Valeiras Jurado, Julia2025-05-222025-05-222024-12-20Valeiras Jurado, J. (2024). Multimodality in EMI educational materials: The use of semiotic modes in a business administration course. ELIA: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 24, 141-176. https://doi.org/10.12795/elia.2024.i24.5.1576-50592253-8283https://hdl.handle.net/11441/173099This study approaches English-medium higher education in its multimodal complexity. As pointed out by Lin (2019), in educational contexts language is necessarily entangled with other semiotic modes. In addition, the range of semiotic modes is multiplied by the increasing use of online-based educational materials, since new modes become available in digital settings (e.g. animations, visual and sound effects, hyperlinks, etc.). Novel combinations of these semiotic resources give rise to emerging cybergenres with interesting pedagogical applications. This widening of the semiotic repertoire opens new possibilities in higher education settings. It enables teachers to make classes more engaging and varied. However, in order to fully exploit the pedagogical potential of online-based educational materials, it is of crucial importance to be aware of the complex interplay of semiotic modes in cybergenres. Likewise, it is necessary to reflect on what turns them into useful tools to facilitate communication and learning. In this study, we carry out a multimodal discourse analysis of the cybergenres used in an EMI Business Administration course, which include, among others, google tools, videos and websites. Our objectives are: 1) to scrutinize their multimodal nature; 2) to identify patterns of modal configurations; 3) to reflect on their affordances and meaning-making potential. Our findings suggest that these materials show a complex interplay of modes, with recurring modal configurations. We believe the results of this study can lead to a more conscious and effective pedagogical application of these genres.Este estudio se centra en la educación superior mediada a través del inglés y en la complejidad de su naturaleza multimodal. Como indica Lin (2019), en contextos educativos, el lenguaje está necesariamente entrelazado con otros recursos semióticos (o modos). Además, el creciente uso de materiales educativos en entornos digitales multiplica la gama de recursos semióticos disponibles (animaciones, efectos visuales y sonoros, hipervínculos, etc.). La combinación de estos recursos semióticos da lugar a cibergéneros con interesantes aplicaciones pedagógicas. Esta ampliación del repertorio semiótico abre nuevas posibilidades en entornos de educación superior, permitiendo a los docentes hacer sus clases más variadas y atrayentes. Sin embargo, para aprovechar plenamente el potencial pedagógico de los materiales educativos en línea, es de crucial importancia ser conscientes de la compleja interacción de los recursos semióticos que los componen. Asimismo, es necesario reflexionar sobre qué los convierte en herramientas útiles para facilitar la comunicación y el aprendizaje. En este estudio, llevamos a cabo un análisis del discurso multimodal de los cibergéneros utilizados en un curso de Administración de Empresas impartido en inglés (EMI). Estos materiales incluyen, entre otros, herramientas de Google, videos y sitios web. Nuestros objetivos son: 1) examinar su naturaleza multimodal; 2) identificar patrones de configuraciones modales; 3) reflexionar sobre sus potencialidades y capacidad de construcción de significado. Nuestros hallazgos sugieren que estos materiales muestran una compleja interacción de modos, con configuraciones modales recurrentes. Creemos que los resultados de este estudio pueden conducir a una aplicación pedagógica más consciente y efectiva de estos géneros.application/pdf36engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/MultimodalitycybergenresEMImodal configurationaffordanceMultimodalidadcibergénerosconfiguración modalpotencial comunicativoMultimodality in EMI educational materials: The use of semiotic modes in a business administration courseLa multimodalidad de los materiales educativos usados en contextos EMI: el uso de recursos semióticos en un contexto de administración de empresasinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://doi.org/10.12795/elia.2024.i24.5