García Botero, JacquelineBotero Restrepo, Margarita AlexandraReyes-Galeano, Cristian CamiloGonzález-Plasencia, Yeray2025-06-182025-06-182025-06-17García Botero, J., Botero Restrepo, M.A., Reyes-Galeano, C.C. y González-Plasencia, Y. (2025). Intercultural Communicative Competence: Current Trends and Critical Dimension. Philologia Hispalensis, 39 (1), 255-276. https://doi.org/10.12795/PH.2025.v39.i01.10.1132-02652253-8321https://hdl.handle.net/11441/174515This article reports a systematic review of Intercultural Communicative Competence (ICC) in the field of foreign language teaching and learning with the aim of identifying tendencies in ICC research. Based on the PRISMA methodology (Urrútia & Bonfill, 2010), there was conducted an analysis of 79 research and reflection articles written between 2010 and 2022 which met all the criteria established in a search protocol. The search was developed in two phases. The first phase places emphasis on identifying various trends regarding ICC and the second one focused on the critical dimension of ICC. The analysis of all the studies lead to the identification of several challenges that could be assumed from future researchers: approaching ICC from a critical perspective, implementing innovative strategies for the development of ICC, analyzing ICC into policies and curriculums. The foray into this field broadens the view of what language teaching should be in the education of tomorrow.Este artículo presenta una revisión sistemática de la Competencia Comunicativa Intercultural (CCI) en el campo de la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras con el objetivo de identificar tendencias investigativas en la investigación de la CCI. Con base en la metodología PRISMA (Urrútia & Bonfill, 2010), se realizó un análisis de 79 artículos de investigación y reflexión escritos entre los años 2010 y 2022 que cumplieron con todos los criterios establecidos en un protocolo de búsqueda. La búsqueda se desarrolló en dos fases. La primera fase puso énfasis en las tendencias investigativas en el campo de la CCI y la segunda se centró específicamente en la dimensión crítica de la CCI. El análisis de todos los estudios condujo a la identificación de varios desafíos que podrían ser asumidos por los futuros investigadores: abordar las CCI desde una perspectiva crítica, implementar estrategias innovadoras para el desarrollo de la CCI, analizar las CCI en políticas y currículos. La incursión en este campo amplía la visión de lo que debería ser la enseñanza de idiomas en la educación del mañana.application/pdf22 p.spaAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Intercultural Communicative CompetenceForeign languagesPRISMA declarationIntercultural Communicative Competence: Current Trends and Critical DimensionCompetencia comunicativa intercultural: tendencias actuales y dimensión críticainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://doi.org/10.12795/PH.2025.v39.i01.10