2023-11-242023-11-242021Romero Pérez, M.I. (2021). Identity As a Construct: Reading Blackness In Eugene O’Neill’sThe Emperor Jones.. Estudios Norteamericanos, 25, 205-226. https://doi.org/10.12795/REN.2021.i25.10.133-309-Xhttps://hdl.handle.net/11441/151494This paper aims to explore how racialized identities are typified as a modernist construct in Eugene O’Neill’s The Emperor Jones(1920). To this end, the notion of whiteness is identified as a mediated construct and contextualizedin the proliferation of American minstrel shows. This popular entertainment projected to white audiences the racial means of differentiation from black caricatures and clichés at the time of segregation. The echoes of minstrel showsand modernists’ instrumentalization of 1920s primitivism serve to initially address the characterization of blackness in Brutus Jones’ identity. Assessed through this in-between construction of symbolic borderlands in which the protagonist is both colonizer and colonized, his blackness becomes a metaphorical mask of otherness while his whiteness shapes the colonial performance of material whiteness. Although he envisions the white ideal in his systematic practices in the Caribbean island, his fragmented identity and his hybridity subject him to a primeval racialized past, to primitivism and atavism.Este artículo tiene como objetivo examinar la medida en que las identidades racializadas son tipificadas como un constructo modernista en El Emperador Jones(1920)de Eugene O’Neill. Para tal fin, la noción de blanquitudes identificada como un constructo mediado y contextualizado en la proliferación de los minstrel shows americanos. Esta forma de entretenimiento popular proyectó a las audiencias blancas los medios raciales de diferenciación frente a las caricaturas negras y clichés durante la segregación. Los ecos de los minstrel shows y la instrumentalización modernista del primitivismo de la década de 1920 sirven para inicialmente abordar la caracterización de la negritud en la identidad de Brutus Jones. Evaluado a través de esta construcción intermedia de los márgenes simbólicos en los que el protagonista es tanto, colonizador como colonizado, su negritud se convierte en una máscara metafórica de otredad mientras que su blanquitud moldea la interpretación colonial de la blanquitud material. Aunque él aspira al ideal blanco en sus prácticas sistemáticas en la isla caribeña, su identidad fragmentada e híbrida lo somete a un pasado primigenio y racializado, al primitivismo y atavismo.application/pdf22engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/The Emperor JonesEugene O’NeillIdentityHybridityOthernessWhitenessBlacknessPrimitivismIdentidadHibridismoOtredadBlanquitudNegritudPrimitivismoIdentity As a Construct: Reading Blackness In Eugene O’Neill’sThe Emperor Jonesinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://doi.org/10.12795/REN.2021.i25.10