Lucio-Villegas Ramos, Emilio Luis2025-03-072025-03-072017Lucio-Villegas Ramos, E.L. (2017). Research Report Recovering Memories of People, Crafts and Communities- Challenging the Colonization of a losf Life-World. Postcolonial Directions in Education, 6 (2), 165-182.2304- 5388https://hdl.handle.net/11441/169793This paper reports on research concerning a specific form of colonization – colonization by globalised industrial mass production. This has replaced a life-world (lebenswelt)- characterized by crafts and languages that have become or are increasingly becoming extinct species. Though specific to a locality in Spain, this process of colonization has wider resonance for all those contexts worldwide witnessing the loss of crafts and their related languages through the processes of hegemonic globalisation. People are losing the sense of belonging to a symbolic and geographical territory. Systematic research for recovering this can be considered a generator of experiences and learning. These experiences are related toidentity as an element which enables people to understand how individuals establish relationships amongst themselves and with the environment. This identityis always linked to the way through which people understand the territory. At the same time,it is a powerful element for transforming it. An important part of this identity relates to the traditional production system and, within that, the notion of crafts and craftsmen. This is a work in process. The first outcomes of the research are related to some descriptive categories such as: the crafts associated with the River; the use of the River to transport goods and people; the family ties associated to craft; the cosmopolitanism of the people and the changes which this generates; the role of women; and the River as a magical and mysterious place. My educational goal is to use this research to produce adult education materials based on community history, materials that can help communities articulate their identity, as opposed tomaterials taking anabstract skills-based learning approachEste texto informa sobre una investigación relativa a una determinada manera de colonización una colonización realizada por la globalización industrial y la producción en masa sobre un mundo vivo caracterizado por oficios y lenguajes quehan llegado o están llegando a ser especies extinguidas. Las personas están perdiendo el sentido de pertenencia a sus territorios tanto geográficos como simbólicos. Un proceso que permita la recuperación de esto podría ser considerado como generador de experiencias y aprendizajes. Estas experiencias están relacionadas con la identidad como un elemento que permite a las personas establecer relaciones entre ellos y con su entorno. Además, la identidad está siempre ligada a la forma en la que las personas comprenden el territorio y, al mismo tiempo, es un poderoso instrumento de transformación. Una parte importante de esta identidad se encuentra ligada a los sistemas productivos tradicionales y, por ello, a la noción de oficio y de artesano. Este es un trabajo en proceso. Los primeros resultados se encuentran relacionados con categorías descriptivas como: los oficios asociados con el río, los usos del río para transportar personas y mercancías, los lazos familiares asociados a los oficios, el cosmopolitanismo de las personas y los cambios asociados a él, el papel de las mujeres, y el propio río como un lugar mágico y misterioso. Aunque específico de una localidad en España, este proceso de colonización tiene una amplia significación para todas aquellas personas que en un contexto mundial están siendo testigos de la pérdida de los oficios, y sus lenguajes asociados, en el proceso de globalización hegemónicaapplication/pdf17 p.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ArtisansCraftsGlobalisationPopular EducationSocial ChangeResearch Report Recovering Memories of People, Crafts and Communities- Challenging the Colonization of a losf Life-Worldinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccess