Albarrán Gutiérrez, Álvaro2025-01-092025-01-092024-12-23Albarrán Gutiérrez, Á. (2024). Ut Pictura Kynesis: Pictorial Art in Romeo and Juliet Film Adaptations. Atlantis, 46 (2), 255-274. https://doi.org/10.28914/Atlantis-2024-46.2.14.1989-68400210-6124https://hdl.handle.net/11441/166283The presence of pictorial art in the various film adaptations of William Shakespeare’s Romeo and Juliet has been traditionally expounded as part of an exercise in stylization and historical localization. Elaborating upon a comparative and revisionist approach, which draws on Douglas Lanier’s (2014) “rhizomatic” methodology, this paper reexamines the interaction between pictorial art and film rhetorics in the five major sound film adaptations of the play released, to date, for Western mainstream audiences. Exploring a representative selection of scenes evidences how the use of pictorial material in these productions aims to satisfy an aesthetic and historicist need while also serving a dialogic and discursive function. In so doing, this study demonstrates that Romeo and Juliet sound film adaptations have made use of pictorial art as a means to (re)negotiate the meaning of the literary text in response to their particular historical-social conditions and commercial interests. Ultimately, therefore, the analysis posits these productions as distinct ekphrastic media and proposes that they be reassessed as complex semiotic configurations, founded upon an exercise of textual, pictorial and kinetic transmediatization.La presencia de arte pictórico en las diferentes adaptaciones cinematográficas de Romeo and Juliet se ha analizado tradicionalmente como parte de un ejercicio de estilización y localización histórica. Haciendo uso de un enfoque comparativo y revisionista, que se basa en la metodología de análisis “rizomático” de Douglas Lanier (2014), este artículo pretende reexaminar la interacción que se da entre el arte pictórico y la retórica fílmica en las cinco adaptaciones cinematográficas de la obra realizadas para el público mayoritario occidental. La exploración de una selección representativa de escenas permite demostrar cómo el empleo de material pictórico en estas adaptaciones busca satisfacer una necesidad estética e historicista y, a su vez, cumplir una función dialógica y discursiva. De esta manera, este estudio demuestra que las adaptaciones fílmicas sonoras de Romeo and Juliet han usado el arte pictórico como un conducto para (re)negociar el significado del texto literario como respuesta a sus respectivas condiciones histórico-sociales y económicas. En última instancia, este estudio concluye presentando tales producciones como expresiones de écfrasis en medios de comunicación concretos y proponiendo que se las reconciba como configuraciones semióticas complejas, fundamentadas en un ejercicio de transmediatización textual, pictórica y cinética.application/pdf20 p.engAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Film adaptationShakespeare on filmWilliam ShakespeareRomeo and Julietpictorial artAdaptación cinematográficaShakespeare en el cinearte pictóricoUt Pictura Kynesis: Pictorial Art in Romeo and Juliet Film AdaptationsUt pictura kynesis: El uso de arte pictórico en las adaptaciones cinematográficas de Romeo and Julietinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://doi.org/10.28914/Atlantis-2024-46.2.14