2023-12-212023-12-212013Jiménez Iglesias, A.M., Moreno Rodríguez, M.d.C., García Moya, I. y Ramos Valverde, P. (2013). How can parents obtain knowledge about their adolescent children?. Journal for the Study of Education and Development, 36 (2), 181-197. https://doi.org/10.1174/021037013806196256.0210-3702 (impreso)1578-4126 (electrónico)https://hdl.handle.net/11441/152759The aim of this study is to analyse the influence of family dimensions on parental knowledge of their adolescent children, based on the country, gender and age of adolescents. This study adopts two different perspectives—national and international—with data taken from the results of the 2006 edition of the Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study undertaken in Spain and other member countries of the international network, namely, Austria, Belgium, Bulgaria, Canada, Croatia, the Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany and the United Kingdom. The results indicate that both fathers and mothers obtain knowledge about their adolescent children through the children's disclosures, parental affection, parental solicitation and family activities. The discussion focuses on how these family dimensions promote parental knowledge.El objetivo de este estudio es analizar la influencia de diferentes dimensiones familiares sobre el conocimiento que padres y madres tienen acerca de sus hijos e hijas adolescentes, teniendo en cuenta el país, el sexo y la edad de los adolescentes. Esta investigación se realiza desde dos perspectivas, nacional e internacional, con datos tomados de la edición 2006 del estudio Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) en España y otros países de la red internacional, concretamente, Alemania, Austria, Bélgica, Bulgaria, Canadá, Croacia, Dinamarca, Estonia, Finlandia, Francia, Reino Unido y República Checa. Los resultados indican que tanto los padres como las madres consiguen información sobre sus hijos e hijas a través de la revelación adolescente, el afecto parental, el interés parental y las actividades familiares. En la discusión se aborda cómo estas dimensiones familiares favorecen la consecución del conocimiento parental.application/pdf17 p.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/AdolescenceParental knowledgeAffectionPromotion of autonomyDisclosureSolicitationFamily activitiesAdolescenciaConocimiento parentalAfectoPromoción de la autonomíaRevelaciónInterésActividades familiaresHow can parents obtain knowledge about their adolescent children?¿Cómo las madres y los padres consiguen conocer detalles acerca de las vidas de sus hijos e hijas adolescentes?info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccess10.1174/021037013806196256