Morato Huerta, PabloMorato-Moreno, ManuelRos-Torres, J.Vázquez, G.2025-10-012025-10-012025Morato Huerta, P. y Morato-Moreno, M. (2025). Teaching innovation in graphic expression: implementation of AutoCAD Civil 3D® in Civil Engineering. En J. Ros-Torres, G. Vázquez (Ed.), Proceedings of XVII International Conference of the on Graphic Expression Applied to Building APEGA 2025 (pp. 89-101). Cartagena (España): Universidad Politécnica de Cartagena.9788495781529https://hdl.handle.net/11441/177327This study examines the integration of AutoCAD Civil 3D® software in the teaching of Graphic Expression in Bachelor's Degree in Civil Engineering at the University of Seville. The goal is to enhance terrain representation and optimize students' practical training. For ten years now, AutoCAD Civil 3D® has been implemented to complement traditional hand-drawing techniques. The methodology combines manual exercises with software-based practices, facilitating the transition from theoretical concepts to digital applications. The integration of the software has improved students' understanding of topographic representation and geometric design in Civil Engineering. It has also increased their interest and proficiency in digital tools applied to real projects. The study focuses on a single software and its application within a specific curriculum, which may limit its generalization to other academic contexts. The use of AutoCAD Civil 3D® has been extended to Degree's and Master's Final Projects, promoting learning aligned with industry needs. This educational innovation enhances the teaching of Graphic Expression by incorporating current tools from the Civil Engineering field, equipping students with essential digital competenciesEste estudio analiza la incorporación del software AutoCAD Civil 3D® en la enseñanza de la asignatura Expresión Gráfica en el Grado en Ingeniería Civil en la Universidad de Sevilla. Se busca mejorar la representación del terreno y optimizar la formación práctica de los estudiantes. Desde hace diez años, se ha implementado AutoCAD Civil 3D® para complementar la enseñanza tradicional basada en dibujo manual. La metodología incluye la combinación de ejercicios a lápiz con prácticas en software, facilitando la transición del concepto teórico a su aplicación digital. La integración del software ha permitido una mejor comprensión de la representación topográfica y del diseño geométrico en Ingeniería Civil. Los estudiantes han demostrado mayor interés y habilidad en el manejo de herramientas digitales aplicadas a proyectos reales. El estudio se ha centrado en un único software y en su aplicación dentro de un plan de estudios específico, lo que podría limitar su generalización a otras titulaciones o entornos académicos. El uso de AutoCAD Civil 3D® ha sido extendido a Trabajos Fin de Grado y de Máster, promoviendo un aprendizaje alineado con las necesidades del sector profesional. Esta innovación docente mejora la enseñanza de Expresión Gráfica, adaptándola a herramientas actuales del ámbito de la Ingeniería Civil y ofreciendo a los estudiantes competencias digitales esenciales.application/pdf13 p.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Teaching InnovationGraphic ExpressionAutoCAD Civil 3DCivil EngineeringInnovación DocenteExpresión GráficaIngeniería CivilTeaching innovation in graphic expression: implementation of AutoCAD Civil 3D® in Civil EngineeringInnovación docente en expresión gráfica: implementación de Autocad Civil 3D® en Ingeniería Civilinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://doi.org/10.31428/10317/18931