2023-05-042023-05-042021-09Umaschi Bers, M. (2021). Coding, Robotics and Socio-emotional Learning: Developing a Palette of Virtues. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 62, 309-322. https://doi.org/10.12795/pixelbit.90537.2171-7966https://hdl.handle.net/11441/145394This paper describes a pedagogical approach, Coding as Another language (CAL) to teach programming and computational thinking in early childhood. The CAL curriculum connects powerful ideas from the discipline of computer science with ideas from literacy in a way that is developmentally appropriate for children 4-8 years of age. CAL is free and can be used with two widely available programming environments for young children: the free on-screen ScratchJr app and the KIBO robotics kit that doesnt require keyboards or screens. Through 24 lessons centered on books, CAL emphasizes creative play and selfexpression by positioning the learning of programming as the mastering of a new symbolic language. In addition, CAL provides opportunities for socio-emotional development in the context of a collaborative play-based learning environment, a coding playground, in which there is purposeful exploration of ethical and moral values and intentional promotion of positive behaviors and chrachter strenghs.Este artículo describe un enfoque pedagógico, Codificacion en otro lenguaje (CAL), para enseñar programación y pensamiento computacional en la primera infancia. El plan de estudios CAL conecta ideas importantes de la disciplina de la informática con ideas de la alfabetización de una manera apropiada para el desarrollo de los niños de 4 a 8 años de edad. CAL es gratuito y puede utilizarse con dos entornos de programación disponibles para los niños más pequeños: la aplicación gratuita ScratchJr y el kit de robótica KIBO, que no requiere teclados ni pantallas. A través de 24 lecciones centradas en libros, CAL hace hincapié en el juego creativo y la autoexpresión, situando el aprendizaje de la programación como el dominio de un nuevo lenguaje simbólico. Además, CAL proporciona oportunidades para el desarrollo socio-emocional en el contexto de un entorno de aprendizaje basado en el juego colaborativo, un juego de codificación, en el que hay una exploración intencional de los valores éticos y morales y la promoción intencional de comportamientos positivos y sus fortalezas.application/pdf20engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Computational thinkingEarly childhood educationProgrammingRoboticsCodingPensamiento computacionalEducación infantilProgramaciónRobóticaCodificaciónCoding, Robotics and Socio-emotional Learning: Developing a Palette of VirtuesCodificación, robótica y aprendizaje socioemocional: cómo desarrollar una combinación de habilidadesinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccess10.12795/pixelbit.90537