2025-05-192025-05-192023-12-12Finger-Bou, R. y Muñoz, C. (2023). The effects of regular and enhanced captions on incidental vocabulary acquisitionon incidental vocabulary acquisition. ELIA: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 23, 15-50. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.12795/elia.2023.i23.011576-5059https://hdl.handle.net/11441/172921Research has demonstrated that watching audiovisual materials in the target language (L2) through using captions can foster vocabulary learning. Some studies have redirected learners’ attention by enhancing specific parts of those captions, thus increasing their saliency. This study explores the effects of regular and enhanced captions on incidental vocabulary acquisition by L1-Spanish/Catalan learners of English through short exposure to a documentary. It also analyses how vocabulary learning might be affected by previous vocabulary knowledge and language learning aptitude. Two randomly distributed groups were formed. One was provided with regular captions, and the other with enhanced captions (target words in yellow and bold). Vocabulary gains were assessed through pre- and post-tests that tapped into meaning recall, meaning recognition and form recognition knowledge. The results showed that the difference between the pre-test and the post-test was greater in the students with enhanced subtitles, but the difference was not significant between the two groups in the post-test. Vocabulary size emerged as the most significant predictor, but not aptitude. Retrospective questionnaires on participants’ focus of attention reported an emphasis on captions and comprehension. Analyses indicate that paying attention to the enhanced items might have positively affected acquisition and retention. This study has provided new evidence that shows the potential advantage of multimodal input as an accessible pedagogical tool for acquiring languages.Un buen número de estudios ha demostrado que el visionado de material audiovisual en la lengua meta (L2) con la ayuda de subtítulos en la L2 facilita el aprendizaje de vocabulario. Algunos de ellos han dirigido la atención de los participantes realzando partes específicas de esos subtítulos, aumentando así su prominencia. Este estudio explora los efectos de los subtítulos normales y realzados en la adquisición incidental de vocabulario por parte de estudiantes de inglés cuyas lenguas maternas son el español y el catalán, a través de una breve exposición a un documental. También analiza cómo el aprendizaje de vocabulario puede verse afectado por el conocimiento previo de vocabulario y la aptitud para aprender idiomas. Se formaron dos grupos aleatoriamente. Uno visionó el documental con subtítulos normales en inglés y, el otro, con subtítulos realzados (palabras clave en amarillo y negrita). El aprendizaje de vocabulario se evaluó mediante pruebas previas y posteriores de recordar el significado y la forma, y de reconocer el significado. Los resultados mostraron que la diferencia entre las pruebas era mayor en los estudiantes con subtítulos realzados, pero la diferencia no era significativa entre los dos grupos en la prueba posterior. El tamaño de vocabulario previo resultó ser la variable explicativa más significativa, pero no así la aptitud. Los cuestionarios retrospectivos revelaron atención en los subtítulos y la comprensión. Los análisis indican que prestar atención a los elementos realzados podría haber afectado positivamente a la adquisición y posterior retención de vocabulario. Este estudio proporciona nueva evidencia sobre el beneficio potencial del input multimodal como una herramienta pedagógica accesible para la adquisición de idiomas.application/pdf36engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/multimodal inputincidental vocabulary acquisitionenhanced captionsregular captionsindividual differencesfocus of attentioninput multimodaladquisición incidental de vocabulariosubtítulossubtítulos realzadosdiferencias individualesfoco de atenciónThe effects of regular and enhanced captions on incidental vocabulary acquisitionon incidental vocabulary acquisitionEfectos de la subtitulación en L2 y del realce textual en la adquisición incidental de textual en la adquisición incidental de vocabularioinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://doi.org/10.12795/elia.2023.i23.01