2024-10-172024-10-172024Llorente Cejudo, M.d.C., Barragán Sánchez, R., Palacios Rodríguez, A.d.P. y Fernández Scagliusi, V. (2024). Construction of learning and analysis of cognitive load through the use of active methodologies as a function of gender. Campus Virtuales, 14 (2), 57-68. https://doi.org/10.54988/cv.2025.2.1580.https://hdl.handle.net/11441/163781The breakout educational methodology is an innovative strategy that promotes active learning and student participation. This study analyzes the interaction between cognitive load, gamification and gender in the context of the breakout methodology, with a sample of 540 future teachers of Primary Education at the University of Seville. Two instruments were used for data collection: the gAMEX scale to evaluate gamification and a cognitive load scale to measure this variable. The results revealed a moderate perception of the difficulty of the tasks, supported by a high valuation of the learning achieved and its improvement. gamification stood out in dimensions such as fun and absorption, indicating a positive impact on the educational experience, with significant differences according to gender: women perceived knowledge acquisition more positively. Previous experience with breakout was also associated with a greater tendency to have fun and absorption during the learning process. It is concluded that the breakout methodology efficiently balances intrinsic and extrinsic cognitive load. Consequently, further research is recommended on gender dynamics in active and gamified educational environments, considering the diversity of the participantsLa metodología educativa breakout es una estrategia innovadora que fomenta el aprendizaje activo y la participación de los alumnos. Este estudio analiza la interacción entre carga cognitiva, gamificación y género en el contexto de la metodología breakout, con una muestra de 540 futuros maestros de Educación Primaria de la Universidad de Sevilla. e utilizaron dos instrumentos para la recogida de datos: la escala gAMEX para evaluar la gamificación y una escala de carga cognitiva, para medir esta variable. Los resultados revelaron una percepción moderada de la dificultad de las tareas, apoyada por una alta valoración del aprendizaje alcanzado y su mejora. La gamificación destacó en dimensiones como la diversión y la absorción, indicando un impacto positivo en la experiencia educativa, con diferencias significativas según el género: las mujeres percibieron más positivamente la adquisición de conocimientos. La experiencia previa con breakout también se asoció con una mayor tendencia a la diversión y la absorción durante el proceso de aprendizaje. Se concluye que la metodología breakout equilibra eficientemente la carga cognitiva intrínseca y extrínseca. En consecuencia, se recomienda investigar más en las dinámicas de género en entornos educativos activos y gamificados, considerando la diversidad de los participantes.12 p.engAtribución-NonCommercial 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/Cognitive loadEducational technologyStudent teachersBreakoutGenderCarga cognitivaTecnología educativaEstudiantes de magisterioBreakoutGéneroConstruction of learning and analysis of cognitive load through the use of active methodologies as a function of genderConstrucción del aprendizaje y análisis de la carga cognitiva mediante el uso de metodologías activas en función del géneroinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/openAccess10.54988/cv.2025.2.1580