Valera Córdoba, María MercedesSánchez Guerrero, María JoséCastro Valdecantos, PedroPérez Urrestarazu, LuisFlorido Fernández, María del CarmenMoreno González, AuxiliadoraBartolomé Medina, Ester2025-09-032025-09-032025978-84-126060-7-2https://hdl.handle.net/11441/176649This paper analyzes the design, implementation, and evaluation of a rubric for grading Final Degree Projects (FDPs) in the experimental format of the Agricultural Engineering Degree at the University of Seville. Two versions were compared: an initial, more detailed and extensive version (PRE), and a simplified version (SRE), redesigned based on the evaluator’s feedback. The results show that the SRE received higher ratings from the examining board members, who considered it more useful, clear, and easy to apply, although its correlation with the final grade was slightly lower than the original version. The study concludes that a clear, simple rubric with differentiated weighting and well-defined criteria favors objectivity and evaluator acceptance, provided that a balance with accuracy in assessing complex competencies is maintained with accuracy in the assessment of complex competencies.Este trabajo analiza el diseño y validación de una rúbrica para la calificación de Trabajos Fin de Grado (TFG) en modalidad experimental en el Grado de Ingeniería Agrícola en la Universidad de Sevilla. Se compararon dos versiones: una inicial, más detallada y extensa (PRE), y una versión simplificada (SRE), rediseñada a partir del feedback de los evaluadores. Los resultados muestran que la SRE fue mejor valorada por los miembros de los tribunales, al considerarla más útil, clara y fácil de aplicar, aunque su correlación con la calificación final fue ligeramente inferior que la de la versión original. El estudio concluye que una rúbrica clara, sencilla y con ponderaciones diferenciadas y criterios bien de finidos, favorece tanto la objetividad como la aceptación por parte de los evaluadores, siempre que se mantenga un equilibrio con la precisión en la valoración de competencias complejas.application/pdf6 p.spaAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/objective gradingformative assessmentAgricultural Engineeringassessment rubricsExperimental Final Degree ProjectsCalificación objetiva, evaluación formativa, Ingeniería Agrícola, rúbricas de evaluación, Trabajos Fin de Grado ExperimentalesDiseño y validación de rúbricas estandarizadas para la evaluación de Trabajos Fin de Grado experimentalesDesign and validation of standardized rubrics for the evaluation of experimental Final Degree Projectsinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://doi.org/10.58909/adc25777576