2025-01-232025-01-232023Valencia Candalija, R. (2023). La enseñanza de la Religión en la LOMLOE: el regreso al futuro de las incongruencias del pasado. Anuario de derecho eclesiástico del Estado, 39, 461-497. https://doi.org/10.55104/ADEE_00012.0213-8123https://hdl.handle.net/11441/167298Religious education is one of the rights that make up the essen- tial content of the religious freedom. However, the continuous modifications experienced in this area, determined by an endless succession of regulations enacted in the field of education, could be endangering both the recognition and the exercise of this right. The latest of these regulations, the LOMLOE, is not an exception. For this reason, this article attempts to address the legal regime conferred by the LOMLOE on the religious education. In order to achieve our objective, it is essential to study the circumstances of the aforementioned or- ganic law, without forgetting to refer to the legal regime of previous stages. In particular, the LOE, the reference and foundation of the current system. Thus, we will examine the degree of correctness of the state legislator and, where appropriate, that of the regional legislators, without forgetting the most signif- icant judicial decisions to that effect. All of this is accompanied by a critical assessment, both of the regulatory regulations and of the different responses offered to the educational community questionsLa enseñanza de religión es uno de los derechos que forman parte del contenido esencial del derecho de libertad religiosa. Sin embargo, las continuas modificaciones experimentadas en este ámbito, determinadas por una interminable sucesión de normas promulgadas en materia educativa, podrían estar poniendo en peligro tanto el reconocimiento, como el ejercicio de aquel derecho. La última de estas normas, la LOMLOE, no representa ninguna ex- cepción. Por ello, el presente artículo trata de abordar el régimen jurídico con- ferido por ésta a la enseñanza de religión. Para alcanzar el objetivo descrito, se hace imprescindible estudiar las circunstancias propias de la ley orgánica cita- da, sin olvidar referirnos al régimen jurídico de etapas anteriores. En especial, el de la LOE, referencia y fundamento del sistema vigente. Así, se examinará el grado de acierto del legislador estatal y, en su caso, el de los legisladores autonómicos, sin olvidar los pronunciamientos jurisprudenciales más significa- tivos a tal efecto. Todo ello se acompaña de una valoración crítica, tanto de la normativa reguladora, como de las diferentes respuestas ofrecidas a los interro- gantes de la comunidad educativa.application/pdf38spaAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Religious educationReligious freedomLOMLOELOERegional legislation.Enseñanza de la religiónDerecho de libertad religiosaLegislación autonómica.La enseñanza de la Religión en la LOMLOE: el regreso al futuro de las incongruencias del pasadoThe Teaching of Religion at Lomloe: the Return to the Future of the Incongruences of the Pastinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccess10.55104/ADEE_00012