Lucas Oliva, InésMoreno Medina, Irene2024-06-072024-06-072024Lucas Oliva, I. y Moreno Medina, I. (2024). Insights from spanish language and linguistics students on theory-practice balance in teacher education. Revista Fuentes, 26 (2), 225-239. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2024.25306.2172-7775 (Electrónico)1575-7072https://hdl.handle.net/11441/160069This study aims to explore the expectations and desires of students pursuing Education Sciences degrees regarding their studies. To meet this objective, and employing a mixed-methods approach with content analysis, the study examined the perspectives of a sample of 423 students enrolled in Primary Education, Early Childhood Education, and Pedagogy programs. Findings reveal a discrepancy between students' anticipated outcomes and the reality of their university education. While students expect primarily theoretical knowledge from their studies, they express a desire for more practical and professionally oriented training. In conclusion, these insights underscore the need for enhancements in teacher training programs to bridge the gap between academic learningand professional-world pedagogical demands. Addressing these gaps holds the potential to shape a more equitable and sustainable educational landscape for the future, fostering a student body that is more motivated and equipped with the required teaching competence. Further implications of this study are also discussed.Este estudio pretende explorar las expectativas y deseos de los estudiantes universitarios de Ciencias de la Educación en relación con sus estudios. Para cumplir este objetivo, y empleando un enfoque de métodos mixtos con análisis de contenido, el estudio examinó las perspectivas de una muestra de 423 estudiantes matriculados en programas de Educación Primaria, Educación Infantil y Pedagogía. Los resultados revelan una discrepancia entre los resultados previstos por los estudiantes y la realidad de su formación universitaria. Mientras que los estudiantes esperan principalmente conocimientos teóricos de sus estudios, expresan su deseo de una formación más práctica y orientada a la profesión. En conclusión, se subraya la necesidad de mejorar los programas de formación del profesorado para salvar la distancia entre el aprendizaje académico y las exigencias pedagógicas del mundo profesional. Abordar estas lagunas tiene el potencial de configurar un panorama educativo más equitativo y sostenible para el futuro, fomentando un alumnado más motivado y dotado de la competencia docente necesaria. Además, se discuten otras implicaciones del estudio.application/pdf15 p.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Preservice teacher educationTeaching skillsTeaching professionCareer developmentProfessional trainingHigher educationEducation and employmentEducational sciencesFormación preparatoria de docentesAptitud pedagógicaCompetencias del docenteDesarrollo de la carreraFormación de profesionalesEducación superiorEducación y empleoCiencias de la educaciónInsights from spanish language and linguistics students on theory-practice balance in teacher educationPerspectivas de los estudiantes de lengua Española y lingüística sobre el equilibrio teoría-práctica en la formación del profesoradoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://doi.org/10.12795/revistafuentes.2024.25306