Luque Linero, BlancaDe Paz, María2025-03-252025-03-252024Luque Linero, B. y Paz Amérigo, M.d. (2024). La estructura de la matemática en Comte y su aplicación a la astronomía. Pensamiento, 80 (311), 1675-1697. https://doi.org/10.14422/pen.v80.i311.y2024.029.0031-4749https://hdl.handle.net/11441/170829El objetivo de este artículo es presentar la estructura de la matemática en el Cours de Philosophie Positive de Comte. A pesar de ser un autor muy influyente, cuya obra sobre sociología es ampliamente conocida, las contribuciones de Comte a la filosofía de las «ciencias duras» han sido a menudo descuidadas. La matemática, junto con su aplicación a la astronomía, ejemplifica lo que para Comte significaba el método positivo en la obtención del conocimiento, por lo que su consideración es relevante para una visión adecuada del sistema filosófico comteano. Así, esperamos contribuir a la comprensión de una de las corrientes filosóficas más significativas del siglo XIX.The aim of this paper is to present the structure of the mathematical sciences according to Comte’s Cours de Philosophie Positive. Despite being a very influential author, whose work regarding sociology is widely known, Comte’s contributions to the philosophy of the «hard sciences» have been often neglected. Mathematics, together with its application to astronomy, exemplifies the positive method in the attainment of knowledge, therefore, its consideration is relevant for a proper insight about Comte’s philosophical system. Thus, we expect to contribute to the understanding of one of the most significant philosophical strands in the nineteenth century.23 p.spaAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/PositivismoFilosofía de las matemáticasHistoriaMétodoPositivismPhilosophy of mathematicsHistoryMethodLa estructura de la matemática en Comte y su aplicación a la astronomíaThe Structure of Mathematics in Comte and its Application to Astronomyinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://doi.org/10.14422/pen.v80.i311.y2024.029