista científica de comunicación y educación, 16 (31), 757-763.
Size: 505.7Kb
Format: PDF

URI: http://hdl.handle.net/11441/23735

See editor´s version

This work is under a Creative Commons License: 

This item appears in the following Collection(s)