Montero Pedrera, Ana María2025-01-292025-01-292019Montero Pedrera, A.M. (2019). Los archivos como fuente para la investigación de la historia de la educación contemporánea. Algunos paradigmas sevillanos. Historia Actual, 50, 127-138.1696-2060https://hdl.handle.net/11441/167829: Para poder reconstruir el pasado de la educación es obligada la visita a los archivos. A través de su consulta podremos pergeñar cómo construir un universo con el que hacer Histo ria de la Educación contemporánea. Por ello, presentamos 4 ejemplos de archivos sevillanos donde encontrar fuentes para temas históricos educativos que en su mayoría están aún por ex plorar: el histórico provincial, el universitario, el municipal y el militar. Resulta evidente que la mera yuxtaposición documental no produce automáticamente el proceso de reconstrucción histórica. Por eso nuestra intención es hablar de heurística y por ello intentaremos aquilatar la documentación que ofrecenIn order to rebuild the past of educa t ion, it is compulsory to visit the archives. Throu gh your query you can figure out how to build a universe with which to make History of contem porary education. Thus, we present 4 examples of Sevillian archives where you can find sources for historical educational topics, which most of them are not explored yet: the provincial histori cal, the university, the municipal and the military history. It is clear that mere document juxtaposi t ion does not automatically produce the process of historical reconstruction. That is the reason why our intention is to talk about heuristics and why we will try to provide the documentation they offe t ionapplication/pdf11 p.spaAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ArchivosInvestigaciónHistoria de la educaciónHistoria contemporáneaSevillaArchivesResearchContemporary historySevilleHistory of educationLos archivos como fuente para la investigación de la historia de la educación contemporánea. Algunos paradigmas sevillanosThe archives like a source for the contemporary education history research. Some Sevillian paradigmsinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccess