2024-01-092024-01-092019Planella Ribera, J., Almeida, A. y Castro Lemus, N. (2019). Body, culture and education. An hermeneutical perspective. Opción, 89 (2), 69-88.1012-1587/ 2477-9385https://hdl.handle.net/11441/153097In this article we review the ways in which bodies interact with pedagogic discourse and praxis. We have looked, through hermeneutic pedagogy, at the forms of concealment and emancipation of student’s bodies. Moving on from the original idea, that learner’s bodies have been habitually objectified; it is possible to speak of embodiment or of the subjectivity of bodies, using a hermeneutic approach.En este artículo revisamos las formas en que los cuerpos interactúan con el discurso y la praxis pedagógica. Hemos examinado la pedagogía hermenéutica, las formas de ocultamiento y emancipación de los cuerpos de los estudiantes. Originariamente, los cuerpos de los alumnos habitualmente se han objetivado; es posible hablar sobre la invención de cuerpos, utilizando un enfoque hermenéuticoapplication/pdfspaAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Pedagogy of the bodySubjectivityEmbodimentPedagogical hermeneuticsPedagogía del cuerpoSubjetividadCorporalidadPedagogía hermenéuticaBody, culture and education. An hermeneutical perspectiveCuerpo, cultura y educación. Una perspectiva hermeneúticainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccess