2025-04-252025-04-252025-01-01Montero Bancalero, M.d.C., Casuso-Holgado, M.J. y Montero Bancalero, F.J. (2025). Development of an education-oriented operating system for online teaching during the COVID-19 pandemic. Educa: revista internacional para la calidad educativa, 5 (1), 1-19. https://doi.org/10.55040/educa.v5i1.136.2792-7660https://hdl.handle.net/11441/172107The situation caused by the global COVID-19 pandemic has posed an unprecedented challenge for the educational sector. The need to maintain social distancing and the restrictions imposed to control the spread of the virus have necessitated the immediate implementation of online teaching, radically transforming the educational landscape. In light of this reality, it has become imperative to seek innovative and accessible solutions to ensure the continuity of the teaching-learning process. In this context, a free operating system based on open-source software has been developed as a key initiative to contribute to global strategies aimed at mitigating the impact of the coronavirus on the educational community. This operating system is presented as a tool of great value, not only for its accessibility and low cost but also for its adaptability to different educational contexts. It includes a set of pre-installed applications, specifically designed to facilitate teaching work in a virtual environment. These applications allow for maintaining an effective distance communication channel with students, as well as assisting in the organization and management of work, for both teachers and students. To ensure that this operating system effectively met the real needs of educators and students during the pandemic, an exhaustive research study was conducted. This study involved surveys, interviews, and focus groups with teachers from various levels and disciplines, as well as with experts in educational technology. The results provided important information about the needs, challenges, and expectations of teachers in relation to online teaching. Based on these findings, an operating system was designed that integrated these needs, offering practical and effective solutions for distance education. Finally, the trial version of this operating system was subjected to rigorous evaluation. A diverse group of teachers and educational technology experts were invited to use the system in a real teaching environment. Their feedback and observations were crucial for making adjustments and improvements, thus ensuring that the final version of the operating system was a robust, intuitive, and effective tool that met the educational challenges posed by the COVID-19 pandemic.La situación provocada por la pandemia mundial del COVID-19 ha supuesto un desafío sin precedentes para el sector educativo. La necesidad de mantener el distanciamiento social y las restricciones impuestas para controlar la propagación del virus han obligado a impulsar de forma inmediata la enseñanza online, transformando radicalmente el panorama educativo. Ante esta realidad, se ha vuelto imperativo buscar soluciones innovadoras y accesibles para garantizar la continuidad del proceso de enseñanza-aprendizaje. En este contexto, se ha desarrollado un sistema operativo gratuito basado en software libre, como una iniciativa clave para contribuir a las estrategias globales orientadas a amortiguar el impacto del coronavirus en la comunidad educativa. Este sistema operativo se presenta como una herramienta de gran valor, no solo por su accesibilidad y bajo costo, sino también por su adaptabilidad a diferentes contextos educativos. Cuenta con un conjunto de aplicaciones preinstaladas, diseñadas específicamente para facilitar la labor docente en un entorno virtual. Estas aplicaciones permiten mantener un canal de comunicación efectivo a distancia con los alumnos, además de ayudar en la organización y gestión del trabajo, tanto para docentes como para estudiantes. Para asegurar que este sistema operativo respondiera efectivamente a las necesidades reales de los educadores y alumnos en tiempos de pandemia, se llevó a cabo un estudio de investigación exhaustivo. Este estudio incluyó encuestas, entrevistas y grupos focales con docentes de diversos niveles y disciplinas, así como con expertos en tecnología educativa. Los resultados obtenidos proporcionaron información importante sobre las necesidades, retos y expectativas del profesorado en relación con la enseñanza en línea. A partir de estos hallazgos, se diseñó un sistema operativo que integró estas necesidades, ofreciendo soluciones prácticas y efectivas para la educación a distancia. Finalmente, la versión de prueba de este sistema operativo fue sometida a una rigurosa evaluación. Se invitó a un grupo diverso de docentes y expertos en tecnología educativa a utilizar el sistema en un entorno real de enseñanza. Sus comentarios y observaciones fueron fundamentales para realizar ajustes y mejoras, garantizando así que la versión final del sistema operativo fuera una herramienta robusta, intuitiva y eficaz, que respondiera a los desafíos educativos planteados por la pandemia del COVID-19.application/pdf19 p.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/COVID-19Operating systemOnline teachingEducational softwareFree softwareSistema operativoEnseñanza onlineSoftware educativoSoftware libreDevelopment of an education-oriented operating system for online teaching during the COVID-19 pandemicDesarrollo de un sistema operativo orientado a la educación para la enseñanza en línea durante la pandemia de COVID-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccess10.55040/educa.v5i1.136