2024-03-202024-03-202024García Jiménez, M., Trigo Sánchez, M.E., Varo Martín, C., Aires González, M.d.M. y Cano García, F.J. (2024). Confirmatory Factor Analysis and Gender Invariance of the Coping Strategies Inventory in Academic University Stress. Clínica y Salud, 35 (1), 13-19. https://doi.org/10.5093/clysa2024a6.1130-5274https://hdl.handle.net/11441/156445Antecedentes: Aunque la versión española del del Inventario de Estrategias de Afrontamiento (CSI) se usa frecuentemente, no se ha sometido a reevaluación psicométrica. Método: Analizamos datos del CSI aplicados a situaciones de estrés académico utilizando una muestra universitaria de 874 participantes, 50% de cada género. Llevamos a cabo análisis de fiabilidad, confirmatorios y de invarianza factorial por género. Resultados: Se confirmó la estructura factorial de primer orden, mostrando un ajuste adecuado el modelo de 8 estrategias de afrontamiento, con buenos índices de fiabilidad. No mostraron un ajuste adecuado las factorizaciones de segundo orden (centrado en el problema o en la emoción) ni de tercer orden (compromiso o retirada). Se confirmó la invarianza factorial por género. Conclusiones: Se discuten las implicaciones teóricas y aplicadas de los resultados.Background: Though the Spanish version of the Coping Strategies Inventory (CSI) is frequently used, it has not been subjected to any significant re-evaluation from a psychometric perspective. Method: We analysed CSI data that was focused on an academic stress situation, using a university sample of 874 participants, 50% of each gender. We conducted reliability, confirmatory factor, and factorial invariance across gender analyses. Results: The first-order factorial structure was confirmed, showing an adequate fit for the eight-factor coping strategies model with good reliability indices. Neither the second-order (problem-centred vs. emotion-centred) nor third-order (engagement vs. disengagement) strategies showed an adequate fit. Factorial invariance for gender was confirmed. Conclusions: The theoretical and applied implications of the results are discussed.8 p.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/estrés académicoafrontamientoInventario de Estrategias de Afrontamientoanálisis factorial confirmatorioinvarianza factorial de géneroacademic stresscopingCoping Strategies Inventoryconfirmatory factor analysisfactorial invariance across genderConfirmatory Factor Analysis and Gender Invariance of the Coping Strategies Inventory in Academic University StressAnálisis factorial confirmatorio e invarianza de género del Inventario de Estrategias de Afrontamiento (CSI) en estrés académico universitarioinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccess10.5093/clysa2024a6