2025-05-202025-05-202024-12-02Adams, A. (2024). The Blackness of the Beast: Godzilla in The Heart of Darkness. Revista de Estudios Norteamericanos, 28, 5-35. https://doi.org/10.12795/REN.2024.i28.8.2253-84101133-309Xhttps://hdl.handle.net/11441/172970The critical consensus around Ishiro Honda’s 1954 Godzillais widely known: the creature is a metaphor for Japan’s mid-century national traumas, including firebombing, nuclear violence, and Japan’s own war crimes. This essay examines Gareth Edwards’ 2014 Godzilla, arguing that the film both draws heavily on the original’s visual darkness (both films feature sequences of night-time destruction and chiaroscuro contrast, for instance) and substantially modifies the conceptual commitments of the creature. Where Honda’s original was a warning about the perils of unfettered political sovereignty –the horrors unleashed by modern war –Edwards’ reboot emphasizes the demonstration of Godzilla’s worldly authority over all other monsters. No longer a critique of the excessesof power, the contemporary incarnation of Godzilla is an embodiment of the natural rightness of violently enforced hierarchy. Visual darkness is key to this political shift: Godzilla 2014 uses darkness to reference the visual style of the original and to emphasize its ‘serious’ take on the monster genre, to be sure, but what is more, its commitment to a ‘gritty’, desaturated, ‘realist’ war-movie visual style aligns the remake with a set of drastically different political positions to those of the original.El consenso crítico en torno al Godzillade Ishiro Honda de 1954 es ampliamente conocido: la criatura es una metáfora de los traumas nacionales japoneses de mediados de siglo, incluidos los bombardeos, la violencia nuclear y los propios crímenes de guerra de Japón. Este ensayo examina el Godzillade Gareth Edwards de 2014, argumentando que si bien la película se basa en gran medida en la oscuridad visual del original (ambas películas cuentan con secuencias de destrucción nocturna y contraste claroscuro, por ejemplo), modifica sustancialmente los compromisos conceptuales de la criatura. Mientras que el original de Honda era una advertencia sobre los peligros de la soberanía política sin límites—los horrores desatados por la guerra moderna—, la adaptaciónde Edwards hace hincapié en la demostración de la autoridad mundana de Godzilla sobre todos los demás monstruos. La encarnación contemporánea de Godzilla ya no es una crítica de los excesos del poder, sino una encarnación de la legitimidadnatural de la jerarquía impuesta violentamente. La oscuridad visual es clave en este cambio político: Godzilla2014 sin duda utiliza la oscuridad para hacer referencia al estilo visual del original y para enfatizar su visión «seria» del género de monstruos, pero por añadidurasu compromiso con un estilo visual de película de guerra «descarnado», desaturado y «realista» alinea la adaptacióncon un conjunto de posiciones políticas drásticamente diferentes delas del original.application/pdf31engAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/GodzillaMonsterVersemonstrositydarknesspolitical sovereigntyoscuridadsoberanía políticaThe Blackness of the Beast: Godzilla in The Heart of Darknessinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccess10.12795/REN.2024.i28.8