2025-05-192025-05-192023-12-15García López, M.E. (2023). Family language policies of non-native parents raising bilingual children in monolingual contexts. ELIA: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 23, 51-85.https://doi.org/https://dx.doi.org/10.12795/elia.2023.i23.021576-5059https://hdl.handle.net/11441/172919Non-Native Bilingual Parenting (NNBP) is an emergent type of bilingual family setting where parents decide to raise their children bilingually in their second language, despite living in monolingual communities where their native language is spoken. However, research into family bilingualism has not yet given it much attention aside from a few published case studies. The present survey study aimed to shed light on the complex landscape of NNBP by exploring the Family Language Policy (FLP) of NNB families and the key factors that shape their attitudes and linguistic practices; specifically the parents’ competence in the target language. Data were collected in April 2021 by means of a parental self-report questionnaire and processed using IBM SPSS statistics software. The final sample included 62 families. Descriptive statistics revealed that One Parent One Language (OPOL) was the most common interaction strategy and that most parents used majority language with each other. Besides, the most frequent language socialization practices for this group were identified as well as their common ideologies. Most notably, low reported rates of code-mixing, a very strong impact belief and moderate concern about their non-native model. Non-parametric tests found that the parents’ level of competence in the target language affected some of their attitudes and practices. These insights invite further exploration of the field of family bilingualism.La crianza bilingüe no nativa (NNBP en inglés) es un tipo emergente de bilingüismo familiar según el cual algunos padres deciden criar de forma bilingüe en un segundo idioma a pesar de vivir en lugares donde se habla su primera lengua. Sin embargo, los estudios en bilingüismo aún no le han prestado mucha atención. Este trabajo pretende arrojar luz sobre el complejo panorama de la crianza bilingüe no nativa explorando la política lingüística familiar (FLP en inglés) de estas familias y un elemento clave que afecta a sus actitudes y prácticas lingüísticas: la competencia de los padres en la lengua meta. Los datos fueron recabados en abril de 2021 con un cuestionario y se procesaron usando el programa estadístico IBM SPSS. La muestra final incluyó 62 familias. Las estadísticas descriptivas revelaron que la estrategia lingüística más común fue Una Persona Una Lengua (OPOL en inglés) y que la mayoría de los padres usaban la lengua mayoritaria entre ellos. Además, dentro de las prácticas de socialización lingüística más comunes en este grupo destacaron bajas tasas de mezcla de código, una fuerte convicción de que los padres pueden influir en la adquisición de la lengua de sus hijos (impact belief en inglés), y preocupación moderada por el modelo no nativo. Los resultados de las pruebas no paramétricas mostraron que el nivel de competencia de los padres en la lengua meta influía en algunas de sus actitudes y prácticas. Los resultados de este estudio invitan a una mayor exploración del campo del bilingüismo familiar.application/pdf35engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Childhood bilingualismnon-native speakerslanguage planninglanguage ideologieslanguage socializationBilingüismo infantilhablantes no nativosplanificación lingüísticaideología lingüísticasocialización lingüísticaFamily language policies of non-native parents raising bilingual children in monolingual contextsPolítica lingüistica familiar de familias biligües no nativas en la crianza de hijos bilingües en contextos no bilingüesinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://doi.org/10.12795/elia.2023.i23.02